آخرین خبر :

پیمانه اقتصادی؛ مردم دلارهای خود را به طلا تبدیل کنند/ مدیرعامل برکنار شده سایپا: پراید ۴۰ میلیون تومانی هم گران نیست؛ تنها معادل ۳۷۰۰ دلار است/ عراق چند میلیون بشکه نفت بیشتر از ایران، صادر خواهد کرد؟

کاهش بهای دلار در صرافی‌های مجاز

در بازار ارز روز چهارشنبه سوم بهمن ماه ۹۷ هر اسکناس دلار آمریکا به نقل از بانک مرکزی، با افت ۱۱۰ تومانی قیمت گذاری شد؛ بنابراین، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانکی با نرخ ۱۱۴۹۰ تومان خریداری و با قیمت ۱۱۵۴۰ تومان به متقاضی دلار فروخته شد. این نرخ فروش نسبت به قیمت پایانی روز قبل، ۱۱۰ تومان کمتر است. همچنین به نقل از بانک مرکزی، در بازار امروز، هر اسکناس یورو در صرافی‌های مجاز بانکی، با نرخ ۱۳۱۵۰ تومان خریداری و با قیمت ۱۳۲۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد، که این رقم نسبت به روز سه شنبه، ۵۰ تومان ارزان تر بوده است.

سبزپوشی پایان هفته شاخص کل بورس با حمایت یک نماد بانکی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه با افزایش ۱۳۵ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد به رقم ۱۶۲ هزار و ۹۴۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۳۹ واحدی معادل ۰.۰۸ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۲۳۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۳۲۵ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۳۱۱ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۲۲۹ واحدی معادل ۱.۱۲ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۶۰۴ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۴۴۱ واحد افزایش معادل ۰.۲۵ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۸ هزار و ۵۲ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۰۴ واحد افزایش معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۲۱ هزار و ۴۲۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۴۶ واحد افزایش معادل ۰.۰۸ درصد همراه بود و عدد ۳۱۷ هزار و ۹۵۷ واحد را به نمایش گذاشت.  نماد معاملاتی وتجارت متعلق به بانک تجارت با ۸۶ واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در روند صعودی شاخص کل بورس داشت.

شاخص بورس
سهام اروپا و آسیا با عدم قطعیت مذاکرات تجاری افت کرد

روز چهارشنبه، در حالی‌ که وضعیت نامعین مذاکرات تجاری آمریکا و چین، به حال‌وهوای بازار‌های جهان غالب شده است، بازار‌های اروپایی معاملات خود را با افت آغاز کردند. سهام آسیایی تحت تأثیر چشم‌انداز منفی رشد اقتصادی جهان، درجا زد. سرمایه‌گذاران از دارایی‌های ریسک‌دار نظیر سهام دوری کردند. در آغاز معاملات اروپا، فوتسی انگلیس ۰.۴۱ درصد، کاک فرانسه ۰.۰۴ درصد و داکس آلمان، ۰.۳۰ درصد افت کردند. شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا هم ۰.۱۱ درصد پایین آمد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۱۵ درصد افت کرد. این در حالی است که این شاخص در روز دوشنبه به بالاترین سطح ۷ هفته‌ای خود دست یافته بود. شاخص کامپوزیت شانگ‌های چندین بار وارد محدوده قرمز شد و از آن خارج شد و در نهایت ۰.۱۵ درصد پایین‌تر از سطح بسته شده دیروز ماند. سهام استرالیایی ۰.۲۵ درصد و نیکی ژاپن ۰.۱ درصد پایین آمد. سهام که به شدت در ماه دسامبر سقوط کرده بودد، بیشتر افت خود را در ماه ژانویه، با امید به این که مذاکرات تجاری آمریکا و چین به نتیجه برسد و تعدیل در افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، جبران کرد؛ اما آن‌چه دوباره حال‌و هوای بازار‌ها را به هم ریخت گزارش فایننشال تایمز از این بود که آمریکا پیشنهاد چین برای این که این هفته مذاکراتی مقدماتی برای آماده‌سازی مذاکرات هفته آینده انجام شود، را رد کرده است. البته مشاور اقتصادی کاخ سفید، لری کودلاو، این گزارش را رد و کمک کرد برخی از ضرر‌های بازار سهام جبران شود. به نقل از مهر، در بازار ارز، دلار ۰.۲۵ درصد در برابر ین رشد کرد و به نرخ ۱۰۹.۷۳ رسید. یورو هم اندکی در برابر دلار رشد کرد تا به نرخ برابری ۱.۱۳۶۸ برسد.

