چند خبر از خراسان جنوبی

به علت بارش باران و برف؛
مدارس ۴ شهرستان در خراسان جنوبی تعطیل شد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مدارس چهار شهرستان خراسان جنوبی به علت بارش باران و برف، امروز تعطیل هستند.

«محمدعلی واقعی» مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند، از تعطیلی مدارس سه شهرستان خبر داد و گفت: تمامی مدارس ابتدایی و پیش دبستانی شهرستان زیرکوه نوبت صبح تعطیل هستند.

وی افزود: در شهرستان سرایان نیز روستاهای مصعبی، کریمو و چرمه در مقطع ابتدایی و متوسطه اول و در روستاهای نوبهار و نوده نیز مقطع ابتدایی تعطیل هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در شهرستان فردوس نیز روستاهای انارستک، بیدسکان، گستنج، فتح آباد، بادموک، فریدونی، مهوید، خور، آبدگی، خانیک  و باغستان در مقطع ابتدایی تعطیل شدند.

واقعی خاطرنشان کرد: همچنین در شهرستان نهبندان روستاهای دهک، کلپ، گزان، ملوقان، سولاخان، مبادی سفلی، ماهانی و رود دره به علت بارش برف، لغزندگی و یخبندان در نوبت صبح مدارس ابتدایی تعطیل است.

به دنبال بارش برف و باران؛
دسترسی مردم روستای زنوک خوسف با خارج روستا قطع است
رئیس جمعیت هلال احمر خوسف گفت: دسترسی مردم روستای زنوک دهستان براکو در بخش ماژان خوسف، به خارج از روستا به دلیل بارش برف و تخریب راه، امکان پذیر نیست.

«محمد ولی زاده» امروز (۲۴ بهمن) در گفتگو با خبرنگار شبستان در خوسف، اظهار کرد: مسیر راه روستای زنوک در دهستان براکوی شهرستان خوسف به دلیل جاری شدن سیلاب و بارش برف تخریب و مسدود شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر خوسف ادامه داد: با پیگیری های هلال احمر مشخص شده که مردم روستای زنوک از لحاظ برق، آب و گاز و خوراک مشکلی ندارند.

ولی زاده همچنین درخصوص گم شدن مردی در روستای بیشه خوسف اظهار کرد: این مرد چوپان بوده و دو روز گذشته از محل خارج شده و تا دیروز ساعت ۱۰ به خانه مراجعه نکرده بود که راس ساعت ۱۰ از طریق پاسگاه و مردم محلی، هلال احمر باخبر شد.

وی ادامه داد: یک تیم موتور سوار و دو تیم نیروهای امدادی با ماشین های مجهز به خدمات امدادی به محل اعزام شدند ولی قبل از رسیدن به محل، این فرد توسط نیروهای انتظامی و مردمی پیدا شده بود.

رئیس جمعیت هلال احمر خوسف گفت: در روستای بیشه سه خودرو در مسیر رودخانه فرو رفته بود که به دنبال ارسال دو ماشین سنگین، نیروهای امدادی نتوانستند این خودروها را رهاسازی کنند ولی مردم درگیر در این خودروها، امدادرسانی شدند.

ولی زاده افزود: سه تیم امدادی در پایگاه های شهرستان، دو تیم ۶ نفره در مرکز شهرستان و یک تیم در بخش ماژان و یک تیم موتور سوار در آماده باش کامل هستند تا افراد درگیر سیلاب و برف را امداد رسانی کنند.

وی با بیان اینکه هم اکنون روخانه های خوسف جاری و گردنه خلیران توسط گروه های امدادی هلال احمر، برف‌روبی شده است، افزود: بیشترین بارندگی در شهرستان خوسف متعلق به مزار شاه سلیمان علی در منطقه ماژان است.

رئیس جمعیت هلال احمر خوسف از اعزام تیم امدادرسانی به منطقه عشایری خوسف خبر داد و گفت: در صورت وجود مشکل مواد غذایی در منطقه عشایری، امدادرسانی انجام شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی: 
امدادرسانی به ۹۱۵ نفر گرفتار در سیلاب/ فوت ۳ نفر
شهریاری از امدادرسانی به ۹۱۵ نفر گرفتار در برف و سیل در طی دو روز گذشته در سطح استان خراسان جنوبی خبر داد.

