انتقاد استاندار از توزیع اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور در استان / نبود توازن در توزیع اعتبارات متوازن/ تهیه سند توسعه استان و سند آمایش سرزمین تعیین تکلیف شود

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان روز گذشته به ریاست استاندار خراسان جنوبی با ۴ دستور کار در حالی برگزار شد که مهندس معتمدیان نسبت به توزیع شهرستانی اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور (موضوع کمک های فنی و اعتباری) که بدون حضور فرمانداران که عالی ترین مقام دولت در شهرستان ها هستند، برگزار شده معترض شد و از طرف دیگر توزیع این اعتبارات را نیازمند کار کارشناسی بیشتر دانست. وی بعد از اعلام سهم هر شهرستان از این اعتبار ۲۱۰ میلیارد ریالی با انتقاد از اینکه فاصله زیادی بین شهرستان های برخوردار و محروم استان در این توزیع دیده می شود، این موضوع را از دستور کار جلسه خارج کرد و گفت: کار کارشناسی بیشتری در این زمینه انجام شود چرا که فلسفه اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور کم کردن فاصله های محرومیت در مناطق مختلف و تمرکز آنها در مناطق محروم است. استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه این توزیع با روح توازن منافات دارد عدم دعوت از فرمانداران را یک ایراد اساسی وارده به این جلسه عنوان کرد و افزود: در حالی توزیع اعتبارات شهرستان ها در این جلسه به رأی گذاشته می شود که فرمانداران حضور ندارند.
جلسات شورای برنامه ریزی ماهانه برگزار شود
معتمدیان هم چنین از عدم حضور برخی از مدیران کل در این جلسه و حضور نمایندگان دستگاه ها انتقاد کرد و با بیان اینکه هیچ جلسه ای در استان مهم تر از شورای برنامه ریزی نیست، ادامه داد: عدم حضور مدیر کل یک دستگاه اجرایی در این جلسه باید با هماهنگی با دفتر استاندار صورت گیرد و جلسات شورای برنامه ریزی هم باید در هر ماه یکبار برگزار شود.
تعیین تکلیف تهیه سند توسعه استان
و سند آمایش سرزمین
وی هم چنین از اعضای شورا خواست موضوعات اولویت دار استان را برای سال ۹۸ احصا و در اختیار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قرار دهند تا در دستور کار شورا قرار گیرد. استاندار خراسان جنوبی خواستار تعیین تکلیف وضعیت سند توسعه استان و شهرستان ها و هم چنین سند آمایش سرزمین شد و گفت: این دو مورد جزو موضوعات اولویت دار شورای برنامه ریزی استان است و در جلسه بعد باید گزارشی در این زمینه ارائه شود.
تشریح توزیع شهرستانی اعتبارات استفاده متوازن
از امکانات کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به تشریح توزیع شهرستانی اعتبارات استفاده متوازن از امکانات کشور موضوع کمک های فنی و اعتباری در سال جاری پرداخت و سرجمع این اعتبارات را ۲۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: سهم شهرستان بیرجند از این اعتبار ۳۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال ، بشرویه ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ ، خوسف ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ ، سرایان ۱۳ میلیارد و ۶۰، قاینات ۲۳ میلیارد و ۳۹۰ ، نهبندان ۲۱ میلیارد و ۲۹۰ ، درمیان ۱۶ میلیارد و ۸۵۰، زیرکوه ۱۶ میلیارد و ۴۴۰، سربیشه ۱۴ میلیارد و ۷۵۰ ، فردوس ۱۳ میلیارد و ۶۹۰ و طبس ۲۴ میلیارد و ۲۳۰ میلیون ریال می باشد.
توزیع اعتبار بر اساس شاخص های زیربنایی ، اقتصادی و پروژه های ناتمام
آرین در پاسخ به انتقاد استاندار با بیان اینکه این توزیع اعتباری بر اساس شاخص های امور زیربنایی و امور اقتصادی ۱۱ شهرستان استان که قبلا احصا شده و با تمرکز بر پروژه های ناتمام صورت گرفته، افزود: در جلسات قبلی شورا، اعضا به این توزیع اعتباری رأی داده اند و در زمان ابلاغ شهرستانی هم فرمانداران در جریان بوده اند.
صفر سهم دانشگاه های استان از اعتبارات توازن
رئیس دانشگاه بیرجند هم در ادامه سهم دانشگاه های استان را از این اعتبارات هیچ عنوان کرد و با انتقاد از این نوع برخورد با مراکز آموزش عالی خواستار توجه بیشتر مسئولان در توزیع اعتبارات شد. آرین در پاسخ به این دغدغه هم اینگونه عنوان کرد که این اعتبار از سر جمع اعتبارات ملی بوده و پیشنهادات پروژه های ملی برای بهره مندی از آن در اختیار نمایندگان مجلس است ولی با این وجود ما سه دانشگاه استان را برای بهره مندی از این اعتبارات پیشنهاد داده ایم و در مجموع این موضوع جزو اختیارات ما نبوده است. استاندار خراسان جنوبی هم خواستار لحاظ این موضوع در بودجه ۹۸ شد .
تعیین تکلیف کمک های فنی اعتباری
به سه دستگاه اجرایی
تعیین تکلیف اعتبارات جزء ۷۶ ردیف ۵۵۰ هزار (اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ کل کشور کمک های فنی و اعتباری ) دستور کار بعدی شورای برنامه ریزی بود . رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مجموع این اعتبار را ۴۷۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال عنوان کرد و گفت : دو سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن بصورت مجزا ۴۰ درصد این اعتبار را در قالب ۱۹۰ میلیارد ریال و میراث فرهنگی با ۲۰ درصد اعتبار رقم ۹۳ میلیارد و ۴۲۱ میلیون ریال را به خود اختصاص داده اند.
آرین با بیان اینکه این کمک ها در قالب فنی و اعتباری و یارانه سود تسهیلات پرداخت خواهد شد از اعضا خواست به این دستور کار رای بدهند که در نهایت از ۱۸ رأی ماخوذه ۱۸ رأی موافق را بدست آورد و به تصویب شورا رسید.
تصویب تجمیع اعتبارات پژوهشی استان
در قالب یک درصد اعتبارات هزینه ای
تصمیم گیری در خصوص مفاد بند ح تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۷ مبنی بر اختصاص یک درصد اعتبارات هزینه ای دستگاه های اجرایی به امور پژوهشی و توسعه فناوری از دیگر دستور جلسات شورای برنامه ریزی استان بود. آرین در ادامه با بیان اینکه برای جلوگیری از خرد شدن این اعتبارات دردستگاه های اجرایی این اجازه به شورای برنامه ریزی داده شده که این سهم یک درصد را بصورت تجمعی و با بررسی طرح های پژوهشی در کمیته پژوهش و تصویب در کارگروه پژوهشی هزینه کند ، افزود : سهم این اعتبار در مجموع اعتبارات هزینه ای استان ۶۰۰میلیون تومان است. در نهایت از ۱۹ رأی ماخوذه با ۱۵ رأی موافق این موضوع به تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید.
تصویب مصوبات کارگروه امور زیربنایی
و شهرسازی استان
در ادامه جلسه ۱۶ مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان برای تصویب در شورای برنامه ریزی عنوان شد که با نظر مثبت اعضا به تصویب نهایی رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*