متوفیان و مجروحان حوادث جاده ای در محور بیرجند – نهبندان از میانگین استان بیشتر است/ فراموشی اولویت ها

امروز خراسان جنوبی_ حسین زاده / در حالی که ۳۰ درصد تلفات جاده ای و ۲۸ درصد تصادفات استان در محور بیرجند-نهبندان رخ می‌دهد و میزان متوسط متوفیان و مجروحان این محور از میانگین استان بیشتر است اما کمترین میزان دوبانده‌سازی استان در این محور انجام شده است. اکنون برخی از شهرهای استان که حداقل میزان تردد را دارند از نظر میزان جاده های دو بانده بیشتر از محور بیرجند-نهبندان-زاهدان جاده دوبانده دارند که این امر نشان دهنده عدم اولویت‌بندی و عدالت در حوزه راه سازی است. هرچند این امر در چند سال اخیر انجام نشده است اما از لابی‌گری افراد با نفوذ و بی توجهی به اولویت ها توسط مسئولان به این مهم حکایت دارد. محور بیرجند_ نهبندان_ زاهدان از محورهای پرترافیک استان محسوب می‌شود و متأسفانه آمار تصادفات و تعداد تلفات و مجروحین تصادفات نیز در این محور به نسبت بالاست. دکتر جعفرزاده مدیرکل پزشکی قانونی استان نیز اخیراً در خصوص تلفات تصادفات در حوزه شهرستان نهبندان گفت: تعداد ۳۷ نفر یعنی معادل۴/۱۹درصد کل متوفیان تصادفات استان در ۹ ماهه امسال در تصادفات شهرستان نهبندان جان باختند.

مرگ ۴۴ نفر در ۳۳ تصادف در شهرستان نهبندان
از ابتدای سال جاری
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان نیز با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۴۴ نفر در ۳۰ فقره تصادف منجر به فوت در حوزه پلیس راه نهبندان جان خود را از دست داده‌اند، گفت: متأسفانه این تعداد متوفی تصادفات رقم بسیار بالایی است.
سرهنگ علیرضا رضایی از مجروح شدن ۲۵۴ نفر در ۱۲ تصادف منجر به جرح شهرستان نهبندان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: در مجموع ۵۳ درصد کل تصادفات منجر به فوت و ۶۱درصد تعداد متوفیان تصادفات شهرستان نهبندان به محور نهبندان_ زاهدان و نهبندان_ بیرجند مربوط می شود. ضمن اینکه ۳۵ درصد تصادفات جرحی و ۴۱ درصد مجروحین کل تصادفات شهرستان نهبندان نیز مربوط به این دو محور می باشد.
شدت تصادفات شهرستان نهبندان بیش از تصادفات استان
وی با ذکر اینکه ۲۸ درصد کل تصادفات استان در سال جاری مربوط به شهرستان نهبندان می باشد، اضافه کرد: در حالیکه تعداد تلفات در هر تصادف منجر به فوت در استان به طور میانگین۲/۱ نفر است در شهرستان نهبندان این رقم۴/۱ نفر می باشد نشان از شدت تصادفات منجر به فوت در این شهرستان دارد. در تصادفات منجر به جرح نیز میانگین تعداد مجروحین در هر تصادف در استان۹/۱نفر و در شهرستان نهبندان۳/۲ نفر می باشد که باز هم حکایت از شدت تصادفات در شهرستان نهبندان دارد. وی کفی بودن محورهای شهرستان نهبندان را عاملی برای ترغیب رانندگان به ارتکاب تخلف سرعت در این محورها ذکر کرد و ادامه داد: در این خصوص نیاز به ایجاد سامانه های ثبت تخلف و محاسبه سرعت لحظه ای وسیله نقلیه و افزایش این سامانه‌ها می‌باشد.
۵۸ درصد متوفیان تصادفات نهبندان ناشی از واژگونی ها
وی با اشاره به اینکه درصد واژگونی خودروها در تصادفات محورهای شهرستان نهبندان بالاست، تصریح کرد: ۵۸ درصد کل متوفیان در تصادفات منجر به فوت شهرستان نهبندان در واژگونی خودروها جان باخته اند و ۳۰ درصد در برخورد دو خودرو، ۹درصد در برخورد با موتورسیکلت، ۶ درصد در برخورد وسیله نقلیه با عابر و ۳ درصد در برخورد وسیله نقلیه با احشام در تصادفات منجر به فوت این شهرستان جان خود را از دست داده‌اند. ضمن این که ۶۵ درصد مجروحین تصادفات منجر به جرح شهرستان نهبندان نیز بر اثر واژگونی خودروها مجروح شده اند.
۳۰ درصد تلفات جاده ای استان مربوط به نهبندان
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی استان با بیان این که حداقل ۳۰ درصد متوفیان تصادفات استان مربوط به حوزه پلیس راه شهرستان نهبندان می باشد، گفت: بسیاری از مسافرین از استان های دیگر از محور بیرجند_ نهبندان_ زاهدان عبور می کنند و از آنجا که مسیری طولانی را پیش از ورود به این محور طی می کنند معمولاً با حالت خستگی و خواب آلودگی وارد محور مذکور که مسیری فاقد جاذبه و کویری است می شوند و در سرمای زمستان و گرمای تابستان تلاش می‌کنند تا زودتر این مسیر را طی نمایند و لذا معمولاً سرعت خودروها در این محور بالاست.
ضرورت ایجاد استراحتگاه مناسب
سرهنگ رضایی افزود: در این راستا نیاز به ایجاد استراحتگاه های بین راهی کم‌هزینه و البته با داشتن روشنایی و امکانات اولیه به منظور توقف، استراحت و استفاده مسافران در طول این محور کویری و کم جاذبه می باشد. وی اضافه کرد: علاوه بر این نبود پارکینگ های مناسب با روشنایی کافی برای استقرار پلیس از دیگر مشکلات محور مذکور است ضمن اینکه فعال سازی دوربین های ثبت تخلفات نیز در طول محور ضرورت دارد زیرا تصادفات این محور اغلب در شب رخ می دهد که نیاز به وجود سامانه های نظارتی و کنترلی را یادآور می‌شود. به گفته وی در محور بیرجند- نهبندان- زاهدان برخی پل ها فاقد حصار است و ایجاد شیب شیروانی در حاشیه محور و خاکریزی دهانه پل ها ضرورت دارد علاوه بر این رویه آسفالت کیفیت لازم را ندارد و وجود برخی چاله ها باعث انحراف خودروها می شود.

