آخرین خبر :

اخبار علمی

زردچوبه و خواص بی‌شمار آن

زردچوبه را از فهرست ادویه‌های خود حذف نکنید، زردچوبه می‌تواند باعث سم‌زدایی از کبد شود و نفخ مواد اولیه موجود در غذا‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد، بهتر است برای بهره بردن هرچه بیشتر از خاصیت‌های زردچوبه، این ادویه را حدود ۱۵ دقیقه مانده به پایان زمان پخت به غذا اضافه کنید.

///

رفع چروک پوست صورت و دور چشم

مقادیر بالای پونیسیک اسید، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در روغن هسته انار از پیری زودرس در بدن جلوگیری می‌کند؛ روغن هسته انار با افزایش تولید کلاژن، به رفع چین و چروک پوست صورت و دور چشم کمک می‌کند و باعث جوان سازی پوست صورت می‌شود؛ ۱.۵ قاشق چای خوری روغن هسته انار را با ۱.۵ قاشق چای خوری روغن جوجوبا، ۵ قطره روغن بذر هویج و ۱۰ قطره روغن اسطوخودوس ترکیب کنید و در یک ظرف شیشه‌ای بریزید، هر روز این ترکیب را بر روی پوست صورت و دور چشم‌ها بمالید.

///

شکلات تلخ و فواید بی‌نظیر آن

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است؛ این نوع شکلات با کمک به حفظ انعطاف پذیری سرخرگ‌ها و جلوگیری از چسبیدن گلبول‌های سفید به دیواره‌های عروق خونی گردش خون را تقویت می‌کند، فشار خون را کاهش می‌دهد و از قلب ما در برابر بیماری‌های قلبی محافظت کند، مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اگر ۲۰ دقیقه قبل از خوردن غذا، یک تکه‌ کوچک شکلات تلخ را روی زبان خود بگذارید تا آب شود، این کار باعث تولید هورمون‌های سیری در مغز می‌شود.

///

ژل آکدین و درمان آکنه‌های پوستی

ژل آکدین یک داروی ضد آکنه است که آکنه‌های خفیف تا متوسط را کاهش می‌دهد؛ این ژل، حاوی اسانس درخت چای است، استفاده طولانی مدت از این داروی ضد آکنه، به مرور باعث بهبود آکنه‌های پوستی شده و از بروز آکنه جدید پیشگیری می‌کند، اسانس درخت چای مؤثرترین ماده آنتی باکتریال گیاهی تایید شده است و بر طیف وسیعی از میکروارگانیسم‌های ایجادکننده عفونت‌های سطحی پوست اعم از باکتری‌ها، قارچ‌ها و مخمر‌ها تاثیرگذار است، ژل آکدین حاوی ۵ درصد اسانس درخت چای و ۱ درصد مترونیدازول است.

///

چای و عسل را چه زمانی مصرف کنیم؟

چای خوب چایی است که دیر دم بکشد، زود رنگ ندهد و معطر نباشد؛ خوردن چای بعد از غذا ۲ ضرر عمده دارد که شامل اخلال در کار معده – اختلال در جذب آهن می‌شود، خوردن چای داغ، زمینه ساز سرطان حنجره است،  چای را کمرنگ بخورید؛ طبع چای، سرد و خشک است؛ بنابراین هر چه کمتر بخورید به نفع تان است، اگر چای را به دلیل آنتی اکسیدان آن می‌خورید، چای سبز گزینه بهتری است، خوردن چای با قند، ضرر در ضرر است، اگر داخل چای عسل میریزید، موقعی عسل را به آن بیفزایید که چای داغ نباشد. دمای بالای ۶۰ درجه، خواص عسل را از بین می‌برد.

///

برخی مواد غذایی را نباید دوباره گرم و در وعده‌های دیگر از آن‌ها استفاده کنیم، زیرا ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  گرم کردن دوباره غذاها مضرات زیادی دارد، در اثر این کار بعضی از مواد غذایی ترکیب داخلی خود را از دست می‌دهند و حتی گاهی سمی می‌شوند و ممکن است عامل ایجاد سرطان در بدن شوند.

از نظر تغذیه‌ای بهترین شیوه طبخ غذا شیوه‌ای است که به اندازه مصرف یکبار تهیه شود و باقیمانده نداشته باشد.

بهتر است از گرم کردن دوباره و چند باره غذا‌ها خودداری کنید و اگر هم قرار است غذا‌ها را  چندبار مصرف کرد آن‌ها را در بسته‌های کوچک قرار دهید و از چندباره گرم کردن آن خودداری کنید.

