آخرین خبر :

قائم مقام سازمان امور عشایری در بیرجند اعلام کرد: ۷ برنامه برای توانمندسازی عشایر

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / دومین جلسه شورای عشایری استان روز گذشته به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور قائم مقام سازمان امور عشایری کشور برگزار شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری در این جلسه با تاکید بر ضرورت توجه به قشر عشایر که در استان‌های مرزی، مرزداران غیور مرزهای کشور هستند همه دستگاه‌ها را ملزم و موظف به تلاش در راستای رفع مشکلات عشایر استان دانست.
کمبود علوفه و نهاده‌های دامی مشکل اصلی عشایر استان
علوی مقدم با بیان اینکه محصولات عشایر باید مستقیماً به بازار فروش تحویل شود تا درآمد آن نصیب عشایر شود، اضافه کرد: کمبود علوفه و نهاده‌های دامی از جمله مشکلات عدیده عشایر استان است ضمن اینکه تعرفه بیمه دام عشایر نیز افزایش یافته اما خسارات پرداخت شده تناسبی با این تعرفه ندارد. وی به مشکل تأمین وثیقه ها برای دریافت تسهیلات بانکی اشاره کرد و رفع این مشکل را نیز مستلزم تقویت صندوق عشایر دانست و اظهار کرد: خشکسالی های مداوم و عقب‌ماندگی‌های استان نیز بر مشکلات عدیده‌ عشایر خراسان جنوبی افزوده است.
۸۰ درصد جمعیت عشایری استان ساکن در نقاط مرزی
مدیرکل امور عشایری استان نیز به جمعیت ۸۱ هزار نفری عشایر خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: ۱۳ درصد جمعیت استان و ۷ درصد جمعیت عشایر کشور را عشایر خراسان جنوبی تشکیل می‌دهند و ۸۰ درصد جمعیت عشایر خراسان جنوبی در مناطق مرزی این استان ساکن هستند که چنانچه به مشکلات آنها رسیدگی نشود و مناطق مرزی خالی از سکنه گردد هزینه‌های مضاعفی به لحاظ امنیتی به کشور تحمیل خواهد شد. حسین پور افزود: مجموع اعتبارات سازمان امور عشایری کشور در سال جاری ۲۳۰میلیارد تومان بود که ۷ درصد آن یعنی حدود ۱۴ میلیارد تومان به استان خراسان جنوبی اختصاص یافته و از این حیث سومین استان کشور هستیم.
آب ۵۰ درصد جمعیت عشایر استان با تانکر
حمل می شود
وی اضافه کرد: مجموع اعتبارات استانی اداره کل امور عشایری خراسان جنوبی نیز امسال ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است. وی سرانه هر خانوار عشایری کشور از محل اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده را ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در استان ۲۲۳ هزار تومان ذکر کرد و با اشاره به اینکه از این حیث در میانه‌های جدول استان های کشور قرار داریم، ادامه داد: از مجموع ۱۵ هزار خانوار عشایری استان آب مورد نیاز حدود ۷ هزار خانوار یعنی ۵۰ درصد آنها با تانکر حمل می شود. به گفته وی ۱۰ شرکت تعاونی عشایری در سطح استان فعال است که از ابتدای سال جاری ۷ هزار و ۹۰۰ تن آرد و ۲۴ هزار تن نهاده های دامی در بین عشایر استان توزیع کرده‌اند.
تکمیل پروژه عشایری استان نیازمند ۵ میلیارد تومان
حسین‌پور همچنین گفت: پروژه ملی شاخص استان در حوزه عشایری پروژه آبرسانی به محلات شهری بمرود در شهرستان زیرکوه می باشد که تاکنون پنج میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای تکمیل به ۵ میلیارد تومان دیگر نیاز دارد ضمن اینکه ۱۵ پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز تا تیرماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. وی از تامین ۴۵ هزار تن علوفه یارانه ای مدت دار حداقل ۶ ماهه با اعتبار مورد نیاز ۲۳۰ میلیارد ریال، افزایش سهمیه آرد عشایر، اجرای بند خاکی کوهرود فردوس با اعتبار مورد نیاز ۸ میلیارد تومان، آبرسانی به مناطق گلورده، احداث سد خاکی تنگلان سرایان و… به عنوان درخواست ها و نیازهای جامعه عشایری استان نام برد و خواستار تخصیص اعتبار برای محقق شدن این خواسته ها شد.
خرید تضمینی گوشت، تأمین علوفه یارانه‌ای و…
اسدزاده نماینده عشایر استان نیز توجه بیشتر به آیین نامه اجرایی ساماندهی امور عشایر را خواستار شد و گفت: توانمندتر شدن تعاونی ها و اتحادیه های عشایری استان خرید تضمینی تولیدات دامی عشایر به ویژه گوشت قرمز، تسریع در تأمین علوفه دامی یارانه ای مورد نیاز عشایر با توجه به خشکسالی های استان، پیگیری اختصاص سهمیه سوخت عشایر مرزنشین تا شعاع ۵۰ کیلومتری مرز استان و… از جمله درخواست های جامعه عشایری استان است.
لزوم عرضه مستقیم صنایع دستی و تولیدات عشایر
در نمایشگاه های کشوری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز گفت: تجارب موفقی در حوزه عشایر استان داریم و با توجه به جذابیت های مناطق بیابانی شاهد بازگشت بسیاری از عشایر به محل سکونت قبلی خود و تبدیل خانه هایشان به اقامتگاه های بوم گردی در استان هستیم که از محل عرضه تولیدات دامی و صنایع دستی و قرار دادن فضای خانه های خود در اختیار گردشگران امرار معاش می کنند. رمضانی بر لزوم فراهم شدن زمینه برای عرضه صنایع دستی و تولیدات عشایر استان در نمایشگاه های کشوری تأکید کرد. نماینده آموزش و پرورش استان نیز پیگیری برای اعطای کتب درسی رایگان و میان وعده رایگان به دانش‌آموزان عشایر را خواستار شد.
نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم گفت: سالانه ۷۷۱ هزار تن تولید علوفه در مراتع استان داریم که دام ۲۹هزار و ۵۰۰خانوار عشایری استان نیز از این علوفه استفاده می‌کنند.

