نگاه منصفانه رئیس دیوان محاسبات کشور به مشکلات خراسان جنوبی/ آذر عادل/ دولت نباید کمبود بودجه ای خود را از استانی مثل خراسان جنوبی تأمین کند

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / رئیس دیوان محاسبات کشور با بیان اینکه درآمدهای حاصل از بازارچه های مرزی خراسان جنوبی ۱۸ میلیارد تومان بوده که ۵میلیارد تومان به استان برگشته است، گفت: دولت نباید کمبودهای بودجه ای خود را از استان خراسان جنوبی تأمین کند و ما این موضوع را پیگیری می کنیم شاید بتوانیم این درآمد را به استان برگردانیم.
عادل آذر در جلسه شورای اداری استان با ذکر اینکه بالای ۹۰ درصد از اموال شناسایی شده دستگاه‌های اجرایی در استان در سامانه اموال دولتی دیوان محاسبات ثبت شده بر لزوم ثبت ۱۰ درصد باقیمانده اموال دولتی در این سامانه تأکید کرد و افزود: تیمی را در استان برای شناسایی و ثبت اموال تشکیل دهید.
بر هزینه کرد درست و بهینه بودجه های اندک استان تأکید داریم
وی با اشاره به اینکه همه ما بر هزینه‌کرد درست و بهینه بودجه های اندکی که به استان می آید تأکید داریم، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی در این راستا باید کلیه معاملات و خریدهای خود را از طریق سامانه ای که به همین منظور در دیوان محاسبات راه‌اندازی شده انجام دهند.
لزوم جابجایی حساب دستگاه‌های اجرایی از بانک های غیر دولتی
وی بر ضرورت جا به جایی حساب های دستگاههای اجرایی در بانک های غیر دولتی تأکید کرد و ادامه داد: همچنین موجودی آن دسته از حساب‌هایی که عنوان می‌شود مورد استفاده دستگاه ها نیست باید صفر شود.
مدیران در خصوص اوراق مالی، قانونی عمل کنند
وی تصریح کرد: برخی مدیران هم تدابیری از سر دلسوزی در خصوص اوراق مالی مثل اسناد خزانه دارند که خواهش می‌کنیم در این خصوص طبق قانون عمل شود. آذر همچنین گفت: در بحث رتبه استان ها در اقتصاد مقاومتی گزارشی در دست تهیه داریم که مراحل نهایی خود را طی می‌کند و این گزارش بعد از رتبه بندی استانها به دفتر مقام معظم رهبری نیز ارسال خواهد شد. رتبه خراسان جنوبی در این گزارش متوسط بود اما حتما کارهای ارزشمندی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان انجام شده و یا در دستور کار است که تا قبل از سال ۹۸ حتما این موارد را برای لحاظ در این رتبه بندی برای ما ارسال کنید.
برای پیگیری مشکلات به عنوان یار دوازدهم در خدمتیم
رئیس دیوان محاسبات کشور با تأکید بر اینکه حتماً برای پیگیری مسائل مطروحه از قبیل راه آهن، آب راه ها، بازارچه ها و… به عنوان یار دوازدهم در خدمت استان خواهیم بود، افزود: ما گزارشی از این سفر تهیه خواهیم کرد و به دفتر مقام معظم رهبری و هیئت دولت نیز ارسال خواهیم نمود و لذا برای تکمیل این گزارش کارگروهی تشکیل دهید تا مسائل را احصا نمایید و به ما هم به عنوان یک یار کمکی نگاه کنید و هر کجا که نیاز به رایزنی و چانه‌زنی، گفتگو و یا حضور ما باشد در خدمت خواهیم بود. وی با ذکر اینکه مشی دیوان محاسبات، تندوتیز نیست، گفت: البته ما پولی برای کمک به استان نداریم اما ایده هایی برای کمک و برداشتن موانع پیش روی استان به ذهنم آمده که ان‌شاءا… با کمک شما اجرایی خواهد شد.
