با حضور معاونان و مشاوران سازمان نوسازی مدارس کشور بررسی شد؛ عملکرد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی

عملکرد اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی طی سال‌های اخیر با حضور معاونان و مشاوران سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، این جلسه با حضور معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی، معاون فنی و نظارت، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تأمین منابع و مشاور رئیس سازمان برای بررسی عملکرد اداره کل نوسازی مدارس استان خراسان جنوبی برگزار شد.
دکتر علیرضا باقری ثالث مشاور رئیس سازمان در امور ادارات کل استان ها، در ابتدای این جلسه با توجه به بررسی‌های انجام شده در خصوص عملکرد اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی در راستای سیاست‌های سازمان و تحقق اهداف سند تحول بنیادین و سند زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری، گفت: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در شاخص‌های عمومی و اختصاصی استان خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۶  در مجموع ۱۵۷۰٫۰۸ امتیاز کسب کرده است و این در حالیست که میانگین کشور ۱۵۲۸٫۷  می‌باشد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت استان خراسان جنوبی وضعیت متوسطی داشته است.
وی در ادامه با توجه به وضعیت سرانه فضای آموزشی و پرورشی این استان، افزود: میانگین سرانه فضای آموزشی و پرورشی کشور ۵٫۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز است که این آمار تا پایان سال ۱۳۹۶ در استان خراسان جنوبی ۷٫۱۲ بود و هم اکنون سرانه فضای آموزشی و پرورشی استان بدون احتساب ساختمان‌های تخریبی ۶٫۴۷ مترمربع است.
باقری ثالث با اشاره  به نسبت اعتبارات محقق شده مشارکت‌های مردمی نسبت به اعتبارات تخصیص یافته استانی در سال ۱۳۹۶، یادآور شد: میانگین کشور ۰٫۶۶ است که این نسبت در استان خراسان جنوبی ۰٫۶۸ است. علاوه بر این درصد اعتبارات مصوب استانی از کل اعتبارات مصوب استان در سال گذشته ۶٫۰۱ بوده است.
وی یادآور شد: از ابتدای آغاز طرح تخریب، بازسازی و مقاوم‌سازی فضاهای آموزشی در استان خراسان جنوبی ۶۸ درصد مدارس تخریب و بازسازی و ۳۶ درصد مقاوم‌سازی شده است.
مشاور رئیس سازمان در امور ادارات کل استان‌ها با اشاره به اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۲ تا سال گذشته سیستم گرمایشی ۳ هزار و ۳۱۷ کلاس درس استاندارد شده است.
مهاجرت یکی از عمده‌ترین مشکلات استان خراسان جنوبی
در ادامه، مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی به ارائه گزارشی در خصوص فعالیت‌های انجام شده پرداخت و یادآور شد: تخریب و مقاوم‌سازی مدارس غیراستاندارد، طراحی، احداث، تکمیل و توسعه فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی استان، استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایش مدارس، تأمین تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی مدارس، کانون‌ها و اردوگاه‌ها، تعمیر و بهسازی فضاهای آموزشی و پرورشی و تکریم از خیرین مدرسه‌ساز، تأیید استحکام بنای مدارس غیردولتی از جمله اهم فعالیت‌های این اداره کل است که به صورت جدی پیگیری می‌شود.
