معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی : هدررفت ۷۰۰ میلیون متر مکعبی آب در استان را قبول نداریم / هیچ آبی از مرزهای خراسان جنوبی خارج نمی شود

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / بارها در رسانه های استان و از زبان مسئولان در حوزه های متولی شنیده ایم و این مطلب را درج کرده ایم که هدر رفت روان آب ها در استان کویری خراسان جنوبی حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب در سال است و حتی عنوان شده بود که این آب ها از کشور هم خارج شده و به سمت افغانستان حرکت می کنند. مطلبی که معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان آن را رد کرد و گفت: هیچ آبی از مرزهای خراسان جنوبی خارج نمی شود.
سعید پور جعفر در نشست خبری به همراه سه مدیر زیر مجموعه این معاونت در پاسخ به سوال خبرنگار ما و میزان هدر رفت روان آب و سیلاب در استان اینگونه پاسخ داد که رقم ۷۰۰ میلیون متر مکعب بعنوان هدر رفت آب که توسط برخی از مسئولان عنوان می شود رقم بسیار بالایی است و صحت ندارد و باید گفت هیچ آبی از استان به سمت افغانستان خارج نمی شود .
وی با اشاره به انجام بازدیدهایی که به همراه مدیرعامل شرکت از برخی مناطق که ادعا میشد هدر رفت آب زیادی در آنجا صورت می گیرد، مانند دق پترگان افزود : در این منطقه برای برآورد میزان هدر رفت آب ۴ حلقه چاه زدیم که عملا فقط در دو چاه ۱۵ لیتر بر ثانیه آب ذخیره سازی شد.
وی تأکید کرد: ممکن است این هدر رفت از سرشاخه ها صورت گیرد که ربطی به خروج آب از استان ندارد.
پلمپ ۲۷ حلقه چاه غیر مجاز در سال ۹۷
وی در ادامه از پلمپ ۲۷ حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال جاری خبر داد و با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰۷ حلقه چاه غیر مجاز در استان وجود دارد، گفت :استان خراسان جنوبی کمترین آمار را بلحاظ داشتن چاه های غیر مجاز در کشور داراست.
پور جعفر از نصب کنتور هوشمند برای ۱۷۱۴ حلقه چاه از مجموع ۲ هزار حلقه چاه موجود در استان خبر داد و افزود : ۳۰۱ حلقه چاه فاقد کنتور است که بیشتر در محدوده شهرستان طبس قرار دارند .
وی به رشد ۵/۱ درصدی بارندگی های استان در مقایسه با دراز مدت اشاره کرد و با بیان اینکه در برخی نقاط استان نسبت این بارندگی ها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۷۰ درصدی را نشان می دهد، ادامه داد: با این وجود در حال حاضر فقط ۳۰ درصد حجم سدهای استان آبگیری شده است.
آزادسازی ۶۰ هکتار از تصرفات غیر مجاز
در حریم رودخانه ها
وی از اجرای طرح تعادل بخشی برای حفظ منابع آبی در استان خبر داد و با بیان اینکه طی ۵ سال باید ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری آب مخازن را جبران کنیم، افزود: تاکنون ۱۲۰ مورد از تصرفات غیر مجاز در حریم رودخانه ها شناسایی و ۶۰کیلومتر هم آزادسازی شده است.
فقط ۲۳ درصد حجم سدهای مخزنی استان
آبگیری شده است
مدیر بهره برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه ای هم در ادامه به بهره برداری از ۷ سد مخزنی در استان با حجم کلی ۳۵/۵۸ میلیون متر مکعب اشاره کرد و گفت: حجم فعلی این سدها ۵/۱۳میلیون متر مکعب می باشد یعنی تقریبا ۲۳درصد ظرفیت و حجم کلی سدهای مخزنی استان. نیک نیا با اشاره به اینکه بهره برداری از سد سیاهو با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی سال ۹۸ در دستور کار قرار دارد ، افزود : ۱۲ بند تغذیه مصنوعی در استان هم با حجم ۱۴ میلیون متر مکعب در دست بهره برداری است.
وی هم چنین از آمادگی این مجموعه برای انتقال آب از سد رزه برای بهره برداری اراضی پایین دست خبر داد و بیان کرد : بهره بردار یک شرکت تعاونی است که این آمادگی برای واگذاری وجود دارد .
مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیر زمینی شرکت آب منطقه ای هم در این نشست با اشاره به صرفه جویی انرژی ناشی از نصب کنتورهای هوشمند در استان گفت: مصرف برق چاه های کشاورزی از ۴۲۹ در سال ۹۲ به ۲۹۰میلیون کیلووات ساعت در حال حاضر رسیده که کاهش ۴۰ تا ۲۴ درصدی را نشان می دهد. علیرضا پیرتاج افزود: در راستای اجرای طرح تعادل بخشی منابع آبی ۱۲ پروژه بصورت خاص در وزارت نیرو تعریف شده است.
حاشیه پر رنگ تر از متن
هم چنین در این نشست خبری به ابتکار روابط عمومی آب منطقه ای سه نفر از ارباب رجوع به معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت با حضور در جمع خبرنگاران مشکل خود را مطرح کردند و پاسخ گرفتند. دهیار روستای چهکند گل از توابع شهرستان خوسف از تأخیری که در پاسخگویی به مشکلشان بعد از ۷ ماه پیگیری صورت گرفته انتقاد کرد و گفت : در اوایل مرداد ماه سال جاری گزارشی مبنی بر تخریب مسیر رودخانه این روستا و برداشت غیر مجاز شن و ماسه را به معاونت حفاظت آب منطقه ای اعلام کرده ایم که متأسفانه بعد از ارائه این گزارش باز هم بیل مکانیکی در مسیر رودخانه مشغول بکار شد و ۳۰ متر سنگ چین هم در این مسیر ساخته شد.
وحید رضایی با انتقاد از عدم رسیدگی مسئولان به این گزارش، روند بررسی آن را طولانی عنوان کرد و افزود: در حق اهالی روستاهای پایین دست اجحاف شده است. مدیر رودخانه و سواحل آب شرکت آب منطقه ای استان هم در ادامه با اشاره به تهیه گزارش این پرونده و ارسال آن به دادگستری خوسف گفت: تخلف صورت گرفته در این پرونده تنها منحصر به بستر رودخانه نبوده بلکه به منابع آب پایین دست هم صدمه وار شده و از طرف دیگر مسائل اجتماعی هم در آن دخیل بوده که در شورای تأمین شهرستان هم بررسی شده است. رضایی افزود: ما وظیفه خود را انجام داده ایم و پرونده در مسیر رسیدگی در دادگاه قرار دارد ولی ما به هیچ عنوان از حق و حقوق دولت و مردم کوتاه نخواهیم آمد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*