شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خطاب به نمایندگان استان: استانی‌شدن انتخابات مجلس باعث تشدید دوقطبی‌های مختلف می‌شود

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی در واکنش به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نامه‌ای انتقادی به نمایندگان استان خراسان‌جنوبی ارسال کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی خراسان‌جنوبی در واکنش به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی نامه‌ای انتقادی به نمایندگان این استان ارسال کردند.

متن نامه به شرح زیر است:

حضور محترم نمایندگان استان خراسان‌جنوبی در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد و آل محمد و با احترام؛ به استحضار می‌رساند نظر به تصویب کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، به‌رغم اطلاع نویسندگان این نامه از برخی مزایای این طرح نظیر پرداختن نمایندگان به بررسی امور ملی و پرهیز از صرف اوقات برای امور جزئی، در ادامه توجه شما را به برخی مضرات این طرح جلب می‌نماییم.

طراحان طرح، دلیل خود برای استانی شدن انتخابات را توجه نمایندگان به وظایف محلی و بی‌توجهی به مسائل ملی عنوان می‌کنند. این مسئله درست است اما سؤال این است که چرا این اتفاق افتاده و راه حل آن چیست؟

آیا این بهترین راه حل است یا راه حلی است که اوضاع را بدتر می‌کند به‌جای آنکه بهتر کند؟

برای پاسخ به این پرسش باید دید چرا مردم منطقه از نماینده خود پیگیر حل مسائل و مشکلاتشان هستند؟

چرا اینقدر که از نماینده توقع دارند، از فرماندار و شهردار و امام جمعه و غیره توقع ندارند؟

شاید دلیل آن باشد که در نظام اداری متمرکز کشور که همه تصمیم‌گیری‌ها در تهران متمرکز است، نماینده تنها فردی در آن حوزه انتخابیه است که به مسئولان تراز یک کشور اعم از وزیر و معاون وزیر و معاون رئیس‌جمهور و … دسترسی دارد. هیچ‌یک از مسئولان محلی چنین دسترسی‌ای به مرکز تصمیم‌گیری کشور ندارند. واضح است که در این سیستم مردم از نماینده بیشترین توقع را دارند و او هم به دنبال حل این مشکلات خواهد رفت. راهکار این مسئله آن است که اختیارات بیشتری به استانداری‌ها و شوراهای شهر داده شود تا مسائل در همان سطح استان حل و فصل شود؛ نه اینکه تنها صدای مردم مناطق محروم و دورافتاده در حاکمیت هم قطع شود، نه اینکه رابطه مردم با نماینده قطع شود. اگر این رابطه قطع شود انگیزه‌ای برای پیگیری مشکلات مردم مناطق محروم باقی نخواهد ماند و صدایی از آنان در سطوح بالای اداری کشور شنیده نخواهد شد.

لذا با توجه به مقدمه فوق در ذیل به برخی از ایرادات این طرح به اختصار می‌پردازیم:

۱- با استانی شدن انتخابات به دلیل گسترش حوزه‌های انتخابیه، تعداد نامزدها به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. این افزایش تعداد نامزدها فرآیند شناخت را برای مردم بسیار زمانبر و پرهزینه کرده و درنتیجه کمتر کسی به سراغ این موضوع می‌رود و رأی دادن‌ها عموماً به‌جای نگاه به شاخص‌های نماینده اصلح به سمت حزبی و جناحی رأی دادن، به دلیل عدم شناخت افراد می‌گردد.

۲- از آنجا که امکان شناخت کاندیداها به علت تعدد زیاد در سطح استان غیرممکن است افراد جوان نخبه و کارآمد که به تازگی پا به این عرصه گذاشته‌اند به‌صورت مستقل توان رقابت با سایر کاندیداها را ندارند و به حاشیه رانده خواهند شد و عملاً مجلس در انحصار سیاسی بین ۲ جناح موجود در کشور قرار خواهد گرفت.

۳- این طرح به‌طور چشمگیری باعث کمرنگ شدن نقش آراء شهرستان‌ها نسبت به مراکز استان می‌شود. آمارها نشان  می‌دهد در ۲۲ استان، دومین شهر پرجمعیت استان کمتر از ۱۰ درصد جمعیت کل استان را شامل  می‌شود؛ همچنین در ۱۲ استان، مرکز استان بیش از ۵ برابر شهر دوم استان. این دو آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که سایر شهرهای استان نمی‌توانند نقش مؤثری درنتیجه انتخابات داشته باشند؛ در واقع حق تصمیم‌گیری مردم شهر درباره خودشان از آن‌ها سلب می‌شود. به عنوان مثال اگر دو کاندیدا در یک حوزه انتخابیه یکی  ۳۰  درصد آرا و دیگری ۱۵ درصد آراء را کسب کرده باشد، کاندیدایی به عنوان نماینده انتخاب می‌شود که رأی بیشتری در استان آورده باشد و عملاً رأی بخش اعظمی از مردم حوزه انتخابیه مذکور، نادیده گرفته می‌شود.