مردم دلار‌های خود را به طلا تبدیل کنند

الکساندر آفاناسیف، مدیر عامل بورس مسکو، معتقد است، طلا جایگزین بسیار خوبی برای سرمایه گذاری به جای دلار است. وی پیشنهاد داد: طلا را به عنوان جایگزینی برای دلار به مردم پیشنهاد می‌دهم. آفاناسیف ادامه داد: سرمایه‌داران خیلی محافظه کار دلار می‌خرند و آن را زیر بالشت خود نگهداری می‌کنند که این مسئله اصلا امنیت ندارد. وی ادامه داد: مردم روسیه فعالیت خود در حوزه سرمایه‌گذاری را افزایش داده و به طور شگفت انگیزی منطقی عمل می‌کنند. روسیه در سال ۲۰۱۷ با افزایش ۶ درصدی تولید طلا، به سومین کشور تولید کننده طلا در جهان تبدیل شد و در ماه‌های بین ژانویه تا اکتبر سال ۲۰۱۸ نیز ۲۶۵ تن طلا تولید کرده است.

بهای سبد نفتی اوپک اندکی کاهش یافت

قیمت سبد نفتی سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) اندکی کاهش یافت؛ اما بالای ۶۰ دلار ماند. به نقل از دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک روز سه شنبه به ۶۰ دلار و ۶۶ سنت رسید، در حالی که قیمت این شاخص در روز پیش از آن ۶۱ دلار و ۴۹ سنت بود.

بهای نفت خام در بازار جهانی یک درصد جهش کرد

روز چهارشنبه، با امید به این‌که چین و ژاپن برای تقویت اقتصاد در حال کند شدن خود، از مشوق‌های مالی استفاده کنند، قیمت نفت از سقوط ۲ درصدی روز سه شنبه بازگشت و یک درصد جهش کرد. تا ساعت ۱۴:۴۴ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۶۰ سنت یا ۰.۹۸ درصد جهش کرد و به ۶۲.۱۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۴۷ سنت یا ۰.۸۹ درصد رشد کرد و به ۵۳.۴۸ دلار رسید.  سه‌شنبه شب قیمت نفت خام با نگرانی از کند شدن اقتصاد جهان و کاهش تقاضای نفت، بیش از ۲ درصد سقوط کرد. افت سنگین قیمت باعث شد، سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امنی مانند اوراق قرضه و طلا هجوم ببرند.

کاهش نرخ جهانی طلا در بازار فلزات گران‌بها

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز چهارشنبه بازار سنگاپور ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲۷۷.۲۴ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه‌ به ۱۲۷۶.۳۱ دلار سقوط کرده بود که پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با ۰.۴ درصد کاهش، به ۱۲۷۷.۲۰ دلار رسید. دلار روز سه‌شنبه در برابر سبدی از شش ارز رقیب نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته گذشته ایستاد. به گفته کایل رودا، تحلیلگر بازار در شرکت “آی جی مارکتس”، طلا قربانی رشد ارزش دلار در کوتاه‌مدت شده است. افت ارزش یورو و نگرانی‌ها نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصادی در اروپا، از رشد ارزش دلار حمایت کرده و طلا را به پایین سطح ۱۲۸۰ دلار رسانده است.

فروش بلیت چارتری بدون بسته سفر مجاز نیست

به گفته رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پرواز‌های چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسی‌های صورت گرفته پیش از این گاهی شاهد فروش بلیت پرواز‌های برنامه‌ای به صورت چارتری بوده ایم که این امر مغایر با بخشنامه‌های ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است. وی افزود: بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغیه‌ای تمام شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در همه مسیر‌ها فروش خود را سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند. جعفرزاده ادامه داد: براساس این بخشنامه انجام پرواز‌های چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصرا در مسیر‌های گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.

مدیرعامل برکنار شده سایپا: پراید ۴۰ میلیون تومانی هم گران نیست؛ تنها معادل ۳۷۰۰ دلار است

محمدرضا سروش مدیرعامل سابق شرکت خودروسازی سایپا در گفت وگویی اظهار داشته است: قیمت پراید اگر به‌فرض مثال ۴۰ میلیون تومان هم باشد، معادل ۳۷۰۰ دلار است. آیا کسی می‌تواند خودرویی در هر کجای جهان به بنده نشان دهد که بتوان با ۳۷۰۰ دلار خرید؟ قطعاً خیر. ببینید؛ این‌که جامعه ما به‌دلیل رکود اقتصادی شدید کنونی فقیر شده و توان خرید بالا ندارد تقصیر خودروساز نیست. این مسأله به کلان اقتصاد کشور بازمی‌گردد و باید کلّیت اقتصاد به‌گونه‌ای بازخوانی شود تا مردم ثروتمندتر شوند و بتوانند پرداخت بیشتری برای خرید خودرو انجام دهند. نمی‌شود در بازار‌های سکه، ارز و… جهش قیمتی تا چهار برابر داشته باشید و همزمان قیمت خودرو را سرکوب کنید، این کار نشدنی است و خودروساز را نابود می‌کند.

