آخرین تحولات خاورمیانه؛ امضای مجوز فروش چهار سامانه موشکی به قطر / درخواست ملک سلمان از نخست وزیر عراق/ رد کمک های قطر به دلیل شروط اسرائیل توسط حماس/ دفع حملات سعودیها در جیزان یمن/ پاسخ دندانشکن ارتش سوریه به تروریست ها

درخواست ملک سلمان از نخست وزیر عراق، رد کمک های قطر به دلیل شروط اسرائیل، دفع حملات سعودیها در جیزان یمن، پاسخ دندانشکن ارتش سوریه به تروریست ها و زخمی شدن نوجوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان باید به امضای مجوز فروش چهار سامانه موشکی به قطر توسط وزیر اقتصاد آلمان نیز اشاره کرد؛ سامانه ای که تولید مشترک آلمان و آمریکاست و واگذاری اش به قطر می تواند مناسبات منطقه ای خلیج فارس را دستخوش تغییر کند.

به گزارش «تابناک»، پیتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان، در نامهای به نمایندگان پارلمان این کشور از امضای مجوز فروش چهار سامانه موشکی دریایی «رام» (RAM) به قطر خبر داد. سامانه رام تولید مشترک آلمان و آمریکاست و واگذاری این سامانه موشکی به کشور قطر آن هم در شرایطی که روابط این کشور با دیگر قدرت های عربی منطقه مثل عربستان با چالش های جدی مواجه است، می تواند مناسبات قدرت را در منطقه دستخوش تغییر کند.

در این نامه که در تاریخ ۲۳ ژانویه نگاشته شده است، ارزش این معامله مشخص نشده است. تصویب فروش این سامانه های موشکی به قطر پس از توقف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی، رقیب قطر، صورت میگیرد که دولت آلمان بعد از کشتن جمال خاشقجی علیه این کشور اعمال کرد.

درخواست ملک سلمان از نخست وزیر عراق

«سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه سعودی از «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر عراق رسماً خواست به ریاض سفر کند.

امضای مجوز فروش چهار سامانه موشکی به قطر / درخواست ملک سلمان از نخست وزیر عراق/ رد کمکهای قطر بهدلیل شروط اسرائیل توسط حماس/ دفع حملات سعودیها در جیزان یمن/ پاسخ دندانشکن ارتش سوریه به تروریست ها

شبکه سومریه عراق به نقل از دفتر اطلاع رسانی عبدالمهدی گزارش داد که نخست وزیر عراق پنجشنبه (چهارم بهمن) طی سلسه نشست ها و دیدارهای جداگانه ای که با شماری از سفرای حاضر در بغداد داشت، دعوت سلمان بن عبدالعزیز برای سفر به عربستان سعودی را از «عبد العزیز بن خالد الشمری» سفیر این کشور در عراق دریافت کرده است.

دفتر عبدالمهدی در بیانیه ای که منتشر کرده، اعلام کرد که وی قول مساعد داده است که در فرصت مناسب به عربستان سعودی سفر کرده و با پادشاه این کشور دیدار کند.

پیش از عبدالمهدی، «حیدر العبادی»، نخست وزیر پیشین عراق نیز بنا به دعوت رسمی ریاض به عربستان سعودی سفر کرد و با پادشاه و لیعهد سعودی دیدار کرد.

برنامه موشکی عربستان مرتبط با بلندپروازی های هسته ای بن سلمان است

مرکز بین المللی مطالعات صلح مستقر در انگلیس در تحلیلی برنامه موشکی عربستان را مرتبط با برنامه هسته ای این کشور دانست.

مرکز بین المللی صلح در تحلیلی که به قلم «جواد حیران نیا» پژوهشگر مسائل خاورمیانه نوشته شده به بررسی همکاری هسته ای امریکا و عربستان پرداخته است.

در این تحلیل برنامه موشکی عربستان با بلندپروازیهای هستهای «محمد بن سلمان» مرتبط دانسته شده است. متن کامل این مقاله در ادامه آمده است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اخیراً یک رآکتور تحقیقاتی در شهر ملک عبدالعزیز رونمایی و آنرا افتتاح کرد.

