آخرین خبر :

رئیس دانشگاه بیرجند تأکید کرد: دانشگاه؛ ادامه راه توسعه پایدار منطقه

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / رئیس دانشگاه بیرجند تأکید کرد: دانشگاه بیرجند ادامه مسیر سیاست راهبردی حاکمان شرق کشور جهت توسعه پایدار این منطقه محسوب می شود. دکتر احمد خامسان روز گذشته در نشست خبری به منظور تشریح دستاوردهای دانشگاه بیرجند در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی افزود: این مسیر کاملا مشخص و با فکر است و مسئولان می دانستند که خراسان جنوبی برای پایدار بودن و توسعه یافتن راهی جز توجه به بخش فرهنگ و علم ندارد. وی با اشاره به اینکه در گذشته سوغات این منطقه را معلم و فکر و ایده می دانستند، بیان کرد: اکنون هم این سوغات در خراسان جنوبی تغییری نکرده است و غیر از این مسیر نباید برویم و درهای دانشگاه به روی جامعه همواره باز خواهد بود.
ثبت ۱۷۵ اختراع و ابداع در دانشگاه بیرجند
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه دانشگاه بیرجند به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی شرق کشور محسوب می شود، گفت: جمعیت دانشجویی این دانشگاه از سال ۵۶ تاکنون ۲۴۹ درصد افزایش داشته است و اکنون ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل هستند. دکتر خامسان ادامه داد: در بخش استاد تمام، این دانشگاه ۹۰درصد نسبت به سال ۵۶ رشد داشته است و دانشگاه اکنون با ۳۴۵ عضو هیئت علمی به کار خود ادامه می دهد و ۱۷۵ ابداع و اختراع توسط اساتید این دانشگاه ثبت شده است. وی با اشاره به اینکه تعداد کارکنان دانشگاه بیرجند نسبت به اعضای هیئت علمی بسیار کم است، گفت: ۳۵۲ کد رشته این دانشگاه دارد که ۲۹۱ درصد نسبت به سال ۵۶ رشد داشته است و هشت هزار و ۶۴ مقاله علمی دانشگاه بیرجند دارد که بیش از یک چهارم مقالات دانشگاه بین المللی هستند. به گفتۀ وی ۴۱۹ طرح پژوهشی در سطح ملی و استانی اجرایی کردیم و ۱۵۱گزارش علمی دانشگاه بیرجند چاپ کرده است و طی چند سال گذشته طرح آمایش استان توسط دانشگاه بیرجند انجام شد و ۲۲۳ کتاب تألیفی در دانشگاه داریم.
انعقاد ۳۰ توافق نامه بین المللی
رئیس دانشگاه بیرجند عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمینه المپیاد علمی امسال توانستیم یک رتبه زیر ۳ و دو رتبه زیر ۱۰ داشته باشیم، کیفیت کار دانشگاه به گونه ای است که توانستیم در المپیاد علمی و قبولی در کارشناسی ارشد رتبه های خوبی را کسب کنیم. دکتر خامسان ادامه داد: در بخش بین المللی بین سال های ۹۲ تا ۹۷ حدود ۳۰ مورد توافق نامه منعقد کرده ایم و هفت مورد تبادل استاد و دانشجو داشتیم و در سطح ملی دانشگاه بیرجند طبق آخرین آمار رتبه ۱۶دانشگاه های کشور را دارد و در سند چشم انداز ۱۴۰۴ تلاش خواهیم کرد که رتبه زیر ۱۶ را کسب کنیم و در سطح جهانی رتبه خود را به زیر ‌هزار برسانیم.
وضعیت نامطلوب بودجه دانشگاه بیرجند
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه بودجه دانشگاه موضوع بسیار مهمی است، گفت: اگر بودجه کافی نداشته باشیم دانشگاه بیرجند نمی تواند خود را در رده ۲ دانشگاه های کشور حفظ کند و با توجه به اینکه دانشگاه بیرجند جزو دانشگاه های گروه (ج) مرزی قرار دارد وضعیت بودجه ای آن مطلوب نیست. دکتر خامسان با بیان اینکه وضعیت بودجه دانشگاه بیرجند قابل قبول نیست، ادامه داد: دانشگاه زابل به ازای هر دانشجو ۱۳میلیون تومان اعتبار می گیرد اما دانشگاه بیرجند به ازای هر دانشجو ۱۰میلیون تومان دریافت می کند و فرق آن در چیست و با چه منطقی این کار انجام می شود و ما به این موضوع اعتراض داریم. وی خاطر نشان کرد: در برخی از شاخص ها دانشگاه بیرجند وضعیت بدتری نسبت به دانشگاه های زابل و زاهدان دارد و اعتبارات این دانشگاه همواره زیر متوسط بوده است و اگر نتوانیم فاصله بودجه ای بین دانشگاه بیرجند و دانشگاه های زابل و زاهدان را کم کنیم هیچ دانشجویی به بیرجند برای تحصیل نخواهد آمد.
صفر! سهم دانشگاه بیرجند از طرح توازن
رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به کسر اعتبار ۷ میلیارد و ۶۸۸ میلیون تومان در سال ۹۷ از دانشگاه بیرجند در راستای طرح توازن توسط مسئولان خراسان جنوبی، گفت: با این وجود تاکنون سهم دانشگاه بیرجند از اعتبارات طرح توازن صفر است. دکتر خامسان عنوان کرد: ۱۲ هزار و ۳۴۸ دانشجو در دانشگاه بیرجند تحصیل می کنند و این دانشگاه به ازای هر دانشجو ۱۰میلیون تومان دریافت می کند و نسبت به دانشگاه های زابل و زاهدان ۴ میلیون تومان کمتر است. وی با اشاره به طرح توازن از مسئولان استانی گلایه کرد و افزود: در راستای این طرح مراکز آموزش عالی سیستان و بلوچستان ۳۴ میلیارد تومان از طرح توازن اعتبار دریافت کردند و سهم دانشگاه بیرجند از محل طرح توازن صفر بوده است. به گفتۀ وی با توجه به اینکه خراسان جنوبی با پدیده مهاجرت قشر جوان مواجه است برای کاهش مهاجرت جوانان مسئولان باید به دانشگاه بیرجند توجه بیشتری داشته باشند و آموزش عالی بیرجند با نگاه فعلی مسئولان استان قطعا تضعیف خواهد شد.
برگزاری چهلمین جشنواره حرکت
معاون فرهنگی دانشگاه بیرجند نیز در این نشست گفت: حوزه فرهنگی دانشگاه کار‌های جدیدی در کنگره دو هزار شهید در داخل و خارج دانشگاه انجام داد. قادری افزود: چهلمین جشنواره حرکت در اواخر بهمن و اوایل اسفند برگزار خواهد شد. به گفتۀ وی جشنواره رویش و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه از دیگر برنامه‌های این دانشگاه در حوزه فرهنگی می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*