بستن کمربند ایمنی تمام سرنشینان
و رعایت سرعت مطمئنه مورد تأکید است
سرهنگ رضایی با ذکر اینکه اکثر متوفیان تصادفات منجر به فوت شهرستان نهبندان را سرنشین های خودروها که فاقد کمربند ایمنی بوده و از خودرو پرت شده‌اند تشکیل می‌دهند، بر ضرورت استفاده صحیح تمامی سرنشینان خودروها از کمربند ایمنی تاکید کرد و گفت: رعایت سرعت مطمئنه که در حقیقت سرعتی پایین از سرعت مجاز می باشد نیز مورد تأکید است. وی بر لزوم تأمین روشنایی تقاطع مزار سید علی که در آن تصادفات منجر به فوت عابر پیاده رخ می دهد نیز تأکید کرد و افزود: رانندگان محور بیرجند_ نهبندان_ زاهدان را برای تردد شبانه انتخاب نکنند و به ویژه در زمستان در طول روز که سرحال تر هستند در این مسیر تردد نمایند تا چنانچه وسیله نقلیه ای به سمت شان آمد زمان و راه گریز و فرار داشته باشند.
مصوبات سفر اخیر درخصوص محور نهبندان_ شوسف
مهندس معتمدیان استاندار خراسان جنوبی نیز در سفر اخیر خود به نهبندان بر لزوم رسیدگی به وضعیت محور بیرجند_ نهبندان_ زاهدان تأکید کرد. این سفر مصوباتی نیز در این خصوص داشت که بر اساس یکی از این مصوبات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان باید حداکثر تا پایان سال جاری نسبت به اجرای روکش آسفالت جاده موجود شوسف_نهبندان در محدوده ورودی شهر شوسف اقدام نماید. ۲ مصوبه دیگر این سفر نیز به اداره کل راه و شهرسازی استان مربوط می شود و بر اساس آن این اداره کل باید ۱۲ کیلومتر باند دوم محور نهبندان_ شوسف را پس از نصب علائم و تجهیزات تا پایان سال جاری بازگشایی و به پلیس راه و راهداری و حمل و نقل جاده ای تحویل نماید علاوه بر این عملیات اجرایی ۱۷ کیلومتر باند دوم محور نهبندان_ شوسف که بخشی از اعتبار آن تأمین گردیده نیز از ابتدای سال ۹۸ آغاز خواهد شد.
۳۰ کیلومتر باند دوم در دست اقدام
فرماندار شهرستان نهبندان نیز در این باره گفت: محور نهبندان_ بیرجند بخشی از محور پرترافیک زاهدان_ بیرجند است و ۳۰ کیلومتر آن برای باند دوم در دست اقدام است که ۱۲ کیلومتر آسفالت شده و آماده است و علامت گذاری و پل گذاری آن باقی مانده است و ۱۸ کیلومتر باقی مانده نیز سال آینده به مناقصه می‌رود و هفت میلیارد تومان هم اعتبار دارد و در مجموع ۱۰۴ کیلومتر دیگر باقی می ماند که اقدامی در خصوص باند دوم آن صورت نگرفته است.
مهندس کریمان خراسانی افزود: محور زاهدان_ نهبندان_ بیرجند جزو کریدور شمال به شرق و جنوب شرق کشور و مسیر سرخس_ چابهار است و در ردیف پروژه های اولویت دار بخش راه قرار دارد و استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، نماینده مردم در مجلس و حاکمیت هم پیگیر تسریع در احداث باند دوم محور هستند و حجم بالای ترافیک و تصادفات این محور کویری و نبود استراحتگاه های بین راهی نیز ضرورت در اولویت قرار گرفتن این پروژه را تقویت می کند. وی اضافه کرد: در این راستا احداث یک مجتمع خدماتی بین راهی در بالادست مزار سید علی با ۴میلیارد تومان از محل اعتبارات اشتغال پایدار روستایی عشایری شامل مسجد، بازار، فضای سبز و… در دست اجرا می باشد، در سه راهی حسین آباد نیز احداث یک مجتمع خدماتی بین راهی دیگر در دستور کار است. فرماندار نهبندان در پایان اظهار امیدواری کرد: با حمایت رسانه‌ها و اصحاب جراید زمینه برای تسریع در اجرای پروژه‌های باند دوم در محور زاهدان_ نهبندان_ بیرجند فراهم شود.