هر یک نفر عشایر گوشت مورد نیاز ۱۶ نفر را تولید می کند
در پایان این جلسه قائم مقام سازمان امور عشایری کشور گفت: جمعیت عشایر کوچنده کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر، تعداد خانواده های این قشر ۲۱۳ هزار خانوار و تعداد دام های آنها ۲۳ میلیون واحد دامی است و در ۵۹ درصد سرزمین کشور حضور دارند و ۲۸ درصد دام سبک کشور را در اختیار دارند و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تولید می نمایند و هر نفر از عشایر گوشت مورد نیاز ۱۶ نفر را تولید می کند. علایی مقدم افزود: عشایر کوچنده کشور همچنین ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش صادراتی کشور را تولید می‌کنند و ۷۹۰ هزار هکتار از زراعت و باغات و ۳۴میلیون هکتار از مراتع کشور را در اختیار دارند.
۷ برنامه برای توانمندسازی عشایر
وی اضافه کرد: میانگین درآمد خالص خانوار عشایری کشور ما یک میلیون و صد هزار تومان در ماه است که طی برنامه هایی از جمله تنوع در شغل پیگیر هستیم تا حداقل به دو برابر افزایش یابد. وی ادامه داد: برای ایجاد اشتغال عشایر با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی ۷ برنامه را با مجموع اشتغال ۷۳۶۷ شغل در برنامه ششم توسعه در دست اجرا داریم که اجرای آنها ۴ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون۸/۳۲۲ میلیارد تومان طرح تصویب شده در کارگروه های استان داشته‌ایم و۵/۶۵ میلیارد تومان جذب شده است.
وعده پیگیری و رفع مشکلات عشایر استان
وی بر ضرورت توسعه گیاهان دارویی و توسعه گردشگری و صنایع دستی نیز تأکید کرد و گفت: عملکرد مالیات بر ارزش افزوده استان کم بوده و بحث افزایش سهمیه آرد استان را حتما پیگیر خواهیم شد. علایی مقدم با اشاره به اینکه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در بحث یارانه علوفه اختصاص دادیم افزود: با توجه به وعده اختصاص ۳۰ هزار تن جوی یارانه دار به عشایر کشور سهمیه استان را نیز از این محل تخصیص خواهیم داد ضمن اینکه بحث بیمه را نیز خودمان عامل شدیم و تعرفه را هم پایین آوردیم و تشکل های ما متولی انجام کار هستند.
حسین پور مدیرکل عشایری استان شد
صبح روز گذشته نیز جلسه تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایری استان برگزار شد که طی آن از زحمات قوسی مدیرکل قبلی تجلیل و حسین پور (سرپرست سابق) به عنوان مدیرکل امور عشایری استان معرفی شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*