یادداشت: حیا، نیاز زندگی امروز

امروز خراسان جنوبی – زنگویی zangoei@birjandtoday.ir / از آرامش می گفتیم که آرامش ستیزان ما را به سوگ رعنا جوانان امنیت آفرین نشاندند و رشته این کلام بریدند. خداوند، آرامش از جان شان بردارد و رشته حیات شان را به تیغ عدالت ببرد که جز مرگ و جنایت، نمی اندیشند و دست نمی یازند. ان شاءا… در انتقام این خون های پاک، غرق خواهند شد و به عذاب الهی، شرن خواهند چشید. این عین حق و عدالت است که مرگ آفرینان را به همان پاسخ گوئیم اما بازگردیم به ادامه سخن بدان امید که بازماندگان شهدا، در آزمون صبر و رضا به عنایت خداوندی، به تجربه بهشت در زندگی برسند و به دعای مستجاب شهیدان، همه جهانیان و به ویژه ملت نستوه و مظلوم ایران، زندگی را در زیباترین شکل، تجربه کنند.
با آمین به این دعا، سخن را پی می گیریم که برای رسیدن به قرار و سکینه ای مؤمنانه از جاودانیاد شیخ رجب علی خیاط بیاموزیم که زندگی را معرض نگاه الهی می داند و بعد از این که چون او را رزاق می داند، رزق خویش را هم مدام می یابد و قرین آرامش می شود و بعد به این نکته ظریف اشاره می کند که ؛ دانستم ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ می بیند، ﭘﺲ ﺣﯿﺎ ﮐﺮﺩﻡ! همین حیاست که حیات را جهتی طیبه می بخشد و انسان را از مرز های گناه به سلامت عبور می دهد. حیا، ویژگی است که در هر نگاه باشد، تقوا را در زندگی اش ترسیم می کند. من گاهی فکر می کنم که در رستگاریِ زلیخا، در سرانجامِ کار، می توان رگه هایی از نتیجه همان حیایی دید که از خدای خود کرد- هرچند به اشتباه بت را خدا می دانست- اما حیا کرد و از یوسف، آموخت حیا در برابر خدایش را که چه سان بی قرار شده بود وقتی او را به گناه می خواند. یوسف از خدای خویش حیا کرد و بذر تامل را در ذهن زلیخا کاشت. در مرحله ای بعد او را با خدایی آشنا کرد که نه تنها پارچه که هیچ حائلی مانع نگاه او نیست. اصلا حیا از جمله ظرفیت های انسان ساز است که آدمی برای ساخته شدن باید بدان متخلق شود. کسی که خود را در منظر الهی ببیند، پا به جاده خطا نمی گذارد و به خیانت دست نمی یازد که در خوف افشای آن، به بی قراری مبتلا شود.
خائن را خائف خوانده اند، نه امین را که امین همواره سری، فراز و دلی آرام دارد. پس توجه کنیم که برای رسیدن به آرامش، باید همیشه خدا را شاهد و ناظر بدانیم نه این که فقط در زبان داشته باشیم و در معامله یا مجادله از کلید واژه “خدا شاهد است….” استفاده کنیم تا در پناه آن به سودی مادی برسیم. این را باور کنیم که خداوند همیشه شاهد است و حالا در زیر نگاه شاهدی که عادل هم هست و قادر نیز، معلوم است که چگونه باید زیست کرد. زیست مؤمنانه، آرامش و سکینه مؤمنانه هم به دنبال دارد. راز قرار اهل معرفت هم در مؤلفه هایی از این دست است؛ در حیا از خدا به پرهیز از گناه می رسند و زندگی بی گناه، زیبا و آرامش زاست….