چند خبر از خراسان جنوبی

شورای هماهنگی مدیریت بحران بیرجند مطرح شد؛
معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر/ زمان بارندگی برای دید و بازدید از طبیعت مناسب نیست!
ناصری با تاکید بر اینکه زمان بارندگی و برف که احتمال سیلاب وجود دارد موقع مناسبی تفریح و رفتن به روستاهای اطراف شهر نیست، گفت: در این شرایط نمی دانیم باید محورهای اصلی را بازگشایی کنیم یا مردمی که در بنددره دچار مشکل شده بودند را نجات دهیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان  از بیرجند، شورای هماهنگی مدیریت بحران این شهرستان امروز (۲۸ بهمن) با حضور اعضای این شورا در محل سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.

«علی ناصری» فرماندار بیرجند در این جلسه با اشاره به اهمیت حفظ آمادگی برای مقابله با بحران و حوادث احتمالی ناشی از بارندگی، اظهار کرد: رعایت استانداردهای لازم در کنار اطلاع رسانی به موقع و فراهم کردن تمهیدات در شرایط خاص، یک امر ضروری است.

وی با بیان اینکه متاسفانه تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در مسیرهای حاشیه شهر موجب بروز معضلاتی شده است، افزود: در بارندگی های اخیر بخش زیادی از این نخاله ها مشکلاتی را به وجود آورد و باید شهرداری گشت‌ها را فعال کند و پلیس نیز همکاری لازم را داشته باشد و با تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی برخورد شود.

فرماندار بیرجند به آبگرفتگی‌های سطح شهر اشاره و ادامه داد: از شهرداری تقاضا می‌شود این موضوع را با جدیت پیگیری کنند و مسیر جوی‌های آب و پل‌ها را رصد و پاکسازی کنند تا از گرفتگی آب و وقوع سیلاب جلوگیری شود.

ناصری خواستار بهسازی و مرمت بندهای خاکی و سدهای قدیمی شد تا در زمان بارندگی‌ها مشکلی به وجود نیاید و عنوان کرد: کارگاه آموزشی مدیریت بحران در روزهای ۷ و ۸ اسفندماه در استان خراسان جنوبی با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار می شود.

وی با تاکید بر اینکه زمان بارندگی و برف که احتمال سیلاب و آبگرفتگی وجود دارد موقع مناسبی تفریح و رفتن به روستاهای اطراف شهر نیست، گفت: در این شرایط نمی دانیم باید محورهای اصلی (بیرجند- قاین) را بازگشایی و رسیدگی کنیم یا مردمی که در بنددره دچار مشکل شده بودند را نجات دهیم.

فرماندار بیرجند افزود: باید در جامعه فرهنگ‌سازی شود که زمان بارندگی برای دید و بازدید از طبیعت مناسب نیست.

«حامد بیدختی» رئیس اداره هواشناسی شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۰۸ میلیمتر بارندگی داشته ایم، گفت: این میزان بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته که بارندگی ۸ میلیمتر بوده بسیار افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با عبور امواج ناپایدار جوی برای امروز و امشب احتمال بارش های پراکنده در برخی مناطق استان قابل پیش بینی است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان بیرجند با اشاره به اینکه میانگین بارندگی های استان در بلندمدت حدود ۱۷۰ میلیمتر است، افزود: در پیش بینی اقلیمی و فعلی سال زراعی جاری نیز میزان بارندگی در حد نرمال خواهد بود.

«رحمان محمودی» رئیس اداره گاز بیرجند نیز با اشاره به اینکه سال گذشته در موقع سرما با افت فشار گاز مواجه بودیم، گفت: با پیگیری و تقویت خط انتقال گاز خوشبختانه امسال بحران نداشتیم و گاز پایداری در زمستان تحویل مردم داده‌ایم.

