آخرین خبر :

فرماندار بیرجند اعلام کرد: معضل تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر

امروز خراسان جنوبی- قاسمی
فرماندار بیرجند عنوان کرد: تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله در مسیرهای حاشیه شهر موجب بروز معضلاتی شده که در بارندگی های اخیر بخش زیادی از این نخاله ها مشکلاتی را به وجود آورده است. علی ناصری روز گذشته در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند افزود: در همین راستا باید شهرداری گشت‌ها را فعال کند و پلیس نیز همکاری لازم را داشته باشد و با تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی برخورد شود.
وی با اشاره به اهمیت حفظ آمادگی برای مقابله با بحران و حوادث احتمالی ناشی از بارندگی، بیان کرد: رعایت استانداردهای لازم در کنار اطلاع رسانی به موقع و فراهم کردن تمهیدات در شرایط خاص، یک وظیفه ضروری می باشد. ناصری تقاضا کرد که به صورت جدی پیگیری آبگرفتگی های سطح شهر شود و مسیر جوی‌های آب و پل‌ها رصد و پاکسازی شود تا از گرفتگی آب و وقوع سیلاب جلوگیری شود. وی همچنین خواستار بهسازی و مرمت بندهای خاکی و سدهای قدیمی شد تا در زمان بارندگی‌ها مشکلی به وجود نیاید.
نمی دانیم محورها را پاکسازی کنیم یا مردم
را در بند دره نجات دهیم
فرماندار بیرجند با اشاره به برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بحران در روزهای ۷ و ۸ اسفندماه در استان گفت: این کارگاه با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران برگزار خواهد شد.
ناصری خاطر نشان کرد: زمان بارندگی و برف که احتمال سیلاب وجود دارد موقع مناسبی برای تفریح و رفتن به روستاهای اطراف شهر نیست و در این شرایط نمی دانیم باید محورهای اصلی را بازگشایی کنیم یا مردمی که در بنددره دچار مشکل شده بودند را نجات دهیم. به گفتۀ وی باید فرهنگ سازی شود که زمان بارندگی برای دید و بازدید از طبیعت مناسب نیست.
گلایه از دستگاه های اجرایی
معاون امور عمرانی فرماندار بیرجند نیز در این جلسه با گلایه مندی از دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم ارائه گزارش کار و پاسخ به مکاتبات در شرایط بحرانی، عنوان کرد: گزارش میزان خسارت های وارده باید حداکثر در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت به فرمانداری و شورای مدیریت بحران شهرستان اعلام شود. مهدی رونقی با بیان اینکه بارندگی‌های سیلابی مشکلاتی را به وجود می‌آورد، تأکید کرد: باید زیرساخت‌های کنترل سیلاب‌ها مناسب باشد و قبل از پایان امسال نقاط حساسی از شهر که ممکن است خطر برای ساکنان ایجاد کند در اولویت قرار گیرد و مشکلات آن رفع شود.
افزایش ۱۰۰ میلی متری بارندگی ها
رئیس اداره هواشناسی شهرستان بیرجند هم با بیان اینکه امسال تاکنون ۱۰۸ میلیمتر بارندگی داشته ایم، گفت: این میزان بارندگی نسبت به سال زراعی گذشته که بارندگی ۸ میلیمتر بوده ۱۰۰ میلی متر افزایش یافته است. حامد بیدختی افزود: با عبور امواج ناپایدار جوی برای امروز و امشب احتمال بارش های پراکنده در برخی مناطق استان قابل پیش بینی می باشد. وی اعلام کرد: میانگین بارندگی های استان در بلندمدت حدود ۱۷۰ میلیمتر است و در پیش بینی اقلیمی و فعلی سال زراعی جاری نیز میزان بارندگی در حد نرمال خواهد بود.
آماده باش نیروهای امداد و نجات
مریم خادمی، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند نیز با اشاره به اینکه با توجه به آغاز بارندگی‌ها و شدت آن در برخی مناطق پایگاه های امداد و نجات به حالت آماده باش درآمدند، بیان کرد: در ۲۴ و ۲۵ اسفندماه جاری ۱۰ تیم برای امدادرسانی اعزام شدند و ۱۲۰ نفر در راه مانده توسط هلال احمر اسکان یافتند.
خسروی، رئیس پلیس راهور بیرجند هم با بیان اینکه بارندگی‌های اخیر امسال مشکل خاصی را به وجود نیاورده است، گفت: اما در برخی معابر شهر از جمله بلوار تمنای باران، بلوار امام رضا علیه السلام، تقاطع میدان مسافر و بیمارستان ولی عصر(عج) خیابان غفاری موجب آبگرفتگی شد که باید نسبت به پاکسازی و رفع آبگرفتگی این معابر شهری اقدام شود.
مشکل گازرسانی نداشتیم
رئیس اداره گاز بیرجند هم در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته در موقع سرما با افت فشار گاز مواجه بودیم، عنوان کرد: با پیگیری و تقویت خط انتقال گاز، امسال بحران نداشتیم و گاز پایداری در زمستان تحویل مردم داده‌ایم. رحمان محمودی با بیان اینکه با اعتبار ۵ میلیارد تومان، مانیتورینگ تمام ایستگاه ها نصب شده است، افزود: همچنین ایستگاه تقلیل فشار گاز دوم بیرجند در محدوده علی آباد روستای بجد با هزینه پنج میلیارد تومان نصب و راه اندازی شده است.
به گفتۀ وی پست دوم امداد بیرجند در بلوار شعبانیه بزودی ایجاد می شود و با توجه به این آمار در سال جاری ۲۰۳ روستا در سطح خراسان جنوبی گازرسانی شده است و در سال آینده نیز گازرسانی به ۳۵۰ روستا اجرایی می شود. گفتنی است در ادامه جلسه بخشدار و سایر دستگاه های عضو شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان بیرجند گزارشی از اقدامات صورت گرفته ارائه دادند.