دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب در شهرستان سرایان / تفاوت از زمین تا آسمان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی برای مناطق روستایی استان در پی داشته به نحوی که در حال حاضر کمتر روستایی است که از نعمت آب، برق و راه مناسب بهره مند نباشد، امکاناتی که در اوایل انقلاب و قبل از آن خبری از آنها نبود و مردم با کمترین امکانات بدون برق و آب آشامیدنی بهداشتی و مطلوب در این مناطق زندگی می کردند و از طرف دیگر از امکانات رفاهی، تفریحی ، ورزشی و آموزشی در روستاها خبری نبود ولی در حال حاضر شاهد هستیم که در شهرستان سرایان یکی از ۱۱ شهرستان استان نه تنها مردم مشکل خاصی به لحاظ زیر ساخت هایی مانند آب و برق ندارند بلکه بیش از ۹۰ درصد جمعیت این شهرستان و اکثر روستاهای آن از نعمت گاز بهره مند شده اند. در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بر آن شدیم تا گوشه ای از دستاوردهای نظام را در شهرستان سرایان بویژه در مناطق روستایی انعکاس دهیم.
۹۰ درصد جمعیت شهرستان سرایان
از نعمت گاز بهره مندند
سرپرست فرمانداری شهرستان سرایان با اشاره به اینکه در حال حاضر روستای فاقد برق و آب آشامیدنی و یا روستایی که به تلفن ثابت و یا بیسیم دسترسی نداشته باشد در این شهرستان نداریم ، به خبرنگار ما گفت : ۹۰ درصد روستاها و شهرهای سرایان هم از نعمت گاز بهره مند شده اند. ابراهیم رسولی مقدم با بیان اینکه زیر ساخت های حال حاضر شهرستان با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست چرا که تحولات زیادی ایجاد شده، افزود: به رغم خشکسالی های چندین ساله تمامی روستاهای شهرستان از آب آشامیدنی هر چند به حد مطلوبی نرسیده ولی برخوردارند و طی سال آینده با تکمیل شبکه آبرسانی روستای نوده این شرایط بهتر هم خواهد شد.
وضعیت راه های شهرستان بسیار متفاوت شده است
وی با بیان اینکه وضعیت راه های شهرستان بویژه در مناطق روستایی در طول این سنوات بسیار متفاوت شده، ادامه داد: با این وجود برخی از راه های شهرستان کم عرض است و وضعیت مناسبی ندارد چرا که برای تردد با جمعیت پایین طراحی شده و مردم انتظار دارند بیشتر رسیدگی شود. فرماندار شهرستان سرایان هم چنین خواستار رسیدگی بیشتر به وضعیت معادن شهرستان برای ایجاد اشتغال برای جوانان شد و افزود : در حوزه گردشگری هم شهرستان سرایان ظرفیت های خوبی دارد و در حال حاضر ۵ اقامت گاه بوم گردی فعال داریم .
اوایل انقلاب فقط یک دبیرستان
در سرایان وجود داشت
رئیس شورای شهرستان سرایان هم با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی تمامی روستاهای شهرستان برق دارند، به خبرنگار ما گفت: در اوایل انقلاب فقط یک دبیرستان مختلط از دختر و پسر در سرایان دایر بود که در حال حاضر در تمامی بخش ها و اکثر مناطق روستایی پر جمعیت دبیرستان وجود دارد و در حوزه آموزشی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم .
حضور پررنگ مسئولان در مناطق و روستاهای
محروم و دور افتاده
سید حسن آسال به حضور پررنگ مسئولان در شهرستان ها و مناطق دورافتاده بعد از انقلاب به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای نظام یاد کرد و افزود : فعالیت شوراهای اسلامی در شهرها و روستاها از دیگر دستاوردهای انقلاب است چرا که اعضای شورا پل ارتباطی مردم با مسئولان هستند و در هر زمانی بخواهند می توانند دغدغه هایشان را با آنها مطرح کنند.
تا دهه فجر ۱۰۰ درصد روستاهای
بخش آیسک گازدار می شود
بخشدار آیسک هم از گازدار شدن ۵ روستای باقیمانده از ۱۴ روستای این منطقه تا دهه فجر خبرداد و با بیان اینکه ۱۰۰ درصد روستاهای بخش آیسک از نعمت گاز بهره مند خواهند شد ، به خبرنگار ما گفت: مشعل گاز روستاهای خورزاد، نوبهار ، سراب، بنی خانیک و چرمه در دهه فجر روشن خواهد شد. برازنده با بیان اینکه تا پایان سال باقیمانده روستاهای این بخش که به شبکه آبرسانی سراسری شهرستان متصل نیستند، وصل خواهد شد، افزود: این روستاها تاکنون از آب قنات استفاده می کردند که با اتصال به شبکه سراسری از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند خواهند شد.
تمامی راه های روستایی بخش آیسک آسفالت دارد ولی نیازمند ترمیم است
وی با اشاره به اینکه تمامی راه های روستایی بخش آیسک با وجود اینکه به ترمیم نیاز دارند ولی آسفالت می باشند، ادامه داد: در گذشته و اوایل انقلاب تمامی این مسیرها خاکی بوده است. وی از رفع مشکل آنتن دهی شبکه تلویزیون در دو روستای شهرستان تا پایان سال خبر داد.
رونق گردشگری در بخش سه قلعه
بخشدار سه قلعه هم با بیان اینکه می توان گفت بیش از ۵۰ درصد معابر روستایی و در برخی روستاها تا ۱۰۰ درصد معابر آسفالت شده به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر شاهد حضور گردشگران در روستای کریمو هستیم که در گذشته این موضوع اصلا مطرح نبوده و بیش از یک میلیارد تومان فقط در این روستای نمونه گردشگری هزینه شده و جواب هم داده است.
تحول در حوزه بهداشتی و رفاهی مردم قابل مقایسه
با اوایل انقلاب نیست
باستانی فر به وجود معادن بسیار غنی مانند بنتونیت در بخش سه قلعه که اشتغالزایی خوبی هم برای جوانان داشته اشاره کرد و افزود : بیشتر این معادن طی سال های اخیر فعال شده اند که در گذشته از آنها خبری نبوده است. وی با بیان اینکه وضعیت رفاهی و امکانات روستاها در حال حاضر با اوایل انقلاب قابل مقایسه نیست، ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان هم تحولات زیادی ایجاد شده و در روستای بغداده یک مرکز خدمات جامع سلامت روستایی با یک پزشک مستقر ، فعال است و در سایر مناطق هم مراکز درمانی و بهداشتی به مردم خدمات ارائه می دهند .
۹۹ درصد جمعیت روستایی با سوادند
وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد جمعیت روستایی بخش سه قلعه باسواد هستند، بیان کرد: به برکت انقلاب در حال حاضر ۴۵ معدن فعال در منطقه وجود دارد که از معادن سنگ های قیمتی اشتغالزایی خوبی هم ایجاد شده است .
بخشدار سه قلعه با اشاره به تحولاتی که در حوزه گردشگری بخش سه قلعه طی سنوات گذشته به وجود آمده و با بیان اینکه از این بخش به عنوان بهشت منجمین دنیا یاد می شود ، گفت : این فعالیت ها مهاجرت معکوس را از روستاها در پی داشته است .
احداث سالن های ورزشی در مناطق روستایی
باستانی فر از احداث سالن های ورزشی و اجرای طرح هادی در روستاها به عنوان دیگر دستاورد ۴۰ساله انقلاب یاد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*