وی با بیان اینکه با اعتبار پنج میلیارد تومان مانیتورینگ تمام ایستگاه ها نصب شده، افزود: همچنین ایستگاه تقلیل فشار گاز دوم بیرجند در محدوده علی آباد روستای بجد با هزینه پنج میلیارد تومان نصب و راه اندازی شده  است.

محمودی بیان کرد: مرکز پیام و سامانه مکانیزه امداد ۱۹۴ استانی با هدف افزایش سرعت و کیفیت خدمات رسانی به مشترکان راه اندازی شده و تمامی مشترکان می توانند به صورت شبانه روزی با این سامانه تماس بگیرند تا کارشناسان واحد امداد شرکت گاز در کمترین زمان ممکن در محل مورد نظر حضور یابند و جوابگوی مطالبات و رفع مشکل مشترکان باشند.

رئیس اداره گاز بیرجند با اشاره به اینکه پست دوم امداد بیرجند در شمال شهر بلوار شعبانیه بزودی ایجاد می شود، گفت: در سال جاری ۲۰۳ روستا در سطح خراسان جنوبی گازرسانی شده است و در سال آینده نیز گازرسانی به ۳۵۰ روستا اجرا می شود.

«مهدی رونقی» معاون امور عمرانی فرماندار بیرجند نیز با گلایه مندی از دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم ارائه گزارش کار و پاسخ به مکاتبات در شرایط بحرانی، اظهار کرد: گزارش میزان خسارت های وارده باید حداکثر در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت به فرمانداری و شورای مدیریت بحران شهرستان اعلام شود.

وی با تاکید بر اینکه بارندگی‌های سیلابی مشکلاتی را به وجود می‌آورد لذا باید زیرساخت‌های کنترل سیلاب‌ها مناسب باشد، عنوان کرد: باید قبل از پایان امسال نقاط حساسی از شهر که ممکن است خطر برای ساکنان ایجاد کند در اولویت قرار گیرد و مشکلات آن رفع شود.

سرهنگ «محمدرضا خسروی» رئیس پلیس راهور بیرجند در این جلسه با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر امسال مشکل خاصی را به وجود نیاورده، گفت: اما در برخی معابر شهر از جمله بلوار تمنای باران، بلوار امام رضا علیه السلام تقاطع میدان مسافر و بیمارستان ولی عصر خیابان غفاری موجب آبگرفتگی شد که باید نسبت به پاکسازی و رفع آبگرفتگی این معابر شهری اقدام شود.

«مریم خادمی» رئیس جمعیت هلال احمر بیرجند با اشاره به اینکه با توجه به آغاز بارندگی‌ها و شدت آن در برخی مناطق پایگاه امداد و نجات به حالت آماده باش درآمدند، بیان کرد: در ۲۴ و ۲۵ اسفندماه جاری ۱۰ تیم برای امدادرسانی اعزام شدند و ۱۲۰ نفر در راه مانده توسط هلال احمر اسکان یافتند.

گفتنی است در ادامه جلسه بخشدار و سایر دستگاه های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دادند.

قنات‌های بایر خطری در کمین مردم

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۵۱ رشته قنات در حریم شهر‌های استان قرار دارد که هر لحظه خطر ریزش آن وجود دارد.

غلامی، مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار  گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت: ۵۱ رشتهقنات در حریم شهر‌های استان قرار دارد که بسیاری از آن‌ها در مسیر ادارات و منازل مسکونی واقع شده و هر لحظه خطر ریزش آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۲۵۲ رشته قنات در سطح استان وجود دارد که ۳۰ درصد آن جاری نیست، افزود: ۲۰ درصد این قنوات بر اثر خشکسالی خشک شده اند و ۱۰ درصد به دلیل اینکه در حریم شهر‌ها و روستا‌ها قرار گرفتند تخریب شده و احتمال جاری شدن آب در آن‌ها کم است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۱۴ رشته قنات در حریم شهر بیرجند قرار دارند که از این تعداد ۷ رشته قنات جاری و ۷ رشته خشک هستند.