عربستان در نظر دارد ظرف ۲۰ تا ۲۵ سال آینده بیش از ۱۶ نیروگاه هستهای احداث کند که ارزش مالی این پروژه ها بیش از ۸۰ میلیارد دلار است.

افتتاح اولین رآکتور تحقیقاتی در عربستان سعودی توسط «محمد بن سلمان» در شرایطی اتفاق افتاد که هنوز هیچ توافقی میان واشنگتن و ریاض درخصوص ماهیت فعالیتهای هستهای عربستان سعودی به امضاء نرسیده است؛ لذا سعودی ها با افتتاح این رآکتور به واشنگتن این پیام را دادند که فارغ از هرگونه نتیجه ای که مذاکرات دو طرف بدان منجر شود، در اجرای تصمیم اتخاذ شده خود مصرّ هستند. این در شرایطی است که آمریکاییها به شدت اصرار دارند تا عربستان سعودی تمامی تکنولوژی هسته ای مورد نیاز خود را از شرکت های آمریکایی تهیه کند.

شبکه بلومبرگ اخیرا گزارش داده است که امریکا در تلاش است تا عربستان سعودی را متقاعد کند تا در خصوص همکاری هسته ای و ساخت نیروگاههای هستهای اش با شرکت «وستینگهاوس الکتریک» امریکا همکاری کند. بر این اساس آمریکا نیز همزمان با این همکاری، حق غنی سازی را به عربستان می دهد. برای دولت ترامپ همکاری هستهای با عربستان در جهت هدفی که دولت او در راستای احیای صنعت هسته ای امریکا دارد حیاتی است.

عدم موضع گیری و محکومیت سخنان بن سلمان- در خصوص اینکه اگر ایران بخواهد به بمب دست یابد در این صورت عربستان نیز همان مسیر را خواهد رفت- از سوی دولت ترامپ این گمانه را مطرح کرد که هدف غایی عربستان از دستیابی به غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری سوخت هستهای جهت نیل به بمب اتمی است.

گمانه کوتاه آمدن دولت ترامپ در خصوص اعطای حق غنی سازی به عربستان از آنجا قوت میگیرد که در مذاکراتی که وزیر انرژی امریکا «ریک پری» با مقامات سعودی داشت احتمال محدودیت زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله برای تولید سوخت هستهای به عربستان مطرح بوده است. یعنی بعد از این مدت عربستان قادر خواهد بود که چرخه سوخت مستقل خود را داشته باشد.

طنز قضیه این است که دولت ترامپ به خاطر همین بند یعنی «غروب خورشید» و اعطای حق غنی سازی به ایران در برجام از توافق هستهای با ایران انتقاد میکرد و نهایتاً نیز از آن خارج شده بود. سوال این است اگر فرض کنیم دولت ترامپ با این دو حق موافقت کند آیا کنگره این تصمیم را تصویب خواهد کرد؟

برای پاسخ به این پرسش باید توجه داشت که آمریکا در صورتی میتواند در برنامه هستهای عربستان «مشارکت فعال» و «همکاری کامل» داشته باشد که بتواند قرارداد ۱۲۳ را با این کشور منعقد کند.

بر اساس این توافق، کشورهایی که از تکنولوژی هسته ای امریکا و سوخت هستهای این کشور بهره میبرند تعهدات و محدودیتهایی را نیز میپذیرند. برای نمونه در توافقی که در سال ۲۰۰۹ میان امارات و امریکا در خصوص همکاری هستهای و ساخت نیروگاه هستهای از سوی امریکا در امارات منعقد شد امارات «استاندارد طلایی» را پذیرفت. استاندارد طلایی به معنای پذیرش عدم غنی سازی اورانیوم و عدم بازفرآوری سوخت هستهای است که کاربردی دوگانه دارند و میتوانند در تولید بمب مورد استفاده قرار گیرند.

اما موضع ریاض تاکنون این بوده که چرخه سوخت را در اختیار داشته باشد و در این خصوص متکی به کشورهای دیگر نباشد. «خالد فالح» وزیر انرژی عربستان با درخواست امریکا در این خصوص مخالفت کرده است. «فالح» در ماه مارس ۲۰۱۸ در گفتگو با رویترز عنوان کرده بود که «برای ما [عربستان]طبیعی نیست که اورانیوم غنی شده را به منظور سوخت رآکتورهایمان از کشور دیگری بیاوریم.»

