آخرین خبر :

سرمقاله: دوصفر یا چهارصفر…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که قرار است در طی یک پروسه دوساله چهار صفر از مبنای پولی ایران برداشته شود که مفری باشد برای روان سازی اقتصادی، ولی بحث این چهار صفر که اتفاقاً در فضای مجازی و در جامعه و اقتصادیون کلی سر و صدا ایجاد کرده بود باز تغییر کرد و قرار بر این شده که پس از حدود دوسال دو صفر از پول ملی برداشته شود!
دولت در کشور ونزوئلا نیز با توجه به تورم وحشتناک و چند ده هزار درصدی دست به کم کردن صفرهای پول کشورش زد، اما تورم آنچنان درآن کشور خیز برداشته و غیر قابل کنترل که این سیاست عملاً بدون کمترین بازخوردی با شکست بدی مواجه گردید!
کم کردن صفرهای پول ملی در اصل و ظاهرا برای بالا بردن ارزش آن و راحتی در نقل و انتقالات مالی و تجارت طراحی شده است.
قرار هم نیست که با برداشتن صفرها چه دو و یا چهارتا جلوی تورم گرفته شود. علم اقتصاد آنقدر پیچیده و وابسته به زنجیره‌های ملی، منطقه ای و جهانی هست که با این مباحث کوتاه و اشاره ای نمی‌توان به لایه‌های آن پی برد.
دولت، مجلس و قوه قضائیه تا با تمام امکانات و داشته‌هایشان پای کار نیایند و تصمیم به شفاف سازی و نظارت های سیستمی محکم و غیر قابل خرید و فروش در دنیای اقتصاد قدم پیش نگذارند همان اتفاقاتی خواهد افتاد که لااقل در سه دهه افتاده است، یعنی مثلث شوم رانت، پولشویی و اختلاس همچنان پرکار و پر عددتر خواهد زایید و باز رفتارهای منفعلانه سه قوه و مجموعه سخنرانی‌ها و بیانیه دادن ها و محاکمات تمام ناشدنی!!
اقتصاد ما آنچنان بیمار ، زخم خورده و ناتوان است که برای نجاتش باید حرف را دفن و عمل را زنده کرد!!
اگر کم کردن صفرها بدون راهکار لازم برای ضربه زدن و نابودی فساد نهادینه شده همراه شود عملاً اتفاق خاصی نخواهد افتاد، یعنی به جای اینکه بگوییم چهارده هزار میلیارد تومان از بانک فرهنگیان اختلاس شده خواهیم گفت یکصد و چهل میلیارد تومان اختلاس شده است! چه روش خوبیست برای گول زدن هم …
به جای اینکه بگوییم فلانی صد میلیون تومان رشوه گرفته که کار یک واحد تولیدی را راه بیندازد خواهیم گفت یک میلیون تومان رشوه گرفته است، به قول مثل معروف، خود گوییم و خود خندیم عجب مرد هنرمندی…!