صیانت دیوان محاسبات از سرمایه‌های انسانی
به گفته وی بر اساس قانون، دیوان محاسبات پاسدار بیت المال است و در بحث دستگاه‌هایی که از بیت المال استفاده می‌کنند، از بیت‌المال صیانت می‌کند و بخش اعظم بیت المال نیز سرمایه‌های نیروی انسانی کشور است و دیوان محاسبات در حقیقت از سرمایه‌های انسانی که بودجه در اختیار آنهاست پاسداری می کند تا آسیبی به آنها نرسد و از مسیر قانون منحرف نشوند و شعار ما نیز در این راستا «نظارت مستمر، پیشگیرانه، هدایت گرانه و مقتدرانه» است و فلسفه طرح پیشگیرانه بینا که به زودی در این استان نیز اجرایی خواهد شد ارائه آموزش های حقوق مالی به تصمیم گیران مالی اعم از مدیران اجرایی، مالی و ذیحسابان می‌باشد که ان شاءا… همه شرکت خواهید کرد.
قوانین پیچیده و مبهم دلیل تشکیل اغلب پرونده هاست
آذر افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۹۷ درصد مدیران کشور ما حتی کسانی که پرونده دارند با شرف، پاکدست، متدین و امین به کشور و بیت المال هستند و پرونده ها بیشتر مربوط به برداشت ها از قوانین پیچیده، مبهم، ناسخ و منسوخ ماست که به خودمان برمی گردد و باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود به عنوان مثال قانون مدیریت خدمات کشوری از قوانین مبهم و پرچالش ماست که در طرح بینا این قوانین تبیین می شود. وی با بیان اینکه تخلف غیر از جرم است، اضافه کرد: وقتی می‌گوییم مدیری پرونده دیوان محاسباتی دارد منظور ما مجرم بودن مدیر نیست و شاید در دو درصد موارد بحث تصرف بیت المال و سوء استفاده مطرح است این که یک دستگاه اجرایی هنوز هم در بانک‌های غیردولتی حساب دارد یک تخلف است و این حساب باید سریع جابجا شود اما تفاوت میان جرم و تخلف باید تبیین و تشریح شود و آموزش های ما نیز در راستای پیشگیری از این تخلفات است.
نظارت باید در خدمت توسعه و اجرا قرار گیرد
وی با اشاره به اینکه با تمام سرمایه دانشی در خدمت مدیران استان هستیم، اظهار کرد: چنانچه مدیران به این نتیجه برسند که کارایی یک بودجه در جایی دیگر بیشتر است این جا به جایی باید با هماهنگی صورت گیرد و ما هم از این حسابگری استقبال می‌کنیم زیرا معتقدیم که نظارت باید در خدمت توسعه و اجرا قرار گیرد. آذر گفت: دیوان محاسبات قبل از هر اقدامی به دستگاه فراخوان می‌دهد و اطلاعات به صورت محرمانه به دستگاه ارائه شده و از آنها توضیح می خواهیم. وی افزود: استان خراسان جنوبی از پاک‌ترین استان‌های کشور است و در مجموع نیز به لطف خدا در استان ها مشکل جدی نداریم و البته ایده‌آل ما این است که تخلفات به صفر برسد.
تعطیلی ۳ و نیمه فعال بودن یک بازارچه مرزی در استان
استاندار خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه از چهار بازارچه مرزی استان سه بازارچه تعطیل است و تنها بازارچه مرزی ماهیرود نیمه فعال می باشد، گفت: صادرات سال گذشته از مرز ماهیرود به افغانستان یک میلیارد دلار بود اما در همین مرز ماهیرود نیز طی سال جاری در دو مقطع برای صادرات چهار قلم که بیش از ۸۵ درصد صادرات ما را تشکیل می دهد از طرف کشور همسایه محدودیت‌هایی ایجاد شد و پیگیر هستیم تا این مسایل از طریق وزارت امور خارجه و گمرک کشور مرتفع شود تا هم مرز ماهیرود رونق بگیرد و هم سه بازارچه مرزی دیگر استان بازگشایی شود.
خالی شدن ۷۰۰ روستا از سکنه به خاطر خشکسالی ۲۰ ساله
معتمدیان با اشاره به اینکه ۲۰ سال خشکسالی مداوم در استان باعث شده تا ۷۰۰ روستا که اغلب در نقاط مرزی خراسان جنوبی قرار دارند از سکنه خالی شود، افزود: این مهاجرت‌ها ضمن اینکه مسایل اجتماعی و حاشیه نشینی در مرکز استان ایجاد کرده حوزه های امنیتی نیز در مرز ایجاد نموده و پیگیر هستیم تا مرزنشینان ما با انتفاع از رونق بازارچه‌های مرزی ماندگار شوند.