زخمی شدن نوجوان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان اسرائیلی

نظامیان اسرائیلی یک نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی را عصر امروز پنجشنبه در اردوگاه شعفاط واقع در قدس اشغالی زخمی کردند.

منابع پزشکی اعلام کردند که نوجوان ۱۵ ساله فلسطینی با گلوله جنگی و از ناحیه کمر زخمی شده و حال وی وخیم گزارش شده است.

از سوی دیگر ثائر فسفوس سخنگوی جنبش فتح در اردوگاه شعفاط اعلام کرد که شماری از نیروهای پلیس مخفی رژیم صهیونیستی ۴ نوجوان را در منطقه رأس خمیس در اردوگاه شعفاط دنبال کرده و سپس به سمت آنها شلیک کردند که یکی از آنها از ناحیه کمر به شدت مجروح شد.

رد کمک های قطر بهدلیل شروط اسرائیل توسط حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» روز پنجشنبه، اعلام کرد به علت شروط اسرائیل، سومین بسته از کمکهای قطر را رد میکند.

قطر قرار بود به مدت شش ماه، ماهانه پانزده میلیون دلار برای نوار غزه اختصاص دهد تا این مبلغ میان کارمندان نوار غزه توزیع شود. اما رژیم صهیونیستی خوستار آن شده است که فهرست نهادهای دریافت کننده این پول به آنها ارائه شود تا سران تلآویو مطمئن شوند این کمکها به دست نیروهای مقاومت نمیرسد.

تلآویو همچنین پیشتر اعلام کرده بود به شرطی تحویل کمک مالی قطر به نوار غزه برای سومین ماه را بررسی میکند که آرامش در اطراف دیوار حائل در مرزهای نوار غزه حاکم شود.

دفع حملات سعودی ها در جیزان یمن
نیروهای یمنی حملات مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی را در اطراف جیزان دفع کردند.
نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن امروز پنجشنبه عملیات مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی برای پیشروی در اطراف کوه “قیس” در جیزان را به شکست کشاندند که در پی این عملیات شماری از مزدوران به هلاکت رسیده و یا زخمی شدند.

از سوی دیگر تک تیراندازان یمنی موفق شدند ۳ مزدور ارتش سعودی را در غرب منطقه “السدیس” در نجران هدف قرار دهند.

نیروهای یمنی همچنین حملات مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در جنوب منطقه “حیس” در استان الحدیده را دفع و خسارات سنگینی به آنها وارد ساختند.

یک منبع نظامی گفت که مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی در این حمله با استفاده از سلاحهای سبک، متوسط، و سنگین آتشبس را نقض کردند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ با تشکیل ائتلافی متجاوز از رژیمهای مرتجع عربی، جنگی ویرانگر را علیه یمن با هدف تسلیم کردن مردم این کشور در برابر سیاستهای خود و جلوگیری از تشکیل دولت مستقل و غیروابسته به خود آغاز کرده است که این حملات هیچ نتیجهای بهجز قربانی شدن میلیونها انسان بیگناه و ویران شدن زیرساختهای حیاتی یمن نداشته است.

بیانیه حزب الله لبنان در محکومیت توطئه آمریکا
حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: دخالتهای آشکار آمریکا برای برهم زدن ثبات در ونزوئلا و به راه انداختن کودتا علیه دولت قانونی این کشور را محکوم میکنیم.

جنبش حزب الله لبنان با صدور بیانیهای اعلام کرد: دخالتهای آشکار آمریکا برای برهم زدن ثبات در ونزوئلا و به راه انداختن کودتا علیه دولت قانونی این کشور را محکوم میکنیم.

در این بیانیه آمده است: حزب الله در کنار «نیکلاس مادورو»، رئیس جمهور ونزوئلا و دولت منتخب وی قرار دارد.

