آخرین خبر :

۶۰ نمونه ملی و استانی بخش کشاورزی استان تجلیل شدند / کشت نشائی و کاهش ۳۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی / خودکفایی در تولید شکر در آینده نزدیک

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / طی مراسمی از ۶۰ نمونه ملی و استانی بخش کشاورزی استان در سال جاری تجلیل شد.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم وضعیت بخش کشاورزی کشور را خوب ارزیابی کرد.
عباس کشاورز با تأکید بر اینکه ۸۲ درصد انرژی مورد نیاز غذایی کشور در داخل تولید می شود، افزود: کارنامه جهاد کشاورزی کارنامه قابل قبولی است. وی از تولید ۸۶ درصدی پروتئین کشور در داخل خبر داد وبا بیان اینکه ۳ سال است که گندم به کشور وارد نمی شود و ما در این محصول خودکفا شده ایم ، ادامه داد : کشور در آستانه خودکفایی شکر قرارگرفته و در مورد تولید روغن هم اتفاقات خوبی افتاده است. وی گفت: ۱۰ الی ۲۰ سال است که در نقاط مختلف کشور آب مهم ترین مشکل بخش تولید کشور به شمار می رود و تمامی استان ها درگیر این کمبود هستند ولی خراسان جنوبی با کم آبی بیشتری روبروست.
وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب در شرایط فعلی مهم ترین کاری است که کشاورزان و دولتمردان باید در دستور کار قرار دهند، افزود: تغییر کشت از بذر به نشاء که ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی در پی دارد ، اصلاح تراکم کشت و ازدیاد تعداد بوته به ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار، انجام کشاورزی حفاظتی و اجرای سیستم های نوین آبیاری از جمله راهکارهایی است که باید برای مدیریت مصرف آب در دستور کار قرار گیرد. کشاورز در توصیه به کشاورزان استان با تأکید بر اینکه باید کشاورزی در کنار دامپروری و عجین با هم باشد، ادامه داد: ۷ الی ۸ نوع گیاه علوفه ای داریم که سه الی ۴ سالی است کشت چغندر علوفه ای در مناطقی مانند قم با ۶ هزار متر مکعب و تولید ۲۴۰ تن علوفه در دستور کار قرار گرفته است.
وی بار دیگر بر کشت نشائی تأکید کرد و ادامه داد: زنجیره تولید کشاورزی باید تکمیل شود که وزارت جهاد کشاورزی و دولت هم از کشاورزان حمایت خواهد کرد . رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این جلسه از کمبود منابع آبی ، خشکسالی های چندین ساله، اختلاف دمای حداقلی و حداکثری دما و خرده مالکی به عنوان محدودیت های بخش کشاورزی استان یاد کرد و گفت: با وجود این کمبودها ، کشاورزان و دامداران استان توانستند با مدیریت منابع آبی رتبه دوم کشوری را بلحاظ تعداد نمونه های ملی از آن خود کنند .
غلامرضا قوسی از خواتکایی ، امنیت غذایی ، کشاورزی پایدار و دانش محور به عنوان ۴ وظیفه جهاد کشاورزی یاد کرد و افزود: انتظار می رود تولیدکنندگان برتر ملی و استانی جهاد کشاورزی را در جهت توسعه فعالیت های این بخش یاری دهند.
وی ادامه داد : تلفیق دانش بومی و فنی در پیشبرد اهداف بخش کشاورزی بسیار راهگشا خواهد بود .
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی و رئیس کمیته فنی انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان در این مراسم به تشکیل کمیته فنی انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی در بازه یکسال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال جاری تعداد ۲۲۹ پرونده از مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان ها به ستاد استان ارسال شده که بیشترین پرونده در حوزه تولیدات دامی با ۵۳ فقره و کمترین در حوزه شیلات و آبزیان با ۷ فقره بوده است .
شراره شیبانی با اشاره به انتخاب ۴۶تولیدکننده نمونه استانی از بین این تعداد پرونده و با بیان اینکه از این تعداد ۳۹ نفر آقا و ۷ نفر خانم هستند، افزود: شهرستان بیرجند با ۷ و درمیان با یک نفر به ترتیب بیشترین و کمترین تولیدکننده نمونه استانی را داشته اند. وی ادامه داد: در سطح ملی هم امسال ۵۶ پرونده از تولیدکنندگان بخش کشاورزی استان به ستاد مرکزی در معاونت آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ارسال شده که تعداد ۱۴ نفر از تولیدکنندگان موفق به کسب رتبه ملی شده اند.
وی با بیان اینکه بلحاظ تعداد نمونه های ملی خراسان جنوبی رتبه دوم را کسب کرده ، گفت : در طول سنوات گذشته یک یا دو نمونه داشته ایم که سال۹۶ این تعداد به ۱۰ نفر و در سال جاری به ۱۴ نفر رسیده است.
مسئول نمایندگی حوزه ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان هم با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی جهش بزرگی را در حوزه کشاورزی استان شاهد بوده ایم، گفت: این جهش در شرایط تحریم و دشمنی های مستمر محقق شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سجادی افزود: اگر از آب و خاک بهره وری درستی صورت گیرد بخش کشاورزی سکویی برای پیشرفت خواهد بود. در این مراسم از ۴۶ تولیدکننده کشاورزی نمونه استانی و ۱۴تولیدکننده نمونه ملی با حضور استاندار خراسان جنوبی تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*