پراید
وی همچنین اظهار داشت: به هر حال این سیل نقدینگی ایجادشده به بازار خودرو هم کشیده می‌شود و حتماً قبول دارید که اقتصاد یکپارچه است و  آن را نمی‌توان به بخش‌های مجزا از هم تقسیم کرد. البته حداقل ۱۲ درصد هزینه زائد، در قیمت‌گذاری پراید، یعنی حدود ۴.۵ میلیون تومان؛ فقط از ناحیه خرید سهام شرکت به خریدار تحمیل شده است که به دوره‌های قبل باز می‌گردد، و قیمت پراید را می‌توان با استفاده از مزیت‌های اقتصادی کشور کاهش داد، اما نمی‌توان پایین‌تر از نقطه سربه‌سر فروخت. /تسنیم

حجم روابط تجاری روسیه-ژاپن به رکورد ۲۰ میلیارد دلار رسید

«ماکسیم اورشکین» وزیر توسعه اقتصادی روسیه در دیدار با همتای ژاپنی خود «هیروشیگ سکو» گفت: تجارت میان روسیه و ژاپن در سال گذشته میلادی با ۲۰ درصد افزایش به ۲۰ میلیارد دلار رسید. وی افزود: در حال مشخص کردن یکسری کالا‌ها هستیم که امید به افزایش عرضه آن‌ها داریم. اورشکین گفت: مسکو و توکیو برنامه توسعه گردشگری، سرمایه گذاری، فناوری و زیرساخت را دارند. در مورد حذف ویزا صحبت‌هایی را کرده ایم که این موضوع سریع باعث افزایش قابل توجهی از مبادلات گردشگر به سطح کمی جدیدی می‌شود. وی افزود: دوطرف، تحویل کامل آزمایشی کالا‌های ژاپنی به بازار اروپا را از طریق خط آهن ترانس-سیبری و خط اصلی بایکال آمور تکمیل کرده اند. دو کشور مذاکرات متعددی را در مورد پروژه‌های بزرگ زیرساخت از قبیل: مسیر دریا شمالی، مسیر کشتیرانی در آب‌های قطب شمال و منطقه اقتصادی انحصاری روسیه داشته اند.

بازار خودرو‌های وارداتی؛ از ۳۳۰ میلیون تا یک میلیارد

قیمت خودروهای وارداتی
بازار اوراق مسکن؛ شدیدترین افت «تسه‌ها» در زمستان

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات آخرین روز کاری هفته بیش از ۲/ ۳ درصد افت کرد و به قیمت ۵۳ هزار و ۱۴۶ تومان معامله شد. به این ترتیب بهای تسه ۹۵۱۲ به کمترین میزان خود در سی روز گذشته رسید و شدیدترین ریزش روزانه قیمت را در زمستان تجربه کرد. سایر سررسید‌های وام مسکن نیز با افت‌های قابل توجه به اصلاح قیمت پرداختند و میانگین قیمتی آن‌ها به زیر مرز ۵۴ هزار تومان سقوط کرد. رکود تورمی حاکم بر بازار مسکن در حال تعدیل شدن است. آمار منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی هم نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در دی‌ماه نسبت به آذر و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲/ ۱ و ۶۰ درصد افت داشته است. میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان نیز با رشد ماهانه ۵/ ۱ درصدی به سطح ۸/ ۹ میلیون تومان رسیده است.

بازار مسکن در آمریکا راکد شد

رویترز گزارش داد: در ماه دسامبر، میزان فروش مسکن در آمریکا به کمترین سطح سه سال اخیر رسید و رشد قیمت خانه هم به شدت کند شد، که این نشان می‌دهد بازار مسکن بیش از پیش از رونق افتاده است. اتحادیه ملی مشاوران املاک آمریکا، اعلام کرد در ماه گذشته میزان فروش مسکن با ۶.۴ درصد کاهش به ۴.۹۹ میلیون واحد رسیده است. این کمترین میزان آن از نوامبر ۲۰۱۵ تا کنون است. البته آمار فروش مسکن در ماه نوامبر اصلاح و ۵.۳۳ میلیون واحد اعلام شد. این در حالی است که قبلا این میزان ۵.۳۲ میلیون واحد اعلام شده بود. اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، پیش‌بینی کردند در ماه دسامبر، میزان فروش مسکن یک درصد افت کند و به ۵.۲۵ میلیون واحد برسد. فروش واحد‌های مسکونی غیرنوساز که حدود ۹۰ درصد فروش مسکن در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند، نسبت به سال گذشته ۱۰.۳ درصد افت داشته است. نرخ میانگین فروش مسکن غیرنوساز در کل سال ۲۰۱۸، برابر با ۵.۳۴ میلیون واحد شد که ضعیف‌ترین میزان آن از ۲۰۱۵ تا کنون است. /مهر