بازسازی و مرمت قنات‌های بایر ضروری است

مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با بررسی‌های انجام شده تعدادی از قنات‌ها مانند امیر آباد شور و حاجی آباد جاری هستند که از داخل شهر عبور کرده و مصارف کشاورزی دارد.

امیر آبادی با بیان اینکه چاه‌های این قنات‌ها از زیر منازل مسکونی عبور می‌کند، افزود: هر لحظه خطر ریزش این قنات‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه پس از حادثه‌ای که چند سال پیش در رشته قنات عباس آباد رخ داد و یک منزل مسکونی ریزش کرد، مطالعات روی این قنات را آغاز کردیم، گفت: بررسی‌ها انجام شده و نیاز هست مسئولان با اختصاص اعتبار برای مرمت و بازسازی این قنات‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

مسئول قنوات سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: قنات‌ها سازه‌های سازگاز با محیط زیست هستند و آن‌هایی که طی این مدت خشک شده اند بسته به بارندگی‌های فصلی و سیلاب‌هایی جاری می‌شود به این چاه‌ها راه پیدا کرده و باعث ایجاد بخار می‌شود.

امیر آبادی در ادامه گفت:، چون سر این چاه‌ها مسدود است و محدوده‌ای برای خروج این دم وجود ندارد باعث نمناک شدن دیواره چاه می‌شودکه بعد از هوا خوردن این ناحیه ریزش می‌کند و باعث ایجاد حوادثی ناگوار می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر این سازه‌ها مرمت و بازسازی شود دیگر این اتفاق نمی‌افتد، افزود:با انجام این کار و گذاشتن تهویه به راحتی می‌توان از حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

 

 

 

اختصاص اعتبار برای ساخت اورژانس بیمارستان نهبندان

۸۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساخت و توسعه اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان اختصاص یافت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان نهبندان گفت: با مشخص شدن پیمانکار تا اوایل سال آینده ساخت و توسعه اورژانس بیمارستان شهید آتشدست آغاز خواهد شد.

فرید هاشمی، با بیان اینکه این اعتبار از محل طرح تحول سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پرداخت شده است، افزود: در طرح توسعه اورژانس بیمارستان قرار است اورژانس سابق به کلینیک تخصصی و ICU تبدیل شود و اورژانس جدید با قسمتهای مختلف همچون ICU ، تزریقات و ویزیت سرپایی ساخته شود.

وی گفت: در طرح توسعه اورژانس جدید بیمارستان قرار است این اورژانس با زیربنای هزار و ۳۰۰ متر مربع توسعه یابد که برای تکمیل آن بیش از ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

 

 

 

دیدار آیت الله عبادی با خانواده شهید بصیری پور در سالروز تولد فرزند شهید

آیت الله عبادی نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به همراه جمعی از مسئولان استانی با خانواده شهید بصیری پور در سالروز تولد طاها بصیری پور فرزند شهید مدافع حرم استان دیدار کردند.

 نماینده ولی فقیه در استان در این دیدار گفت: رفتار همه ما در جامعه برایدیدار آیت آلله عبادی با خانواده شهید بصیری پور در سالروز تولد فرزند شهید نسل جدید فرهنگ ساز است و همه درقبال تربیت فرزندانی انقلابی و اسلامی مسئولیت داریم.

آیت الله عبادی افزود: خانواده شهدا به گردن ما حق بسیاری دارند تا نسلی انقلابی و اسلامی تحویل جامعه دهیم.

در پایان به طاها بصیری پور فرزند اولین شهید مدافع حرم استان به مناسبت سالروز تولدش هدایایی داده شد.

