آبگیری سدهای خراسان جنوبی در پی بارش های اخیر/ رشد ۹۰ درصدی بارندگی ها در مقایسه با سال گذشته

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: در پی بارش های اخیر در استان ۲٫۵ میلیون متر مکعب آب در سدهای مخزنی و تغذیه ای استان ذخیره سازی شده است. حسین امامی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود : در چند روز اخیر شاهد بارندگی های خوبی در استان بودیم، بطوری که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، نسبت به بلندمدت حدود ۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۹۰ درصد افزایش بارندگی را در سطح استان شاهد بوده ایم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان گریبانگیر خشکسالی ۲۰ ساله است، این بارش ها مؤثر می باشد اما نمی تواند کل مشکلاتی که در سالیان گذشته ایجاد شده است را رفع کند و کماکان بایستی با مدیریت منابع آب بویژه در بخش کشاورزی، اجرای برنامه های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را دنبال کنیم.

ذخیره سازی ۲ میلیون متر مکعب آب
در سدهای استان
وی با بیان اینکه در تمامی ۷ سد مخزنی استان ورودی آب داشته ایم، بیان کرد: به واسطه بارندگی های اخیر در این سدها در مجموع نزدیک به ۲ میلیون متر مکعب آب ذخیره سازی شده که بیشترین حجم ورودی آب به سد فرخی قاین به میزان ۸۰۰ هزار متر مکعب بوده است.
امامی آبگیری سد نهرین طبس را مناسب دانست و گفت: با توجه به اینکه این سد تامین کننده بخشی از آب شرب شهر طبس می باشد، امیدواریم با این حجم آبگیری دغدغه ای در تامین آب این شهر در تابستان آینده نداشته باشیم.
وی همچنین میزان آبگیری سدهای تغذیه مصنوعی استان را در بارندگی های اخیر ۵۰۰ هزار متر مکعب عنوان و ابراز امیدواری کرد با تدواوم بارندگی ها در سال آبی جاری، ورودی های مناسبی به این سدها داشته باشیم. وی در ادامه به روند اجرای سد سیاهوی سربیشه اشاره کرد و افزود : با وجود یک سری مشکلات که آبگیری این سد را با تاخیر مواجه کرده است،در روزهای اخیر حجم آب خوبی به این سد وارد شده است و آرام آرام رهاسازی می شود که این امر موجب تغذیه مناسب سد درح می شود و در کیفیت چاه های پایین دست هم به لحاظ کمی و هم کیفی مؤثر خواهد بود.

در ۲۰ درصد پهنه های استان آب باران
وارد سدها می شود
مدیرعامل آب شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه در ۲۰ درصد پهنه استان که مناطق پربارانی است، آب خروجی وارد سدها می شود، ادامه داد : در بخش های زیادی از این مناطق متناسب با حق آبه تالاب های پایین دست، طرح های تغذیه مصنوعی اجرا شده یا در دست اجرا می باشد که از مهمترین آن ها می توان به تغذیه مصنوعی بندان در شهرستان نهبندان با اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان اشاره کرد. امامی ابراز امیدواری کرد در ۲ سال آینده با اتمام این طرح، بخش زیادی از سیلاب های فصلی در منطقه مهار و موجب بهبود کیفیت آب چاه های پایین دست و زه کش این محدوده شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*