آخرین خبر :

استاندار خراسان جنوبی در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد: فعال کردن ۳ بازارچه مرزی در اولویت/ داستان دنباله دار مشکل صادرات به افغانستان

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / استاندار خراسان‌جنوبی پیرامون راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند، گفت: کشور ایران با راه‌اندازی کنسولگری افغانستان در بیرجند موافق است و با توجه به اینکه راه‌اندازی کنسولگری دارای قواعد و ضوابطی است لذا دولت افغانستان جهت راه‌اندازی کنسولی خود پیشنهاداتی ارائه کرده است. محمدصادق معتمدیان روز گذشته در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که بیشتر حول محور مشکلات صادرات به افغانستان بود و تولیدکنندگان از این محدودیت ها گلایه های فراوانی داشتند، با اعلام اینکه به دنبال برقراری یک خط هوایی بین بیرجند و افغانستان هستیم، تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه محصولات خراسان‌جنوبی در مزار شریف می‌تواند شروعی برای افزایش تعاملات و معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان در افغانستان باشد. وی با بیان اینکه مبادلات مرزی نباید تنها با استان فراه باشد، اضافه کرد: در مابقی استان‌های کشور افغانستان نیز ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که تجار این استان‌ها برای تجارت اعلام آمادگی کرده‌اند.
بهانه‌های دولت افغانستان قابل قبول نیست
استاندار خراسان‌جنوبی در خصوص صادرات به افغانستان، گفت: دولت افغانستان بهانه‌های مختلفی می‌‌آورد که قابل قبول نیست لذا در این خصوص هشدارهای لازم داده شده و اگر بخواهند به این روند ادامه دهند ما نیز از ابزارهای دیگر جهت رفع محدودیت‌ها استفاده می‌کنیم. معتمدیان افزود: برای صادرات کالا باید به دنبال اقلامی که دارای توجیه است برویم و مجوز لازم اخذ شود، یکی از دلایل محدودیت‌های کنونی نبود انگیزه است بنابراین باید با ایجاد انگیزه به دنبال تعاملات بشتر برویم.
وی تأکید کرد: مرزها فرصت‌های مهم و اساسی برای کشورها می باشند و اگر این مهم مدیریت نشود، کشورها درگیر تهدیدات و آسیب‌های متعددی می‌شوند. او عنوان کرد: سیاست کلان جمهوری اسلامی در مرزهای کشور این است که ضمن حضور نیروهای نظامی و امنیتی در مرزها بتوانیم امنیت مرزها را به مردم واگذار کنیم که برای تحقق این سیاست ایجاد زیرساخت‌ها از ضروریات است. به گفتۀ وی فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی یکی از راهکارهای نگهداشت جمعیت در مرزها می باشد که در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات عدیده شاهد مهاجرت و خالی شدن روستاها و شهرستان‌های مرزی هستیم که سبب بروز مشکلاتی شده است.
فعال کردن سه بازارچه مرزی در اولویت
استاندار بیان کرد: با تکمیل عملیات زیرسازی محور قلعه کاه – فراه افغانستان علاوه بر اتصال استان‌های شرقی و جنوبی کشور به شاهراه حلقوی در افغانستان، طول ترانزیت در مسیر افغانستان به کشورهای آسیای میانه از بندرعباس و چابهار به افغانستان و کشورهای آسیای میانه بیش از ۴۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت. معتمدیان از رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی و مرزی طی برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت خبر داد و گفت: در جهت تثبیت و به رسمیت شمردن بازارچه‌های مرزی دوکوهانه، میل ۷۳ و یزدان تلاش چندانی صورت نگرفته لذا فعال‌سازی سه بازارچه غیرفعال( دوکوهانه، میل ۷۳ و یزدان) از اولویت‌هایی است که استانداری در خصوص بازگشایی آن‌ها تلاش می‌کند تا بتواند این بازارچه‌ها را بالفعل کند. وی با اشاره به سفر اخیر خود به افغانستان، تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با مقامات افغانستانی برگزار شد پیشنهاد داده شد تا نفرات گمرک افغانستان در بازارچه‌های مرزی استان مستقر و امکانات لازم در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا مشکلات در کوتاه مدت رفع شود که خوشبختانه این مهم مورد استقبال مقامات افغانی قرار گرفت.
