مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد: افزایش پروژه های بین المللی منابع طبیعی استان به ۸ طرح/ دشت ها در شرایط بحرانی

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این استان با داشتن ۸۶ درصد اراضی بیابانی، دومین استان بیابانی در کشور است، گفت: مجاورت خراسان جنوبی با دو کویر لوت، مرکزی و بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از حساسیت‌های ویژه استان می باشد. علیرضا نصرآبادی روز گذشته در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: اقدامات انسانی باعث به هم ریختن چرخه کره زمین می شود که در همین راستا آگاهی بخشی با تکیه‌ بر آشنایی جامعه با برگزاری کلاس‌های آموزشی از جمله راهکارهای منابع طبیعی برای سوق دادن توجه جامعه به حفاظت از عرصه های طبیعی است. وی مساحت اراضی بیابانی را پنج میلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۵۴ هکتار عنوان کرد و افزود: همچنین هفت میلیون و ۵۳۹ هزار و ۱۳۰ هکتار از مساحت استان را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل داده است. او از اقدامات انجام‌ شده در راستای کاهش عرصه‌های بیابانی استان به تولید ۷۴۱ هزار اصله نهال گلدانی، تولید پنج میلیون و ۲۹۳ هزار اصله نهال ریشه‌ای، جمع‌آوری ۳۷۵ تن و بذرکاری سه میلیون و ۸۶۲ هکتار از اراضی اشاره کرد. به گفتۀ وی احداث بادشکن زنده و غیرزنده در ۳۷ هزار و ۳۰۵کیلومتر، حفاظت و قرق ۱۵۴ هزار و ۹۶ هکتار و اجرای طرح مدیریت جنگل دست کاشت در بیش از ۲۰۵ هزار هکتار از دیگر اقدامات انجام‌شده می باشد.
۲۸ دشت استان در شرایط بحرانی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اعلام کرد: در خراسان جنوبی ۲۸ دشت وجود داشته که اکثراً در شرایط بحرانی قرار دارند. نصرآبادی با بیان اینکه مساحت جنگل‌های استان ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار می باشد، گفت: تجهیز، نگهداری و مراقبت از پارک‌های جنگلی در مساحتی با پنج هزار و ۱۰۰ هکتار، تولید نهال جنگلی در سه هزار و ۷۲۸ هکتار و جنگل‌کاری و احیا و توسعه فضای سبز در مساحتی با سه هزار و ۵۵۶ هکتار از اقدامات چندسال گذشته است. وی خاطر نشان کرد: در راستای بهبود کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی و کاهش خطرهای سیل، اجرای طرح‌های آبخیزداری را در دستور کار قراردادیم که این امر به معنای واقعی بعد از انقلاب اتفاق افتاد. به گفتۀ وی عرصه‌های آبخیزداری استان هفت میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار می باشد که تاکنون دو هزار و ۵۰۰ سازه متفاوت آبخیزداری احداث و یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این عرصه ها تحت مطالعات و اجرای عملیات آبخیزداری قرار گرفته است.
افزایش پروژه های بین المللی
این مقام مسئول با بیان اینکه مقابله با اثرات خشکسالی در خراسان جنوبی نیازمند همکاری دیگر دستگاه‌ها و خیرین است، گفت: تاکنون با همکاری قرارگاه ثامن‌الائمه و آستان قدس رضوی، شش سازه آبخیزداری در روستای مشکوتی اجرایی شده است. نصرآبادی خاطر نشان کرد: برای اولین بار طراحی و اجرای سازه آبخیزداری با استفاده از لاستیک فرسوده را در دنیا داشتیم که این طرح ثبت جهانی و در ۱۰ نقطه‌ خراسان جنوبی اجرایی شد. وی با اشاره به اجرای پروژه‌های بین‌المللی خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه ترسیب کربن سربیشه در سال ۲۰۱۷ در ارزیابی‌ها، جزو ۱۰ پروژه برتر بین‌المللی شناخته شده است. به گفتۀ وی هشت استان کشور دارای پروژه بین‌المللی هستند و در خراسان جنوبی نیز اکنون چهار پروژه بین المللی در حال اجرا بوده و اجرای چهار طرح دیگر در مرحله انعقاد تفاهم نامه قرار دارد.
بهره برداری از ۵۶ پروژه
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به اجرای طرح‌های سازه آبخیزداری در بالادست منابع آبی بیان کرد: این طرح با اعتباری بالغ‌بر ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی در کل کشور اجرایی می‌شود که سهم استان از این اعتبارات ۱۶ میلیارد تومان است. نصرآبادی افزود: سازه‌های آبخیزداری در ۹۷ نقطه استان در حال اجرا بوده که تاکنون احداث ۸۸ سازه به‌پایان رسیده است. وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده برای دهه فجر گفت: همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۵۶ پروژه با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان در عرصه‌های منابع طبیعی خراسان جنوبی به بهره‌برداری می‌رسد. به گفتۀ وی سرمایه‌گذاری ملی این طرح‌ها از اعتبارات ۹۷-۹۶ مبلغ ۱۵ میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان و اعتبار استانی ۴۴۰ میلیون تومان بوده است.