 

 

 

درخشش جهادگران خراسان جنوبی در دومین جشنواره ملی جهادگران

جهادگران خراسان جنوبی با کسب دو مقام در جشنواره ملی جهادگران کشور خوش درخشیدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، رئیس سازمان بسیج سازندگی استان با اعلام این خبر گفت: خراسان جنوبی در جشنواره ملی جهادگران کشوربا ارسال ۲۱۸ اثر در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، هنر وادب، عمرانی، رسانه، سلامت، راهبردی، اقتصادی و بین الملل عنوان دبیر خانه ویژه  کشوری را به خود اختصاص داد.
هنری با بیان اینکه  گروه جهادی فاطمه الزهرا (س) دانشگاه علوم پزشکی  که جزو گروه جهادی ویژه استان است ودر عرصه های فرهنگی، آموزش، اشتغال، عمرانی، بهداشت، سلامت و  اقتصاد در ۱۲ روستای مناطق محروم مرزی  فعالیت داشت افزود: این گروه جهادی نیز به سرگروهی« مهدی صدقی» به عنوان گروه جهادی برتر مورد تقدیر قرار گرفت.

 

افزایش بیش از ۸ درصدی مصدومان نزاع در خراسان جنوبی

مصدومان نزاع در خراسان جنوبی از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸٫۴ درصد افزایش داشته اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر کل پزشکی قانونی استان گفت: امسال از ابتدای سال ۲ هزار و ۸۲۶ نفر به دلیل نزاع و درگیری به این اداره کل مراجعه داشته اند که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۸٫۴ درصد افزایش دارد.

جعفرزاده با بیان اینکه از این تعداد آمار نزاع در استان، هزار و ۶۶ نفر زن و هزار و ۷۶۰ نفر مرد بودند، افزود: در بین شهرستانهای استان از کل مراجعان به دلیل درگیری و نزاع، شهرستان بیرجند با هزار و ۷۸۳ مراجعه کننده  و پس از آن شهرستان قاین با ۳۳۴ نفر رتبه دوم را به لحاظ تعداد مراجعه کنندگان نزاع را دارد.

وی گفت: سال گذشته از نظر تعداد معاینه نزاع خراسان جنوبی در بین استانهای کشور بر حسب جمعیت رتبه ۲۸ را به خود اختصاص داده است.

 

افتتاح مدرسه روستای فهالنج طبس

مدرسه ابتدایی روستای فهالنج طبس با حضور معاون فنی بنیاد علوی کشور افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی ، دبستان دخترانه علوی برای بهره مندی ۶۰ دانش آموز روستای فهالنج طبس افتتاح شد.

بنیاد علوی برای ساخت این مدرسه ۶ کلاسه ۸۵۰ میلیون تومان هزینه کرد.

 

با همت بنیاد علوی

ساخت بیش از هزار و ۳۰۰ کلاس درس در کشور

بیش از هزار و ۳۰۰ کلاس درس در کشور با همت بنیاد علوی ساخته می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون فنی بنیاد علوی کشور در بیست و یکمین ساخت بیش از هزار و 300 کلاس درس در کشورجشنواره خیران مدرسه ساز شهرستان طبس گفت: این کلاس های درس با قرار داد منعقد شده با سازمان توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس، مقرر شده تا حدود ۴ سال آینده نوسازی و مقاوم سازی شوند.

مایلی، با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ کلاس درس در کشور تحویل شده است، افزود: تعهدات در خراسان جنوبی ۹۵ کلاس درس بوده که سال گذشته ۳۴ کلاس درس تحویل داده شده است.

وی با اشاره به آغاز ساخت ۳۳ کلاس درس در خراسان جنوبی در سال جاری گفت: امیدواریم با کمک مسئولان استانی تا مهرماه سال آینده این مدارس به پایان برسد.

بیکی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی هم به تعهد ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی خیران در جشنواره بیست و یکم شهرستان طبس اشاره کرد و افزود: بخشی از این تعهدات مربوط به شرکت زغال سنگ بوده است.
در جشنواره خیران مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان طبس از ۸۷ نفر تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*