پاسخ دندانشکن ارتش سوریه به تروریستها در حماه
مواضع گروههای تروریستی در حومه حماه هدف حملات گسترده ارتش سوریه قرار گرفت.

نیروهای ارتش سوریه که در حومه شمالی حماه مستقر هستند به تجاوزات تروریستها به توافق منطقه کاهش تنش واکنش نشان داده و مواضع آنها را هدف حملات گسترده خود قرار دادند.

بر اساس این گزارش مواضع تروریستهای النصره در غرب شهرک “الجنابزه” در حومه شمالی “محرده” و مواضع تروریستهای “کتائب العزه” در شرق شهرک “اللطامنه” در حومه شمالی حماه هدف حملات توپخانهای و رگباری سنگین ارتش سوریه قرار گرفت.

خبرنگار سانا گفت که در پی این عملیات ارتش سوریه شماری از تروریستها کشته و زخمی شدهاند و همچنین چندین مقر آنها منهدم شده است.

نیروهای سوری همچنین مواضع تروریستهای النصره در شرق شهرک “مورک” در حومه شمالی حماه را هدف حملات گسترده خود قرار دادند و در پی این حملات شماری از عناصر تروریست کشته ویا زخمی شدند. همزمان با این تحول مواضع تروریستهای کتائب العزه در روستای “حصرایا” در شمال حماه هدف حملات گسترده نیروهای سوری قرار گرفت.

نیروهای ارتش سوریه روز گذشته نیز مواضع تروریستها در شهرکهای “معرکبه” و مورک را هدف حملات گسترده خود قرار داده تلاش آنها را برای نفوذ به مناطق نظامی به شکست کشاندند.

هدف اسرائیل از عملیات در سوریه
نخست وزیر اسرائیل با انجام رشته عملیات‌های بی برنامه‌ای که علیه سوریه انجام می‌دهد، درصدد است تا با انحراف افکار عمومی، اتهامات مختلف مالی و سیاسی خود را کم رنگ سازد.امضای مجوز فروش چهار سامانه موشکی به قطر / درخواست ملک سلمان از نخست وزیر عراق/ رد کمکهای قطر بهدلیل شروط اسرائیل توسط حماس/ دفع حملات سعودیها در جیزان یمن/ پاسخ دندانشکن ارتش سوریه به تروریست ها

«آویو کچاوی» تنها ۵ روز پس از انتخاب به ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیتی نخستین دستور نظامی خود را صادر کرد؛ حمله به فرودگاه بین المللی دمشق.

در روز بیستم ژانویه ۲۰۱۹، چهار جنگنده صهیونیستی فرودگاه بین المللی دمشق با عبور از آسمان لبنان هدف قرار دادند.

این حمله رژیم صهیونیستی با آمادگی نظامیان سوری و هوشیاری پدافند هوایی سوریه شکست خورد و کلیه موشک‌های این رژیم بدون اصابت به اهداف از پیش تعیین شده در فرودگاهی در جنوب شرقی دمشق، ساقط شدند.

وزارت دفاع روسیه نیز با تایید این خبر اعلام کرد پدافند هوایی سوریه مانع از به هدف خوردن کلیه موشک‌های رژیم صهیونیستی شد.

تشدید این حملات که با واکنش‌های بین المللی همراه شد این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که هدف نخست وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس ستاد مشترک ارتش از حملاتی که از بی فایده بودن آن آگاه هستند، چیست؟

کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نتانیاهو در تلاش است تا با انحراف افکار عمومی داخلی و منتقدان خود از تحقیقات قضایی از خود چهره‌ای به عنوان ناجی رژیم صهیونیستی ارائه دهد. نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر با اتهامات سنگینی مانند ارتشا، فساد مالی و خیانت در امانت مواجه است که سبب تضعیف موقعیت او شده است. این در حالی است که سارا نتانیاهو همسر او نیز با اتهام سوء استفاده مالی مواجه شده است.

کچاوی نیز که در عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه در سال ۲۰۰۵ فرماندهی نیرو‌های نظامی را بر عهده داشت و در شکست ۲۰۰۶ ارتش از لبنان نیز شرکت داشت، سعی دارد تا با این حملات شخصیتی جدید را از خود ارائه دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*