سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اعلام کرد: کشف ۳۶ تن مواد مخدر در ۱۱ ماهه سال جاری

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی اعلام کرد: ۳۶ تن مواد مخدر طی ۱۱ماهه سال جاری در استان کشف شده است. محمدرضا حسنی مقدم روز گذشته در جلسه کمیته توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد افزود: این آمار بیانگر این نیست که نسبت به وضعیت اعتیاد شرایط بدی داریم چراکه واقع‌شدن استان در کریدور جنوب به شمال این تبعات را به دنبال داشته است.
وی با اشاره به اینکه بیشترین زندانیان در خراسان جنوبی در حوزه مواد مخدر، بومی استان نیستند، گفت: سازمان های مردم نهاد می توانند در کاهش این آسیب ها نقش مهمی داشته باشند. به گفتۀ وی کمک دستگاه‌های اجرایی به سمن‌ها باید در منشور سازمان‌ها لحاظ شود، همچنین مسئولیتی که دستگاه‌های اجرایی در قبال سازمان‌های مردم‌نهاد دارند، نباید مغفول واقع شود.
ایجاد خانه سمن ها در دستور کار
این مقام مسئول با بیان اینکه در سال جاری به دنبال استفاده از خیرین امنیت ساز هستیم، عنوان کرد: خیرین و سازمان های مردم‌نهاد با حمایت‌های کوچکی، کارهای بزرگی انجام می‌دهند. حسنی مقدم با تأکید بر اینکه باید نقاط ضعف سمن‌ها با استفاده از نقاط مثبت شان رفع شود، افزود: اگر تفاهم‌نامه همکاری بین سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی منعقد شود، شاهد موفقیت‌های بیشتری خواهیم بود. وی با اعلام این موضوع که ایجاد خانه سمن در استان در دستور کار قرار خواهد گرفت، در خواست کرد تا سازمان های مردم نهاد به روز شوند.
شاغلین معتاد و اکنون بیکاری!
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه از فعالیت ۸۰ مرکز درمانی اعتیاد در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: ۱۳ هزار و ۷۵۰ نفر در این مراکز تحت درمان هستند.
علی زندی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته بیان کرد: واگذاری محل‌های معین در شهر اعم از جاده سلامت و خانه‌های محله توسط شهرداری به سازمان‌های مردم‌نهاد، تشکیل اتاق فکر اشتغال و ارائه طرح نظارت بر سمن‌ها از مصوباتی بودند که انجام‌شده است. وی با بیان اینکه بخش اعظمی از معتادین شاغل بوده‌اند و اکنون دیگر شغلی ندارند، عنوان کرد: یکی از مشکلات جدی پیش روی بهبودیافتگان اعتیاد این است که مقبولیت اجتماعی ندارند و رسانه‌ها و مطبوعات باید در راستای نهادینه کردن مقبولیت اجتماعی بهبودیافتگان اعتیاد تلاش کنند. به گفتۀ وی در طرح پایدارسازی شغلی ۳۰ نفر از همسران افراد آسیب دیده از اعتیاد و یا افراد بهبود یافته در حاشیه شهر بیرجند شناسایی و به آنان توسط مؤسسه خیریه ای مهارت های شغلی، مهارت زندگی و ارتباط مؤثر آموزش داده شده است.
معضل نبود بانک اطلاعاتی معتادان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان خواستار تدوین بانک اطلاعات بهبودیافتگان شد و گفت: در حال حاضر جای خالی بانک اطلاعات بهبودیافتگان از مشکلات اساسی موجود در استان می باشد. زندی از انعقاد تفاهم نامه‌ای با مبلغ ۵۰ میلیون تومان برای اشتغال بهبود یافتگان با سازمان خیریه حضرت رسول(ص) خبر داد و افزود: هنوز خیرین به معنای واقعی کلمه در اشتغال معتادین ورود جدی پیدا نکردند. وی با اعلام اینکه در خراسان جنوبی بیش از ۸۶ درصد درمان معتادان را مردم انجام می‌دهند، بیان کرد: اکنون ۷۶ سازمان مردم‌ نهاد با ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان همکاری می‌کنند.
هر دستگاه یک نماینده از سمن ها
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی هم از اختصاص۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به سازمان های مردم نهاد استان در سال جاری خبر داد و افزود: بخش عمده این اعتبارات به توانمندسازی مربوط شده است. علی‌اصغر موسوی کیا ادامه داد: همچنین ۸۰میلیون تومان برای درمان کودکان معتاد و ۷۰میلیون تومان برای توانمندسازی خانواده‌های بهبود یافته به نهبندان اختصاص داده ‌شده است. وی اعلام کرد: در راستای حفظ هویت سمن‌ها، هر دستگاه اجرایی را موظف کردیم تا نماینده‌ای از سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشد. به گفتۀ وی در خراسان جنوبی فرهنگ مطالبه گری کم‌رنگ است که باید به‌مرور زمان رفع شود.
عدم همکاری سمن ها
نماینده سازمان های مردم نهاد هم در این کمیته با اشاره به اینکه برخی سمن ها توانایی تخصصی حتی برای ارائه یک گزارش ندارند، بیان کرد: متأسفانه برخی از سمن ها حاضر نیستند فعالیت های خود را در مسیر توسعه به روز کنند و تعداد حضور سمن ها بسیار کم است. سید مصطفی حسینی افزود: حتی برخی از سمن ها حاضر به ارائه گزارش عملکرد خود به شورای مبارزه با مواد مخدر هم نیستند. وی با بیان اینکه در حوزه مواد مخدر، سمن ها فعالیت مشخصی در این بخش ندارند، عنوان کرد: رشد فردگرایی و منفعت گرایی شخصی، مشکلات مدیریتی، ارتباطات ناقص، عدم تجربه کافی در برنامه ریزی و ضعف فرهنگ مشارکت، اطلاعات ناکافی تاریخی و انقطاع فرهنگی، احساس بی فایده بودن فعالیت اجتماعی و نبودن ساختار فیزیکی مناسب جهت ارتباط و مشارکت از جمله مواردی است که سازمان های مردم نهاد را تهدید می‌کند. به گفتۀ وی مشکلات نقدینگی و نداشتن همکاری با دستگاه های دولتی بیشترین مشکلات سازمان های مردم نهاد می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*