آخرین خبر :

سرمقاله: طرح مجلس و بایدها و نبایدها…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / اخیراً ۹۴ تن از نمایندگان مجلس طرحی را ارائه داده‌اند که در یازده ماده تنظیم گردیده و قرار است در صحن علنی مجلس به بحث گذاشته شود، مبنای طرح دادن پاداش نقدی و ارتقای شغلی به کسانی است که فسادهای اداری و مالی را افشا کنند! با اینکه این طرح که بلاشک کلی اما و اگر در آن وجود دارد حدود سه دهه دیر رونمایی شده اما اگر در کمیسیون های مربوطه خوب و کارشناسی شده، تراش خورده و پرورده شود و به قوام آید می‌تواند روزنه‌هایی از امید را در اوج ناامیدی مردم بگشاید.
اما تجربه ثابت کرده که اینگونه طرح‌ها چون بیشتر رنگ و بوی سیاسی می‌دهد در نهایت به بایگانی افکار عمومی سپرده خواهد شد! این طرح یعنی مردم را در قامت سیستم های نظارتی یافتن، یعنی ضمانت اجرایی داشتن، یعنی دریچه‌ها و روزنه های انتقام و ضربه پذیری کسانی که افشاگر فسادهای اداری و مالی هستند را ببندد تا بر ضدخودش تبدیل نگردد!
وقتی قرار است فسادی اجرا شود، آن هم از نوع سازمان یافته و در قالب پدرخواندگی و کسی یا کسانی دست به افشا بزنند نیازمند بستر و الزاماتی هستند که بدون آنها امکان کشف جرم و فساد عملاً غیرممکن می‌نماید!
در کشورهای اروپایی و آمریکا چندین دهه قبل این قانون مصوب و عملیاتی شد که نتیجه‌هایی بس شگفت انگیز در برداشت که به سالم سازی محیط آلوده سیاسی، اقتصادی و اداری بسیار کمک کرد.
اما در کشور ما به دلیل مناسبات قدرت و اقتصاد و نبود امکان دسترسی به اسناد بالادستی و اصولا بسته بودن کانال چرخش اطلاعات آزاد امکان ورود و شناخت عامل یا عوامل فساد در حد صفر است، لذا موفقیت این گونه طرح‌های ابن الوقت در حد غیر ممکن است!
نمایندگان بهتر است همین قانون مطبوعات ابتر و ناقص را تکمیل و به ارباب قلم، نویسندگان، خبرنگاران و روزنامه نگاران اجازه بالندگی دهند و پرهای بسته شده قلم‌هایشان را بگشایند تا ببینند که چگونه گنجشکان بی آزار کنونی تبدیل به عقاب های تیز چشم، تیز چنگ و تیز خشم می‌شوند! مگر می‌شود بدون ورود به جهان شیشه‌ای و شفاف در بودجه ریزی و مناسبات اداری پی به ماهیت تاریک و متعفن فساد برد؟!
مگر می‌شود بدون داشتن چرخه اطلاعات آزاد در دیوارهای قطور و غیرقابل نفوذ باندهای مافیایی نفوذ کرد؟!
اگر قرار است که این طرح افشای فسادهای مالی درحد چند ده میلیون تومان و یا جابجایی یکی دو نفر در ادارات را شامل شود بیشتر به مطایبه و شوخی می‌ماند تا یک طرح ضد فساد، وقتی عوامل قانونی نظارت با تمام امکانات نرم افزاری و سخت افزاری تیغشان آنقدر کند شده که فسادهایی با برند بابک زنجانی را پس از سال ها آن هم برحسب اتفاقات دیگر متوجه می‌شوند نباید از عوام انتظار معجزه داشت! تا زمانی که زنجیره مبارزه با فساد کامل نشود و دست از شعار و گنده گویی های صد تا یک غاز برداشته نشود و عزمی جدی مشاهده نشود باید برای هر مأمور نظارتی یک مأمور نظارتی دیگر گماشت و قس علیهذا… شاهد فرو ریزش آخرین دیوارهای اعتماد مردمی خواهیم بود که نتیجه و نتایجش را همگان نیک می‌دانند!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*