آخرین خبر :

در شورای معادن استان خراسان‌جنوبی مطرح شد ایجاد اشتغال برای ۱۱هزار نفر در حوزه معدن/ مالیات بر ارزش افزوده معظلی که گریبان‌گیر معدن‌کاران است/وجود ۴۹ ماده معدنی دنیا در خراسان‌جنوبی

 

 

حمایت مالی از اکتشافات معدنی و توسعه زیرساختهای آب، برق و جاده اولویت ویژه وزارت صمت در خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت امشب در نشست شورای معادن خراسان جنوبی گفت:حمایت مالی از اکتشافات معدنی و توسعه زیرساختهای آب، برق و جاده از اولویتهای این وزارتخانه است که برای برق رسانی به معادن استان به ویژه معادن گرانیت شاهکوه نهبندان اعتبار اختصاص می دهیم.

آقای سرقینی همچنین از حمایتهای این وزارتخانه از معدن کاران برای ورود ماشین آلات معدنی خبر داد و افزود: ۲۷۰ دستگاه ماشین آلات سنگین، امسال با مجوز وزارت صمت وارد کشور شده است که به معدن کاران خراسان جنوبی هم اجازه ورود این ماشین آلات را با معافیت معدنی می دهیم.

وی این اقدام را باعث رونق معادن و فعالیت دوباره آنان دانست و گفت: خراسان جنوبی در زمینه معادن زغال سنگ، منیزیت، آندو لوزیت و سنگهای گرانیت رتبه های نخست ایران را دارد که این وزارتخانه به دنبال تشویق سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع معدنی مرتبط با این معادن است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به وجود ۷۶ درصد ذخائر زغال سنگ کشور در شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: نیاز سالانه صنایع فولاد کشور به کنسانتره زغال سنگ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که تنها یک و نیم میلیون تن از طبس تامین می شود.

آقای سرقینی افزود: شهرستان طبس این قابلیت را دارد که میزان تولید را تا ۳ میلیون تن افزایش دهد که این وزارتخانه آمادگی دارد در زمینه تامین تسهیلات و تجهیزات به توسعه معادن زغال سنک کمک کند.

وی با بیان اینکه از ۴ پایگاه امداد و نجات معدنی کشور، یک پایگاه در شهرستان طبس و مجاورت معادن زغال سنگ ایجاد می شود گفت: تجهیزات ایمنی معادن زغال سنگ را در قالب این پایگاه خواهیم داد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: برای تسریع در تصمیم گیری های مرتبط با معادن، اختیارات شورای معادن کشور را به شورای معادن استان تفویض می کنیم.

استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست از وزارت صمت خواست برای تشویق سرمایه گذاران، زمینه زیرساخت های برق، آب و دسترسی به جاده، در کنار معادن ایجاد شود.

آقای معتمدیان افزود: معادن سنگ گرانیت شاهکوه نهبندان نیاز به ۴۰ کیلومتر خط انتقال برق دارند تا شاهد رونق دوباره این معادن و جلوگیری از خام فروشی آنها باشیم.

وی گفت: با وجود ذخائر بالای معدنی و رتبه چهارم معدنی استان در کشور، اما سهم استان از درآمدهای معدنی ناچیز است که این نشان می دهد هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت های معدنی برای توسعه پایدار استان استفاده کنیم.

در نشست شورای معادن استان همچنین فعالان بخش معدن و نمایندگان تشکلهای خصوصی معدن از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستند با تخفیفهای مالیاتی و گمرکی و معرفی خراسان جنوبی به عنوان منطقه آزاد معدنی، زمینه را برای سرمایه گذاری های معدنی و صادرات آن فراهم کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*