«محمد رحیم شهریاری» در گفتگو با خبرنگار شبستان مجموع کل حادثه های استان به دنبال بارش برف و باران را ۲۵ حادثه دیده اعلام و گفت: از این تعداد سه مورد مربوط به برف و کولاک گرفتار، ۱۷ مورد سیل و آبگرفتگی و سه مورده جاده ای و یک مورد شهری بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی افزود: مجموع کل حادثه دیده ها، ۹۱۵ نفر بوده اند که از این تعداد ۶۵۵ نفر در برف و کولاک و پنج نفر  امداد جاده ای و  ۲۵۵ نفر در سیل و آبگرفتگی و یک نفر هم شهری گرفتار شده بودند که به آنها امدادرسانی شد و از خدمات هلال احمر استفاده کردند.

وی مجموع افراد اسکان داده شده را ۶۲۰ نفر عنوان کرد و ادامه داد: کل تیم های عازم شده ۳۷ تیم و ۱۰۵ نفر هم نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شده اند.

وی با بیان اینکه تعداد ۳۰ نفر دیروز در یک سمت رودخانه گزیک گرفتار سیل شده بودند، گفت: این افراد با تلاش نیروهای امدادی هلال احمر نجات یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی بیان کرد: ارتفاع آب این رودخانه دو متر است اما نیروهای امدادی با تلاش فراوان و ریسک بالا توسط بیل لودر و تراکتور افراد را به سمت دیگر رودخانه هدایت کردند.

۳ نفر در سیلاب شهرستان درمیان غرق شدند 

شهریاری با اشاره به سقوط یک دستگاه وانت در سیل رودخانه گزیک گفت: تعداد سه نفر در این رودخانه غرق شدند.

وی افزود: ساعت ۳:۴۵ عصر دیروز با اعلام حادثه واژگونی یک دستگاه خودروی تویوتا دوکابین به داخل رودخانه شهر گزیک بلافاصله چهارتیم عملیاتی به تعداد ۱۶ نفر از درمیان و ۵ نفر در قالب یک تیم پشتیبان از مرکز استان به محل حادثه اعزام و ساعت ۴:۱۵ پس از عملیات جستجو یک نفر از حادثه دیدگان که خانم بود پیدا و تحویل اورژانس شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با بیان اینکه عملیات جستجو برای یافتن دیگر مفقودین با تاریک شدن هوا متوقف شد، گفت: صبح امروز عملیات جستجو با روشن شدن هوا با حضور تیم های آنست و یک تیم جستجو از استان و چهار تیم امدادی از شهرستان درمیان با حضور ٢۵ نجاتگر و دو قلاده سگ ادامه داشت.

شهریاری گفت: عملیات جستجو برای یافتن دیگر حادثه دیدگان با تاریک شدن هوا به صبح امروز موکول شد و ساعت ۶:۴۵ دقیقه دومین مفقودی پنج کیلومتر بعد از حادثه توسط نیروهای واکنش سریع استان و مفقودی سوم رو به روی کارخانه سیمان باقران توسط نیروهای هلال احمر و سپاه یافت شدند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط نامساعد جوی از روز گذشته ۱۴۰ نیروی امدادی در ۲۸ پایگاه امدادونجات بین شهری استان در آماده باش کامل به سر می برند، خاطرنشان کرد: با توجه به ادامه بارش برف و باران رانندگان باید از ورود به مسیر رودخانه‌های جدا خودداری کنند.

یگانه دختر ایران در پیله بیماری نادر/ رنجنامه فاطمه زهرا

بیرجند- « فاطمه زهرا هنرپیشه» یگانه دختری است که در مقاله‌های پزشکان از او به عنوان اولین بیمار نادر ایرانی در جهان نام برده شده و طی مراحل درمانش نیازمند توجه خیران است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها، رقیه رحمتی راد: پدر که باشی هزاران هزار بار ترک بر می‌داری تا فرزندانت رنجی به دل نداشته باشند. پدر که باشی کهنه می‌پوشی تا ذوق نو را به کودکانت ببخشایی.

مادر که باشی هزاران بار می‌افتی تا فرزندانت درد افتادن نچشند. مادر که باشی، اشک‌های عالم را به چشم مهمان می‌کنی تا مبادا قطره اشکی دیدگان فرزندانت را بپوشاند. سخت می‌شود روزی که مادر باشی و فرزندت از همان روزهای شیرین کودکی گرفتار رنج و بیماری شود و تنها گریه سهم روزهای کودکی اش باشد.

روزهایت تیره‌وتار می‌شود وقتی فرزندت از تمام بازی‌های کودکانه تنها سرم و آمپول سهم ببرد و نتواند مانند دیگر کودکان بخندد، غذا بخورد و حتی رشد کند.

چه دشوار است وقتی لحظه‌شماری می‌کنی فرزندت کلمه «بابا» یا «مامان» بگوید اما چهار سال تمام کند و نتواند سخن بر زبان آورد.