هنوز عملیات اجرایی راه آهن در استان آغاز نشده است
وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی از مجموع ده کریدور اصلی کشور قرار دارد، اضافه کرد: توسعه راه های ترانزیتی استان به کندی پیش می‌رود و راه آهن بین المللی چابهار-سرخس با وجود داشتن ردیف بودجه‌ای هنوز عملیات اجرایی آن در استان آغاز نشده است. استاندار به معضل خام‌فروشی تولیدات معدنی در خراسان جنوبی به عنوان چهارمین استان معدنی کشور اشاره کرد و ادامه داد: نبود زیرساخت های اولیه برای توسعه صنعتی از جمله جاده ها و حمل و نقل، آب، گاز و… که هزینه‌های استخراج را بالا می برد باعث شده تا رغبتی از سوی سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش معدن استان نباشد.
معضل خام فروشی محصولات استراتژیک استان
وی گفت: ۱۰ محصول استراتژیک کشاورزی در استان تولید می‌شود و استان ۹۵ درصد زرشک کشور را تولید می کند، در تولید عناب رتبه اول را دارد و در تولید زعفران دومین استان کشور است با این وجود خام فروشی این محصولات را به لحاظ نبود زیرساخت‌های لازم در بسته بندی و فرآوری شاهد هستیم.
کوتاهی در تدوین سند جامع آب استان
وی افزود: در حوزه گردشگری چهار اثر استان ثبت آثار ملی است و با وجود ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری طبیعی و ناشناخته و بکر در بحث سرمایه‌گذاری خارجی در این حوزه عقب‌ماندگی داریم در بحث تأمین آب با وجود خشکسالی ۲۰ ساله در تدوین سند جامع آب کوتاهی شده و به تازگی پیگیر تدوین این سند هستیم در حالی که مشکل ما از تأمین آب مورد نیاز بخش های کشاورزی و صنعت گذشته و مشکل ما تامین آب شرب مردم است که بر معیشت و اشتغال آنان تاثیرگذار می‌باشد. معتمدیان انتقال آب دریای عمان را زمانبر دانست و با اشاره به هدر رفت روان آبها و سیل های مخربی که از همین بارندگی‌های اندک ایجاد می شود، افزود: بخشی از این روان آب ها به کویر می ریزد و بخشی از کشور خارج می شود. استاندار در حوزه نظارتی خواستار پایبندی مدیران به قانون شد و اظهار کرد: باید میان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی اعتمادسازی شود و دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های نظارتی را مشاور و امین خود بدانند تا مشکلاتی که به واسطه جهل قانون ایجاد می شود به حداقل برسد و از ظرفیت‌های قانونی برای رفع مشکلات استفاده شود.
عقب ماندگی تاریخی و خشکسالی ۲۰ ساله
نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به عقب ماندگی تاریخی و ۲۰ سال خشکسالی در استان که زندگی مردم را مختل کرده گفت: ناچار شدیم ۳۵ درصد مردم را در شهرستان های حوزه انتخابیه تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار دهیم. افضلی به کندی اجرای باندهای دوم در استان اشاره کرد و افزود: وقتی ما از داشتن راه آهن که از شاخص‌های اصلی توسعه است محروم هستیم چطور می توانیم جذب سرمایه گذار داشته باشیم‌.
تزریق درآمد تنها بازارچه مرزی استان به مرکز کشور
به گفته وی ۴۰۰ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود و با اعتبارات فعلی تأمین آب شرب این روستاها ۲۰ سال زمان می‌برد و این مسائل و مشکلات عدیده باعث بیکاری و مهاجرت می شود و ما زیرساخت‌های صنعت را علی‌رغم استمرار خشکسالی ها ایجاد نکردیم. وی با بیان اینکه مرز یک پتانسیل است، تصریح کرد: ما یک بازارچه مرزی فعال داریم که درآمد این بازارچه نیز به مرکز کشور تزریق می شود. افضلی گفت: استان ما درآمد آنچنانی ندارد و تا وقتی که زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاری در استان فراهم نشود نخواهیم توانست همطراز سایر استان ها رشد کنیم.
