۲۲۳ کتاب در دانشگاه بیرجند تالیف شده است

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه این دانشگاه بزرگترین موسسه آموزشی شرق کشور است گفت: در این دانشگاه ۲۲۳ کتاب تالیف شده و ۱۷۵ ابداع و اختراع  توسط اساتید این دانشگاه به ثبت رسیده است.

223 کتاب در دانشگاه بیرجند تالیف شده است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، احمد خامسان در نشست خبری با محوریت تشریح دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: این دانشگاه در ۱۳ خرداد ۱۳۵۴ تاسیس شد و در مهرماه ۱۳۵۶ با پذیرش ۱۲۰ دانشجو در رشته‌های فیزیک, شیمی و ریاضی در دانشکده علوم رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه  این دانشگاه بزرگترین موسسه آموزشی شرق کشور است گفت: دانشگاه بیرجند نخستین موسسه آموزشی خراسان جنوبی است و سابقه ۴۰ ساله دارد.

بیشتر بخوانید

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه از سال ۱۳۵۶ با ۱۲۰ دانشجو به ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو در سال ۱۳۹۷ رسیده که ۲۴۹ درصد رشد داشته است و این امر نشانگر توسعه چشمگیر این مرکز آموزشی است.

خامسان با اشاره به اینکه دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال ۱۳۷۷  تعداد ۲۲ دانشجو بوده بیان کرد:  در سال ۱۳۹۷ این تعداد به ۲ هزار و ۸۴۰ دانشجو افزایش پیدا کرده که ۶۴۰ درصد رشد داشته است.

وی همچنین از رشد ۳۶۹ درصدی تعداد دانشجویان مقطع دکتری خبر داد و گفت: در سال ۱۳۷۷ تعداد ۱۷ دانشجو در این مقطع تحصیل می‌کردند و در حال حاضر ۶۴۵ دانشجو در مقطع دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه بیرجند گفت: این دانشگاه در حال حاضر ۳۴۶ عضو هیئت علمی  دارد و در بخش استادیاران ۴۲ درصد و در حوزه دانش‌یاران ۴۳۰ درصد  رشد داشته است.

خامسان با اشاره به رشد ۲۹۱ درصدی تعداد کد رشته‌ها در این دانشگاه اظهار داشت: در سال ۱۳۵۶ تعداد ۳ کد رشته در این دانشگاه وجود داشت، و در حال حاضر این تعداد ۳۵۲ کد رشته افزایش یافته است.

وی تعداد طرح‌های پژوهشی ارائه شده در سطح استانی و ملی را ۴۱۹ طرح  عنوان کرد و افزود: ۱۵۱ گزارش علمی از این دانشگاه به چاپ رسیده است.

رئیس دانشگاه بیرجند تعداد کتاب‌های ترجمه شده در این دانشگاه را ۱۳۶ عنوان کتاب برشمرد و گفت: در این دانشگاه ۲۲۳ کتاب تالیف شده است.

خامسان تصریح کرد: دانشگاه بیرجند در ۵ سال اخیر رشد قابل توجهی در مسابقات فرهنگی، علمی و هنری داشته و ۱۷۵ ابداع و اختراع  توسط اساتید این دانشگاه به ثبت رسیده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۲ تعداد یک هزار و ۴۳۳ دانشجو در مقطع کارشناسی پذیرفته شده‌اند که این دانشجویان در سال ۱۳۹۶ به ۴ هزار و ۲۲۵ نفر رسیده و رشد ۴ برابری را به همراه داشته است.

رئیس دانشگاه بیرجند تعداد دانشجویان پذیرش شده در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۹۶ را ۷۶۲ دانشجو بیان کرد و افزود: این تعداد دانشجو نسبت به سال ۱۳۹۲ رشد ۶ برابری داشته است.

خامسان یادآور شد: تاکنون ۲ هزار و ۳۶۰ مقاله در مجلات بین المللی به چاپ رسیده  و ۱۰ هزار و ۷۵۱ مقاله در همایش‌های علمی معتبر ارائه شده است.

وی تصریح کرد: دانشگاه بیرجند در المپیادهای علمی  یک رتبه زیر ۳ و دو رتبه زیر ۱۰ داشته است که شاخص بسیار مطلوبی است.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان این‌که در رتبه‌های کارشناسی ارشد جزو رتبه‌های برتر کشور هستیم اضافه کرد: ۳۰ تفاهم‌نامه و ۲۰ پروژه مشترک با دانشگاه‌های خارجی انجام شده و  ۷ مورد تبادل دانشجو  و استاد با دانشگاه‌های خارجی داشتیم.

خامسان گفت: این دانشگاه در سطح ملی شانزدهمین دانشگاه کشور اما از نظر رتبه‌بندی رتبه دوم را در کشور دارا است.

وی با بیان اینکه از نظر بودجه زیر میانگین کشوری هستیم تصریح کرد: برای دانشگاه بیرجند قابل قبول نیست که این دانشگاه به ازای هر دانشجو ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند اما دانشگاه سیستان و بلوچستان به ازای هر دانشجو ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعتبار دریافت کند.

رئیس دانشگاه بیرجند با بیان این‌که در حق دانشگاه بیرجند کوتاهی شده است گفت: اعتبار دانشگاه بیرجند همیشه زیر متوسط کشوری بوده و امسال به بالای متوسط کشوری رسیده اما با این حال بسیار کم و ناچیز است.

خامسان بودجه دانشگاه را یک بحث بسیار مهم عنوان کرد و افزود: اگر نتوانیم در بحث بودجه خوب عمل کنیم با چالش‌هایی روبه‌رو خواهیم شد.

وی افزود: باید فاصله خود را با سایر دانشگاه‌ها کم کنیم و اگر نتوانیم این فاصله را کم کنیم دانشگاه‌های دیگر اعتبارات بیشتری را دریافت خواهند کرد و در نتیجه امکانات بیشتری را برای دانشجویان فراهم خواهند کرد و دانشجویان به سمت این دانشگاه‌ها گرایش پیدا خواهند کرد

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*