این‌ها دل نوشته یا چند خط متن ادبی نیست بلکه حکایت پدر و مادری است که هنوز نتوانسته‌اند یگانه دخترشان را با خاطری آسوده در آغوش بگیرند. چهار سال از تولد «فاطمه زهرا» گذشته اما هنوز نتوانسته‌اند با او سخن بگویند… او را برای بازی به پارک ببرند و یا برایش قصه شیرین «بز بز قندی» بگویند تا با لالایی‌های مادر به خواب برود.

او نه می‌تواند درست بشنود و نه می‌تواند سخن بگوید. در هر مراجعه دردی دیگر از لابه‌لای اندام نحیفش کشف می‌شود و نسخه‌ای جدید برای درمانش می‌پیچند. «فاطمه زهرا» به تولد چهار سالگی‌اش نزدیک می‌شود اما در این مدت تنها گریه‌های شبانه بوده و  بی‌قراری های مادر… . تنها اشک‌های سربه‌مهر پدر بوده و  … .

آغاز ماجرا

آری، قریب به چهار سال گذشته دختری در روستای «قلعه زری» از توابع شهرستان خوسف چشم به جهان گشود. سومین فرزند اما در واقع اولین فرزند بود. چراکه دو فرزند دیگر این خانواده از بین رفته‌اند. پزشکان نوعی بیماری ژنتیکی را عامل از دست دادن دو فرزندش می‌دانند.

پدر و مادر او را «فاطمه زهرا» نام نهادند از قبل، تمام آزمایش‌های پیشرفته ژنتیک را انجام داده‌اند و با اطمینان خاطر نسبت به داشتن فرزندی سالم، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

افسوس که دیری نپایید که به دلیل سرماخوردگی و توقف رشد فرزند، روانه بیمارستان می‌شوند. پدر به خاطر ترس از دست دادن فاطمه زهرا، تا چهارماهگی‌اش، یک بار در هفته او را به دکتر می‌برد تا مبادا عواقب بیماری در مسیر زندگی دخترش کمین بزند.

کار به‌جایی می‌رسد که داروها در فرزند تأثیری ندارد و بنا به تشخیص دکتر، صدایی اضافه در قلب «فاطمه زهرا» شنیده می‌شود و از اینجا ماجرای یک بیماری ناشناخته آغاز می‌شود.

پزشکان دخترم را جواب کردند

ساعتی را پای صحبت‌های علی هنرپیشه، پدر فاطمه زهرای چهار ساله، می‌نشینیم تا از روزهای تلخ و شیرین زندگی‌اش بگوید باشد که تمام مادران و پدران درد این عزیز را به دل خریده و برای روشن شدن روزهای تیره  زندگی‌اش گامی بردارند.

بر اساس گفته پزشکان ژنتیک، در کل جهان ۵۰ مورد از این بیماری گزارش‌شده که در ایران فاطمه زهرا اولین مورد گزارش شده از این نوع بیماری است.این پدر دردمند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه بیماری دخترم نادر و سندرم ژنتیکی بوده که با آن دسته و پنجه نرم می‌کند، افزود: بچه اولم چهارماهه سقط شد و بچه دومم یک ساعت بعد از تولد از دنیا رفت.

هنرپیشه بابیان اینکه تمام آزمایش‌های پیشرفته ژنتیک را انجام دادم اما تقدیرم داشتن فرزندی بیمار بود، ادامه داد: فاطمه زهرا را از چهارماهگی به دکتر می‌بردم و بنا به گفته آنها، یک سندرم ژنتیکی مانع از رشد دخترم می‌شد.

وی بابیان اینکه دخترم چهارماهه بود که بنا به تشخیص دکتر صدایی اضافه در قلبش شنیده می‌شد، افزود: بعد از اکوی قلب بر اثر مصرف دارو، ایست قلبی کرد و پزشکان او را جواب کردند.

فاطمه زهرا گرفتار بیماری ناشناخته

هنرپیشه اظهار کرد: از لطف خداوند ناامید نشدم و با توسل به امام رضا (ع) به پزشکان مشهد مراجعه کردم.

وی بیان کرد: بعد از مراجعه به پزشک‌های مشهد، مشکلاتی مانند ناشنوایی گوش، فشار ریه و مشکل قلبی فاطمه زهرا مشخص شد اما بیماری اصلی دخترم تا دو سالگی اش تشخیص داده نشد.

این پدر دردمند بابیان اینکه تا دو سالگی دخترم از او آزمایش می‌گرفتند تا اینکه علت بیماری‌اش در بیمارستان یزد «سندرم ژنتیکی» تشخیص داده شد، افزود: بر اساس گفته پزشکان ژنتیک، در کل جهان ۵۰ مورد از این بیماری گزارش‌شده که در ایران فاطمه زهرا اولین مورد گزارش شده از این نوع بیماری است.