در این شرایط تعداد زیادی از افراد شرکت‌کننده رأی خود را بی‌اثر دیده که درنتیجه موجب سرخوردگی این افراد و کاهش شدید شرکت در انتخابات‌های بعدی خواهد شد. توجه شما را به جدول زیر جلب می‌کنیم:

۴- تجربیات گذشته نشان می‌دهد با استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات بسیار حیثیتی تر شده که درنتیجه باعث تشدید دوقطبی‌های مختلف سیاسی، مذهبی، قومیتی و نژادی در جامعه می‌شود. دوقطبی‌هایی که می‌تواند شروع‌کننده تخریب‌ها و تهدیدها و فریب‌ها بوده و علاوه بر تخریب اشخاص و جریان‌های مختلف کشور خوراک لجن پراکنی شبکه‌های معاند خارجی را تأمین کند.

۵- بزرگ شدن حوزه‌های انتخابیه رابطه مستقیمی با هزینه انتخابات دارد. در طراحی نظام‌های انتخاباتی بین وسعت حوزه انتخابیه با تأثیر پول در انتخابات یک نسبت مستقیم وجود دارد یعنی هر چه حوزه انتخابیه بزرگ‌تر شود تأثیر پول در انتخابات و هزینه‌های انتخاباتی نامزدها به‌شدت افزایش می‌یابد در نتیجه اجرای این طرح، هزینه‌های تبلیغاتی افزایش خواهد یافت و نامزدهایی که امکان پرداخت چنین هزینه‌های هنگفتی برای تبلیغاتشان را نداشته باشند به ناچار از صحنه رقابت حذف خواهند شد در صورتی که مستضعفین باید در رأس امور باشند و فقط برای صاحبان ثروت و قدرت یا نامزدهایی که وابسته به این افراد باشند امکان‌پذیر است که در این صورت از حرّیت و استقلال نمایندگان مجلس کم می‌شود و عملکرد مجلس یحتمل به زیر سلطه جریان‌های مفسد اقتصادی در خواهد آمد و نه مردم…

۶- در سازوکارهای انتخاباتی در جهان، بین وسعت یک حوزه انتخابیه با میزان پاسخگویی نماینده به مردم و میزان مشارکت در انتخابات یک نسبت معکوس وجود دارد؛ یعنی هرچه وسعت حوزه انتخابیه گسترش یابد، نماینده پاسخگویی کمتری به مردم خواهد داشت ضمن اینکه مردم هم به دلیل شناخت کمتر از نامزدهای انتخاباتی مشارکت کمتری در انتخابات دارند. وقتی وسعت حوزه انتخابیه استان در نظر گرفته می‌شود، نماینده هم‌رأی خود را مرهون حمایت مرکز استان می‌بیند، چه دلیلی بر پاسخگویی به مردم بینوای حوزه انتخابیه‌اش خواهد داشت؟ مضافاً اینکه شهروندان در یک حوزه انتخابیه چه شناختی از نامزدهای دیگر حوزه‌های انتخابیه استان دارند؟ با چه شناختی باید به آنان رأی بدهند؟

درپایان قابل ذکر است که نویسندگان این متن به وجود مشکلات عدیده در نظام انتخاباتی کشور که باعث ضعف در ساختار تصمیم‌گیری و موجب بی‌عدالتی‌های بسیاری می‌شود واقف‌اند اما راهکار برون‌رفت از این مشکلات آن چیزی نیست که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تاکنون مطرح کرده‌اند. طرح استانی شدن انتخابات هرچند ممکن است بخشی از مشکلات این نظام را برطرف کند اما معتقدیم مشکلات بزرگ‌تری را به وجود خواهد  آورد.

و من الله التوفیق

امضاکنندگان نامه:

شایان ولی‌پور مطلق؛ دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان‌جنوبی

محمد مودی؛ دبیر قرارگاه شهید مصطفی احمدی روشن استان خراسان‌جنوبی

ابوالفضل سازنده؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند

حسن یاوری؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر بیرجند

دانیال مدبر عزیزی؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند

سید جواد موسوی‌خواه، مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ابن حسام

سید حمید هاشم‌آبادی؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور واحد بیرجند

فائزه قدیری؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام سجاد (ع) بیرجند

قائد یوسفی؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

مصطفی رحیمی؛ مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی بیرجند

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*