مبادلات تجاری به افغانستان ریالی شود
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بیرجند هم در این جلسه با بیان اینکه توسعه صادرات نقش و اهمیت ویژه ای در رونق استان داشته که بر کسی پوشیده نیست، عنوان کرد: در بازار افغانستان نقل و انتقال پول فراهم نیست بنابراین پیشنهاد داریم صادرات ریالی آزاد شود. محسن احتشام با اشاره به مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان بیان کرد: علی رغم تلاش های انجام شده در راستای استفاده از ظرفیت مرز، باید در بازار افغانستان حضور بیشتری داشته باشیم. وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات فعلی مرز ماهیرود، محدودیت های صادراتی برای سوخت، میلگرد، کاشی و سرامیک و سیمان بوده که علت بروز آن ها به افغانستان برمی گردد. به گفتۀ وی خواستار انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری، اتاق بازرگانی و صندوق ضمانت کنسولگری هرات کابل برای پوشش دادن ریسک تجاری در افغانستان شد.
۳۷۰ روستا در خطر خالی شدن
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه گفت: ۳۷۰ روستای مرزی در حال خالی شدن است که تهدیدی برای نواحی مرزی می باشد. غلامرضا قوسی گفت: قرنطینه دامی و گیاهی در مباحث واردات و صادرات جزو وظایف حاکمیتی دولت بوده که باید رعایت شود.
وی با بیان اینکه نباید اقتصاد مرز تنها به بازارچه های مرزی گره بخورد و محدود شود، عنوان کرد: بخشی از درآمد روستاهای مرزی به کشاورزی و دامپروری و بخشی به بازارچه های مرزی برمی گردد که نیازمند توجه است.
بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم مالیاتی
مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به مشکلات مالیات مرزنشینان بیان کرد: برخی از غرفه داران اظهار نامه مالیاتی ندارند و بیشتر مشکلات مربوط به مؤدیانی بوده که خودشان متخلف شده اند. مهدی نباتی بیان کرد: در تعاونی مرزنشینان ورود و خروجی اتفاق افتاده که به انتفاع بوده و به بروز مشکلاتی منجر شده است. وی اعلام کرد: در راستای چهل سالگی انقلاب اسلامی، از ابتدا تا اواخر بهمن ماه جرائم مالیاتی ۱۰۰ درصد بخشیده می شود.
کاهش صادرات به افغانستان
مدیرکل گمرکات استان نیز در این نشست گفت: از ابتدای سال بیش از ۱۰۰ بخشنامه در زمینه محدودیت صادرات انواع کالاها مانند خوراک طیور آمده است که سلب اعتماد تجاری ایران و افغانستان اولین اثر محدودیت های صادراتی بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. خاشی عنوان کرد: از سال ۹۱ به صورت مداوم هر ساله در مقاطعی از سال با محدودیت هایی از طرف افغانستان رو به رو بوده ایم و از روزانه ۷۰۰ کامیون که از مرز خروجی داشته ایم امروز به ۱۰۰ کامیون کاهش یافته است. وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط سختی بر واحدهای تولیدی و کارگرهای مرز تحمیل می شود، افزود: باید پیگیری هایی از طریق دیپلماتیک انجام شود و وزارت امور خارجه رایزنی های جدی داشته باشد. به گفتۀ وی با ادامه روند کنونی هزینه های جمهوری اسلامی ایران در مرز راکد می ماند.
مشکلات مرزنشینان
رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی هم با اشاره به مشکلات مرزنشینان استان بیان کرد: باید مشکلات احصا و برای رفع آن ها چاره اندیشی شود. اسدا… اسعد زاده تصریح کرد: مشکلات مرزنشینان در سه بخش خلاصه می شود که شامل مشکلات مربوط به مباحث درون سازمانی، نحوه مدیریت خراسان جنوبی و کم رنگ بودن نگاه ارفاقی و حمایتی مسئولان به مرزنشینان و مباحث قانونی بوده که باید در سطح کلان مملکت از طریق مجلس و وزارتخانه ها رفع شود. وی با اشاره به مشکلات سوخت مرزنشینان بیان کرد: سهمیه سوخت مرزنشینان از چند ماه گذشته معوق مانده که می طلبد در راستای جذب آن تلاش شود. به گفتۀ وی طبق مصوبه ای در اواسط سال سهمیه ارزی وزنی مرزنشینان، معافیت و تعداد اقلام کاهش یافت که ضربه زیادی به این قشر وارد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*