تورم تولید بخش خدمات چند درصد افزایش یافت؟

مرکز آمار ایران: شاخص قیمت تولید کننده بخش ­های خدمات مشتمل بر هشت بخش «تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتور سیکلت و کالا‌های شخصی و خانگی»، «هتل و رستوران»، «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات»، «واسطه گری‌های مالی (بیمه)»، «مستغلات، اجاره و فعالیت­ های کسب و کار»، «آموزش»، «بهداشت و مددکاری اجتماعی» و «سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی» است. بر این اساس شاخص کل قیمت تولید کننده بخش‌­های خدمات (بر مبنای ١٠٠=١٣٩٠) در فصل پاییز ١٣٩٧ برابر است با ٣١٠.١ که نسبت به فصل قبل ٨.٨ درصد افزایش یافته است. همچنین شاخص تورم تولید کننده بخش خدمات در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹.۲ درصد رشد را نشان می‌دهد.

عراق چند میلیون بشکه نفت بیشتر از ایران، صادر خواهد کرد؟

رویترز بامداد پنجشنبه گزارش داد، نمایندگان مجلس عراق بودجه سال ۲۰۱۹ را تصویب کردند که براساس آن میانگین صادرات نفت این کشور سه میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه در روز تعیین شد. به گزارش ایرنا، کل بودجه سال جاری عراق ۱۳۳ تریلیون دینار (۱۱۲ میلیارد دلار) تعیین شد، که در آن هر بشکه نفت به نرخ ۵۶ دلار پیش بینی شده است. یک مسئول عراقی که خواست نامش فاش نشود، به پایگاه خبری سومریه نیوز گفت، جلسه نمایندگان مجلس، نیمه شب چهارشنبه برای رأی گیری بودجه سال ۲۰۱۹ با حضور ۲۳۷ نماینده و به ریاست «محمد الحلبوسی»، انجام شده است؛ بنابراین، پیش بینی می‌شود که کسری بودجه سال ۲۰۱۹ از طریق افزایش قیمت نفت خام یا افزایش صادرات جبران شود. بودجه سال گذشته عراق، ۸۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که ۷۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به عنوان درآمد این کشور پیش بینی شد و ۱۰ میلیارد دلار کسری داشت. در بودجه سال ۲۰۱۹ در مقایسه با سال جاری میلادی، روزانه ۸۰ هزار بشکه بر صادرات نفت خام عراق و از سوی دیگر، ۱۰ دلار به نرخ هر بشکه اضافه شده است، در حالی که میانگین صادرات نفت عراق در بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی، سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز و به نرخ هر بشکه ۴۶ دلار تعیین شده بود.

زنگنه: کشف میدان نفتی در مرز عراق

بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حرفی از میزان تولید و صادرات نفت ایران نمی‌زنم، زیرا صحبت درباره این مسائل علامت دادن به آمریکا برای تحریم‌های بیشتر است. وی افزود: در مورد تمدید معافیت فروش نفت ایران به برخی مشتریان از سوی آمریکا باید منتظر بمانیم. زنگنه به قیمت‌های نفت در بازار‌های جهانی اشاره کرد و ادامه داد: اکنون هر بشکه نفت برنت در بازار ۶۱ دلار قیمت‌گذاری شده و قیمت سبد اوپک نیز نزدیک این قیمت است؛ نفت ایران نیز به دلیل تفاوت در کیفیت و فاصله، سه یا چهار دلار زیر قیمت اوپک معامله می‌شود. وزیر نفت با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهوری در مورد اکتشاف جدید در منطقه آبادان گفت: ساعت ۱۰ صبح دیروز چاهی که در جزیره مینو در حال حفاری بود، به نفت رسید و این نخستین باری است که در این منطقه آبادان به نفت می‌رسیم. وی افزود: با این اکتشاف، امید‌های زیادی برای افزایش منابع نفتی کشور در سطح آبادان وجود دارد. زنگنه تأکید کرد: این چاه اکتشافی در ۳۷۷۰ متری به نفت رسیده و بر اساس آزمایش‌های اولیه، نفت این مخزن با درجه API ۴۰ نفت بسیار سبک و شیرین است. /ایرنا

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*