محمدرضا بیکی در ادامه مهاجرت را یکی از عمده‌ترین مشکلات استان دانست و خاطرنشان کرد: استان خراسان جنوبی با ۱۲ منطقه آموزش و پرورش و با بیش از ۱۷۰ هزار دانش‌آموز و پراکندگی بالا جزو استان‌هایی است که شدیدا با مشکل مهاجرت به مرکز استان مواجه است به گونه‌ای که این امر تمام برنامه‌های اداره کل نوسازی مدارس را تحت شعاع قرار داده است.
آمار فضاهای آموزشی استان خراسان جنوبی
وی افزود: ۲ هزار و ۷۴۹ مدرسه  با ۹ هزار و ۴۸۲ کلاس درس در استان وجود دارد که از این تعداد یک هزار و ۷۵۴ مدرسه  با ۷ هزار و ۲۴۰ کلاس درس دولتی و ۹۹۵ مدرسه با ۲ هزار و ۲۴۲ کلاس درس غیردولتی است.
بیکی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی و پرورشی در مرکز استان ضعیف است، خاطرنشان کرد: میانگین سرانه فضای آموزشی و پرورشی در بیرجند ۴٫۵ مترمربع است که این آمار نشان می‌دهد این شهرستان نیازمند توجه ویژه است.
ضرورت توسعه فضاهای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر
مدیرکل نوسازی مدارس خراسان جنوبی درباره کمبود فضای آموزشی در سایت‌های مسکن مهر شهرستان‌های استان، خاطرنشان کرد: در مجموع در شهرستان‌های استان ۱۱ هزار و ۸۵۰ واحد مسکن مهر وجود دارد که برای این تعداد ۳۴۶ کلاس درس نیاز است که تاکنون ما توانسته‌ایم ۱۷۶ کلاس درس افتتاح و تحویل آموزش و پرورش دهیم و ۴۲ کلاس درس نیز در دست ساخت است اما هم‌چنان در این سایت‌ها نیاز است ۱۲۸ کلاس درس احداث شود.
وی با توجه به اقدامات انجام شده برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس، یادآور شد: اداره کل نوسازی مدارس استان طی سال‌های اخیر توانسته با جذب اعتبارات مورد نیاز سیستم‌های گرمایشی ۶۶ درصد مدارس را استانداردسازی کند که امید است با تحقق اعتبارات مورد نیاز استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی سایر مدارس نیز انجام شود.
افزایش مشارکت خیّرین در توسعه فضاهای آموزشی استان
بیکی افزایش مشارکت‌های خیّرین در امر توسعه فضاهای آموزشی استان را یکی دیگر از دستاوردهای این اداره کل دانست و خاطرنشان کرد: میزات مشارکت خیّرین طی سال‌های اخیر افزایش مناسبی داشته است به گونه‌ای که در سالجاری از ۶۵ پروژه‌ای که به بهره‌برداری رسیده است ۱۲ مدرسه از محل اعتبارات دولتی و ۵۳ مدرسه با مشارکت خیّرین احداث شده است.
وی با بیان اینکه اجرای مدیریت سبز و کاهش مصرف انرژی  یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل  است، عنوان کرد: در این راستا جلساتی هم اندیشی در خصوص معماری اسلامی مدرسه ایرانی با نمایندگان دانشگاه‌های استان برگزار شده است و علاوه بر آن کمیته راهبری مدیریت سبز نیز با حضور اعضای سازمان‌ها و ادارت دولتی برگزار شده است.
مدیرکل نوسازی مدارس استان خراسان جنوبی در پایان تغییر معماری مدارس، اتمام مدارس خشتی و گلی و سنگی، آغاز دو پروژه حیات طیبه، طراحی موتورخانهها با رویکرد حذف منابع انبساط باز، نصب سنسور نشت جریان گاز و شیر قطع جریان گاز، اجرای سیستم گرمایش از کف در مدارس استثنایی و … را از دیگر فعالیت‌های این اداره کل عنوان کرد.
ضرورت مکانیزه کردن و برون‌سپاری خدمات
معاون توسعه مدیریت، پشتیبانی و مشارکت‌های مردمی در ادامه، گفت: امید است با تدوین سند جامعه نیروی انسانی مشکل کمبود نیروی انسانی در استان‌ها برطرف شود. مکانیزه کردن و برون‌سپاری امور باید از رویکردهای سازمان و ادارات کل استان‌ها باشد که اگر این دو مهم مورد توجه قرار گیرد طی سال‌های آینده با مشکل مواجه نخواهیم بود.
