آخرین خبر :

بنیاد نخبگان و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان امضا کردند: تفاهم نامه برگزاری رویداد کارآفرینی عناب/ هدف ایجاد حداقل ۱۰ شرکت فرآوری و فناوری برای محصولات استراتژیک استان است

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / بنیاد نخبگان استان و دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی برای برگزاری رویداد کارآفرینی عناب تفاهم‌نامه امضا کردند. رئیس بنیاد نخبگان استان از رویداد کارآفرینی عناب به عنوان اقدام جالب توجه دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی نام برد و گفت: این اقدام در دنیا به عنوان استارت آپ ها یا همان شرکت ها و کسب و کارهای نوپا شناخته می‌شود که در کشور ما و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز می تواند ارزشمند باشد.
سید سعید رضا احمدی زاده با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به استارت آپ ها افزود: باید ایده های افراد خلاق برای عملیاتی شدن و ایجاد زیست بوم نوآوری و کارآفرینی مورد حمایت قرار گیرد تا بتوان در راستای تحول اقتصادی گام برداشت. وی با اشاره به اینکه به جای استفاده از منابع نفتی باید به سمت استفاده از منابع فکری برویم، اضافه کرد: باید با ایجاد بخش های خصوصی واقعی صاحبان ایده و خلاقیت را که جوانان این مرز و بوم هستند با هدف تشکیل زیست بوم های نوآوری و کارآفرینی مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.
۶ ماه تا یک سال حمایت از صاحبان ایده
وی ادامه داد: در خراسان جنوبی سالانه ۵ هزار و ۴۰۰ تن عناب تولید می شود و ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید عناب مشارکت دارند و از این طریق ارتزاق می‌کنند و هدف از برگزاری رویداد کارآفرینی عناب شناسایی ایده ها و طرح های برگزیده بر اساس فراخوانی که به کل کشور داده شده می باشد تا بتوان در ادامه از صاحبان این ایده‌ها و طرح‌ها حمایت کرد و اعتبارات اولیه را برای رشد این ایده ها و طرح ها در اختیار افراد قرار داد و زمینه ساز تحقق اقتصاد دانش بنیان شد. احمدی زاده با ذکر اینکه برای توانمندسازی صاحبان ایده ها و طرح های برگزیده به مدت ۶ ماه تا یکسال آنان را مورد حمایت قرار می‌دهیم و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه می‌شود و اعتبارات اولیه در اختیارشان قرار می گیرد، اظهار کرد: در خراسان جنوبی تولید ۴ محصول استراتژیک زعفران، زرشک، انار و عناب را داریم اما شرکت های فرآوری این محصولات در استان ایجاد نشده است. وی گفت: باید با ایجاد شرکت های فرآوری و فناوری، زنجیره ارزش را از مرحله تولید تا فروش و صادرات این محصولات در استان تشکیل دهیم و در ادامه نیز چنانچه این پیگیری‌ها به ایجاد شرکت ها و کارخانه های فرآوری انجامید این شرکت ها و کارخانه ها را نیز پشتیبانی ‌کنیم.
خراسان جنوبی بالاترین سرانه نخبگان کشور
وی با اشاره به اینکه همین برنامه را برای سه محصول زرشک، زعفران و انار هم اجرایی خواهیم کرد، افزود: هدف ما ایجاد حداقل ۱۰ شرکت فناوری و فرآوری برای محصولات استراتژیک استان در آینده است. رئیس بنیاد نخبگان استان اضافه کرد: ۱۵ هزار نفر نخبه و ۳۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند و در خراسان جنوبی نیز ۲۲۰ نفر نخبه را تحت پوشش داریم و بالاترین سرانه نخبگان در سطح کشور به خراسان جنوبی تعلق دارد.
صنایع بزرگی برای اشتغال نخبگان
در استان وجود ندارد
وی با اشاره به مشکل خروج نخبگان استان و مهاجرت آنها به استان‌های دیگر تصریح کرد: متأسفانه صنایع بزرگی برای اشتغال نخبگان و ماندگاری آنان در استان وجود ندارد و قطعاً ایجاد زیست بوم‌های نوآوری و کارآفرینی به بهره مندی از ایده‌ها و علم نخبگان و ماندگاری آنها در استان کمک خواهد کرد. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان نیز گفت: هدف از برگزاری رویداد کارآفرینی عناب صرفاً حمایت از یک رویداد نیست بلکه حمایت از نخبگان، حمایت از یک محصول استراتژیک و حمایت از فرآیند کارآفرینی است که امیدواریم به نتایج خوبی ختم شود و این همکاری ها ادامه یابد.
وقتی ۱۵ هزار تولید کننده عناب داریم چرا نباید ۱۵ هزار فعال فرآوری عناب داشته باشیم
مزگی نژاد با اشاره به اینکه عناب از محصولات انحصاری خراسان جنوبی است که مغفول مانده است، افزود: خراسان جنوبی بیش از ۹۵ درصد عناب کشور را تامین می کند و اگرچه شاید این محصول در برخی نقاط دیگر کشور نیز تولید شود اما عناب این استان بهترین کیفیت را دارد ولی متاسفانه با وجود این ظرفیت در بحث سرمایه گذاری بر روی این محصول استراتژیک که فواید ناشناخته آن به مراتب بیش از آن چیزی است که جامعه اطلاع دارد اقدام خاصی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه شناسایی و شناساندن، گام اول در حمایت از یک محصول است، اظهار کرد: چرا وقتی ۱۵ هزار نفر کشاورز تولید کننده عناب داریم نباید ۱۵هزار فعال بخش فرآوری این محصول را داشته باشیم.
امکان ایجاد کسب و کارهای جدید
به گفته وی رویداد کارآفرینی عناب نهم اسفند ماه برگزار می شود و ما برای افرادی که یکی از بخش های درخت عناب در محصولاتشان مورد استفاده قرار گرفته فراخوان داده ایم که ۵۴ نفر ثبت نام کرده اند و بیش از ۲۰ محصول را معرفی نموده اند و تعدادی نیز در حال ساخت محصولاتشان هستند و از آنجا که به طور معمول از هر ۱۰ ایده یک محصول و از هر ۱۰محصول به مرحله تجاری سازی می رسد امکان اینکه کسب و کارهای جدیدی از فرآوری محصول عناب که مزایای غذایی فوق العاده ای دهم دارد راه اندازی شود وجود دارد و البته رسانه ها هم می توانند ما را در رسیدن به این هدف که ایجاد زنجیره ای از تولید تا تجاری سازی برای محصول عناب است یاری دهند. در پایان تفاهم نامه بنیاد نخبگان و دانشگاه جامع علمی کاربردی استان برای برگزاری رویداد کارآفرینی عناب به امضای طرفین رسید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*