هنرپیشه بابیان اینکه دخترم به مدت ۲۰ روز در بیمارستان امام رضا (ع)  و پنج روز در بیمارستان قائم بستری بود، افزود: بعد از ترخیص، تا سه سالگی هرماه برای درمان به مشهد  و سپس به تهران رفتم.

وی بابیان اینکه طی چند ماه گذشته قلب دخترم آنژیو شد، افزود: بنا به گفته دکتر، سوراخ قلب فاطمه زهرا بسته نشده اما از حالت مرگ برگشته است.

 فشار ریه، عمل قلب باز  را منتفی کرد

وی بیان کرد: عمل قلب باز برای فاطمه زهرا تجویز شد اما به دلیل فشار ریه و ضعیف بودن سیستم لنفاوی نتوانستند این عمل را انجام دهند.

هنرپیشه با اشاره به دیگر مشکلات فاطمه زهرا مانند ناشنوایی بیان کرد: طی پنج ماه پیش سمعکی تجویز کرند که هزینه آن ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

وی بیان کرد: با کمک نهادهای حمایتی و پس‌انداز خودم، توانستم پول سمعک را تأمین کنم اما وقتی این پول مهیا شد قیمت سمعک افزایش چشمگیری داشت.

هنرپیشه اظهار کرد: سمعکی بااعتبار هفت میلیون تومان خریداری کردم اما به دلیل کوچک بودن گوش‌هایش نیاز به قاب‌های گران‌قیمت دارد که توانایی خرید آن را ندارم.

وی با اشاره به هزینه‌های فعلی درمان فاطمه زهرا بیان کرد: در حال حاضر هر هفته یک بار ۲۰۰ کیلومتر مسیر به بیرجند را برای معاینات پزشکی طی می‌کنم و هر چند ماه یک بار به تهران می‌رویم.

هزینه های درمان نیازمند توجه خیران

هنرپیشه با بیان اینکه شاید دخترم تا آخر عمر تحت درمان باشد، افزود: با توجه به طولانی بودن مسیر، رفت و آمد به تهران با اتوبوس برای دخترم بسیار دشوار است.

وی ادامه داد: علاوه بر هزینه های راه، در شهر شلوغ تهران هم باید هزینه‌های زیادی بدهم تا بتوانم از بیمارستانی به بیمارستان دیگر بروم.

هنرپیشه با بیان اینکه در حال حاضر فاطمه زهرا با بیماری‌هایی مانند کم بینایی، ناشنوایی، فشار ریه و ناراحتی قلبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، افزود: بنا به تأکید دکتر باید غذاهای ویتامین‌دار استفاده کند که خود هزینه‌های بالایی می‌طلبد.

تمام تمرکز و هزینه هایمان روی قلب دخترم بوده و توانایی رسیدگی به دیگر بیماری‌هایش را ندارموی بابیان اینکه لای انگشت‌های دخترم پرده دارد و پاهایش کج است، افزود: تمام تمرکز و هزینه هایمان روی قلب دخترم بوده و توانایی رسیدگی به دیگر بیماری‌هایش را ندارم.

هنرپیشه با اشاره به دیگر رنج‌هایی که خاطرش را می‌آزارد، ادامه می‌دهد: فاطمه زهرا به چهارسالگی نزدیک شده و هنوز دندان ندارد.

وی بابیان اینکه تنها تحت پوشش بهزیستی هستیم که علی رغم تمام تلاش شان، مشکلات را پاسخگو نیستیم، می‌افزاید: به دلیل اینکه کارگر معدن هستم نمی‌توانم تحت پوشش کمیته امداد باشم.

اوج دردهای پدر

هنرپیشه بابیان اینکه حقوق کارگری هزینه‌های درمان و تأمین مخارج غذاهای دخترم را کفاف نمی‌دهد، گفت: همچنین مادر فاطمه زهرا خانه‌دار بوده و راه درآمدی ندارد.

این پدر دردمند با بیان اینکه اوج رنج‌هایم جایی است که دخترم دردهایش را تنها با گریه می‌گوید، می‌افزاید تنها کلمه «بابا» و «ننه» را که با صدای بلند تکرار می‌کنیم، تلفظ می‌کند.

وی بابیان اینکه در مواقع گریه نمی‌توانم تشخیص دهم که کجای بدنش درد می‌کند، می‌افزاید: با تمام این وجود، این بیماری را آزمایشی الهی می‌دانم و با فراغ بال از آن استقبال می‌کنم.

اکنون پدر فاطمه زهرا تمام تلاشش را برای درمان فرزندش انجام داده اما دست روزگار دیگر توانایی مالی برایش باقی نگذاشته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*