محمد جمالزاده افزود: ما باید کمیته‌ برون‌سپاری از مدیران کل موفق تشکیل دهیم و ظرفیت‌های قانونی بررسی و چارچوبی تهیه کنیم و به استان‌ها ابلاغ کنیم تا تمامی استان‌ها در برون‌سپاری برخی خدمات و امور موفق عمل کنند.
برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیّرین  با رویکرد جدید
وی در ادامه با توجه به برگزاری بیست و یکمین جشنواره خیّرین مدرسه‌ساز، یادآور شد: این جشنواره از اوایل اسفند سالجاری تا پایان خرداد ماه سال ۹۸ برگزار خواهد شد و بنا داریم امسال این جشنواره مدرسه محور برگزار شود، یعنی از خیّرین در مدرسه‌ای که بنا کرده است با حضور والدین تقدیر شود.
اتمام مدارس خشتی و گلی در خراسان جنوبی
در ادامه، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با توجه به اولویت‌های سازمان، خاطرنشان کرد:  سیاست‌های کلی در سازمان وجود دارد که باید توسط ادارات کل در استان‌ها رعایت و اجرا شود که از مهم‌ترین این سیاست‌های می‌توان به جمع‌آوری مدارس خشتی و گلی اشاره کرد که در استان خراسان جنوبی دو مدرسه خشتی و گلی در قالب یک کلاس درس وجود داشت که خوشبختانه این مدارس تخریب و بازسازی شده‌اند و اکنون هیچ مدرسه خشتی و گلی در استان وجود ندارد.
داریوش ورناصری اتمام پروژه‌های حیات طیبه را از دیگر برنامه هاب مهم دانست و افزود: در استان خراسان جنوبی دو پروژه در شهرستان‌های بیرجند و قاین آغاز شده است که امیدواریم این پروژه‌ها نیز بزودی به اتمام برسد.
وی افزود: احداث و توسعه مدارس سبز، صنعتی سازی مدارس و مکانیابی دقیق و علمی مدارس از دیگر رویکردهای اصلی سازمان است که انتظار می‌رود استان‌ها در تحقق این سیاست‌ها کوشا باشند و به صورت جدی پیگیری نمایند. در بحث مدرسه سبز استان خراسان جنوبی فعالیت اندکی داشته که پیشنهاد می‌شود از مشاوران این حوزه بهره‌مند شوید و مدارس سبز را در استان توسعه دهید و علاوه بر این پیشنهاد می‌شود، پروژه‌های نیمه تمام را با سیاست‌های مدیریت سبز به اتمام برسانید.
ضرورت صنعتی سازی مدارس
معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با تأکید براینکه در صنعتی سازی ما به دنبال آن هستیم که سرعت ساخت مدارس افزایش و میزان هزینه‌ها کاهش یابد، خاطرنشان کرد: البته برای کاهش هزینه‌ها الزامی وجود ندارد، اما علاقه‌مندیم هزینه‌ها کاهش یابد.
ورناصری یادآور شد: در تکمیل و آغاز پروژه‌ها باید به اقلیم استان و شرایط منطقه توجه شود. سامانه مکانیابی که الکترونیکی عمل می‌کند راه‌اندازی خواهد شد تا ادارات کل مدارس را بر اساس نیاز منطقه، جمعیت دانش‌آموزی و … احداث کنند.
در پایان، مرغایی‌زاده مشاوره رئیس سازمان در امور اعتبارات و بودجه با اشاره به ترکیب‌ نیروهای انسانی اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی، عنوان کرد: ترکیب نیروی انسانی این اداره کل مناسب نیست و توصیه می‌شود کمبود نیرو در قالب طرح جبران شود.

وی همچنین نسبت به تکمیل پروژه‌های سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها توسط ادارت کل استان‌ها انتقاد کرد و افزود: انجام و تکمیل پروژه‌ها سایر سازمان‌ها توسط ادارات کل ممنوع است.

1547386538-.jpg

انقضا

۱۳۹۷/۱۱/۵

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*