رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند : ارائه خدمات درمانی در خراسان جنوبی همطراز با بهترین بیمارستان های کشور

امروز خراسان جنوبی – حمیدی / قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به ازای هر ۳۰هزار نفر یک پزشک داشتیم در حالی که امروز به ازای هر ۳ هزار و ۴۷۰ نفر یک پزشک عمومی وجود دارد و علاوه بر این قبل از انقلاب بسیاری از پزشکان غیر ایرانی بودند و به لحاظ فرهنگی و دینی با ایرانی ها بسیار تفاوت داشتند ولی امروز در حوزه بهداشت ۱۵۵ و در حوزه درمان ۱۸۲ پزشک عمومی در استان خدمات ارائه می دهند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در تشریح دستاوردهای حوزه بهداشت و درمان بعد از انقلاب، طرح تحول سلامت را یکی از گام های مهم در کشور عنوان کرد و گفت: اجرای این طرح در استان طی سال های گذاشته باعث شد تعداد بیمارستان ها، تعداد اورژانس ها، همچنین تعداد آمبولانس و پزشک در این استان رشد چندین برابری داشته باشد.
دکتر محمد دهقانی فیروزآبادی در جمع اهالی مهرشهر افزود: امروز با اجرایی شدن طرح تحول سلامت در استان بسیاری از اعمال جراحی مهم انجام می شود و دیگر نیازی به انتقال بیمار به استان های دیگر نیست و خدمات در سطح بهترین بیمارستان های کشور است.
وی با اشاره به اینکه راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این منطقه است، ادامه داد : در ابتدای پیروزی انقلاب دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی در کشور کمتر از ۵ درصد بود اما اکنون در چله انقلاب تمام جمعیت استان به شکل کامل تحت پوشش خدمات بهداشتی درمانی هستند. وی بیان کرد : تا قبل از انقلاب خانه بهداشتی وجود نداشت، اما به ثمره انقلاب نظام ارجاع به وجود آمد و اکنون در تمامی نقاط روستایی استان ارائه خدمات بهداشتی داریم که تعداد این خانه های بهداشت به ۳۱۴ مورد می رسد. وی افزود: قبل از انقلاب سالانه ۱۴۷ مورد مرگ کودک زیر ۵ سال در کشور داشتیم در حالی که امروز در خراسان جنوبی این آمار به ۱۴ مورد کاهش یافته و این حاصل تلاش و زحماتی است که برای بهداشت عمومی و در دسترس بودن خدمات پزشکی در استان به وجود آمده است.همچنین آمار قبل از انقلاب نشان می دهد در استان از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۴۵ مادر فوت می کردند اما امروز به لطف انقلاب این آمار به ۱۱نفر در استان رسیده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام اینکه قبل از انقلاب ۳ دندانپزشک عمومی در استان فعالیت داشتند، افزود: در حال حاضر ۴۹ نفر دندانپزشک عمومی در استان مستقر هستند و به فعالیت می پردازند.
دکتر دهقانی با بیان اینکه تا قبل از انقلاب ما از نعمت دندانپزشک متخصص محروم بودیم اشاره ای به وجود ۳۹ متخصص دندانپزشکی در استان داشت و گفت: این آمار برای سایر تخصص ها نیز فقط در حد ۱۰ متخصص در استان بود. اما امروز در خراسان جنوبی ۲۶۵ متخصص در رشته های متفاوت خدمات رسانی می کنند.
وی تعداد تخت های ثابت بیمارستانی استان را نیز هزار و ۴۰۰ مورد و تخت های فعال را هزار و ۱۵۰ مورد عنوان کرد و گفت: در حوزه پایگاه های اورژانسی در ابتدای انقلاب چیزی به عنوان پایگاه اورژانسی وجود نداشت، اما در استان خراسان جنوبی امروز ۷۱ پایگاه اورژانس جاده ای و شهری داریم، یعنی در حالی که استاندارد پایگاه جاده ای هر ۴۰ کیلومتر است ما در خراسان جنوبی به ازای هر ۳۵ کیلومتر یک پایگاه داریم.
امکان تحصیل در رشته پزشکی و پرستاری یکی دیگر از مواردی بود که دکتر دهقانی به آن اشاره کرد چرا که تا قبل از انقلاب ادامه تحصیل در رشته های پزشکی امکان پذیر نبود و دانشجویان به خارج از کشور رفته و ادامه تحصیل می دادند که البته شامل قشر مرفه جامعه می شد، این در حالی است که بعد از انقلاب امکان ادامه تحصیل در تمامی رشته های علوم پزشکی فراهم شده است. وی درباره دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز این موضوع را مورد تأکید قرار داد و گفت: در خراسان جنوبی ۱۰ دانشکده و آموزشکده داریم که بیش از ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در ۵۹ کد رشته در سطح استان تحصیل می کنند. وی تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه را نیز بیش از ۲۶۰ نفر عنوان کرد. ارائه مراقبت های بهداشتی به همراه ویزیت رایگان پزشک عمومی و معاینات دندانپزشکی از دیگر برنامه هایی بود که در مرکز خدمات جامع سلامت شهری روستایی مهرشهر صورت گرفت و هیئت رئیسه دانشگاه نیز از این برنامه بازدید کردند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*