استقرار جمعیت در شرق کشور امنیتی است
این نماینده مجلس با ذکر اینکه خراسان جنوبی نیازمند توجه ویژه است، افزود: آیا به ۶ هزار قنات روستایی این استان نباید اعتبار داده شود و در حالی که استقرار جمعیت در شرق کشور امنیتی است و مرزنشینان ما در حقیقت مرزبانان کشور هستند مورد توجه ویژه قرار گیرند؟
رعایت بیش از حد قوانین در استانی قانونمند
افضلی با اشاره به رعایت بیش از حد قوانین دیوان محاسبات در استان قانونمند و قانون‌مدار خراسان جنوبی، اضافه کرد: به نظر می‌رسد تمام قوانین درون یک تخم مرغ جمع شده و این تخم مرغ در استان ما شکسته است.
تأمین ۲۹ صدم درصد درآمدهای کشور در خراسان جنوبی
مدیرکل دیوان محاسبات استان هم با بیان اینکه دیوان محاسبات استان در سال ۸۴ ایجاد شده و تعداد پست های سازمانی ما ۸۳ پست است، گفت: در حال حاضر ۴۷ نفر با احتساب نیروهای خدماتی و قراردادی شامل ۳۰ نفر نیروی رسمی، ۸ نیروی پیمانی، شش نیروی شرکتی، یک نیروی قراردادی و یک نیروی امریه که ۴۲ نفر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند در دیوان محاسبات استان مشغول به کار می‌باشند.
فتح آبادی با ذکر اینکه کل درآمد پیش بینی شده برای استان در جدول شماره ۱۰ قانون بودجه ۲۸۸ میلیارد تومان است، اضافه کرد: ۲۹ صدم درصد درآمدهای کل کشور از محل درآمدهای استان تأمین می‌شود در حالی که هزینه های استان ۴۸۵ میلیارد تومان یعنی معادل ۲ درصد هزینه‌های کل استان هاست و ۵۷ درصد اعتبارات ما از محل هزینه‌ای و عمرانی و مابقی از محل درآمدهای عمومی کشور تأمین می گردد. وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶ تعداد ۱۲۹ دستگاه در استان مورد رسیدگی قرار گرفت، افزود: از نظر تعداد موارد عدم رعایت مقررات رشد چندانی نداشته ایم اما اقدامات پیشگیرانه مادر سال ۹۶ تعداد ۶۹ مورد بوده و در سال ۹۷ به ۲۰۹ مورد رسید که نشان از رشد حدود ۶۰ درصدی دارد.
وی اضافه کرد: سرانه اعتباری که در سال ۹۷ توسط هر حسابرسی مورد حسابرسی قرار گرفته ۵۱ میلیارد تومان است و در حالی که در سال ۹۶ تعداد ۲۹ مورد حسابرسی داشته‌ایم این تعداد در سال ۹۷ به ۳۱ مورد افزایش یافته است و بیش از ۷۰ درصد کل اعتبارات جاری و تملک سرمایه ای استان را مورد رسیدگی قرار داده ایم که البته از نظر تعداد پرونده متشکله رشدی نداشته ایم.
۴۰ درصد واریزی ما به خزانه، پیگیری وصول مالیات بوده است
فتح آبادی تصریح کرد: در ۹ ماهه سال جاری در مجموع بیش از ۴۴ میلیارد تومان واریزی به خزانه داشتیم که این رقم در کل سال ۹۶ بیش از ۳۴ میلیارد تومان بوده ضمن اینکه بیش از ۴۰ درصد واریزی ما به خزانه مربوط به پیگیری وصول مالیات از سوی این اداره کل بوده است. وی افزود: تعداد پرونده های ارسالی ما به دادسرا در سال ۹۷ هفت پرونده و مبلغ ریالی انحرافات حدود ۳میلیارد تومان بوده است. به گفته وی در بخش طرح‌های عمرانی در حالیکه یک کارشناس داریم اما همه صورت وضعیت های پیمانکاران به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد. وی اظهار کرد: در سال جاری یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان واریزی به خزانه از محل اقدامات پیشگیرانه یا اصلاح صورت وضعیت طرح های عمرانی استان داشته ایم و نزدیک به ۹ میلیارد تومان نیز در دست اقدام داریم.
جلسات متعدد با مدیران قبل از پرونده سازی
رئیس دیوان محاسبات استان تعاملات با دستگاه های اجرایی را در استان بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: سعی ما بر این بوده که قبل از پرونده سازی جلسات متعددی با مدیران برگزار نموده و به دستگاه‌ها مهلت بدهیم‌.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*