در همین راستا به معرفی برخی مواد غذایی می‌پردازیم که نباید دوبار گرم شوند.

سیب زمینی

سیب زمینی از مواد غذایی است که ارزش غذایی زیادی دارد و با گرم شدن مجدد خواص غذایی آن از بین می‌رود یا سمی می‌شود، به همین دلیل باید پس از پخت آن را فوری مصرف کنید.

مرغ

اگر مرغ برای بار دوم گرم شود ساختار پروتئینی آن به هم می‌ریزد و سبب بروز مشکلات مختلف گوارشی در افراد می‌شود؛ توصیه می‌شود که این ماده غذایی را بادرجه حرارت پایین گرم کنید و به مدت طولانی این کاررا انجام دهید.

اسفناج

اسفناج حاوی مقدار زیادی نیترات است به همین دلیل گرم کردن مجدد آن نیترات را به نیتریت که عامل مهمی در بروز سرطان است، در دراز مدت تبدیل می‌کند به همین دلیل گرم کردن مجدد اسفناج خطرات زیادی به همراه دارد.

تخم مرغ

تخم مرغ یکی از پر خطرترین مواد غذایی است و اگر آن را در درجه حرارت زیاد گرم کنید، سمی می‌شود و شامل غذاهایی می‌شود که تخم مرغ پخته و یا سرخ شده در آن به کار رفته است.

قارچ

قارچ از آن دسته از غذاهایی است که بهتر است بلافاصله پس از پخت مصرف شود، گرم کردن قارچ تغییراتی در ترکیب پروتئین مزه این ماده ایجاد می‌کند که بسیاری از مشکلات گوارشی را به همراه دارد و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

کرفس

اگر کرفس دوباره گرم شود مواد موجود در آن به نیتریت تبدیل می‌شود که این ماده سرطان زاست و برای بدن به شدت ضرر دارد؛ به همین دلیل اگر غذایی که حاوی کرفس است را می‌خواهید دوباره گرم کنید باید کرفس از ظرف خارج کنید تا محتویات داخل آن دچار مشکلی نشود.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی جوانه را در سم‌زدایی از کبد، رفع کبدچرب و رفع گرگرفتگی در زنان یائسه موثر دانست.

به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، جوانه ماش حاوی ویتامین‌های A، B، C، E، D، K، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، کلسیم، منیزیم، منگنز، آهن، فیبر، روی (زینک)، سلنیوم، فسفر، اسیدفولیک، مس، اسیدچرب امگا ۳  است.

برای بررسی خواص جوانه ماش و اینکه مصرف این جوانه برای چه افرادی مفید است با حیدرعظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

کبدچرب را با «جوانه ماش» درمان کنید/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند

مهم‌ترین خواص جوانه ماش

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره مهم‌ترین خواص جوانه ماش گفت: این جوانه دارای انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید است و تاثیر چشمگیری در تقویت، طراوت، جوان‌سازی وترمیم پوست و مو دارد و از پیری زودرس پیشگیری می‌کند.

کبدچرب را با «جوانه ماش» درمان کنید/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند

وی افزود: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین‌های A، E و C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.



عظمایی بیان کرد: این جوانه برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند بسیار مفید است، زیرا باعث لاغری و تناسب اندام می‌شود. برای این منظور باید جوانه را به همراه سالاد، روغن زیتون و آب لیموترش مصرف کرد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: جوانه ماش به علت داشتن ویتامین D، کلسیم، منیزیم و فسفر تاثیر چشمگیری در تقویت و استحکام استخوان و دندان دارد و از پوکی استخوان و آرتروز پیشگیری می‌کند.

کبدچرب را با «جوانه ماش» درمان کنید/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند

عظمایی بیان کرد: این جوانه موجب تقویت بینایی می‌شود و از آب مروارید (کاتاراکت) پیشگیری می‌کند.

وی گفت: از دیگر خواص جوانه ماش می‌توان به کنترل قند، فشار و چربی خون، تقویت سیستم قلبی عروقی، تقویت معده و دستگاه گوارش و رفع گرگرفتگی زنان یائسه اشاره کرد.

کبدچرب را با «جوانه ماش» درمان کنید/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند

این محقق و پژوهشگر طب سنتی بیان کرد: این جوانه تاثیر چشمگیری در تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ لذا برای کودکان در حال رشد، ورزشکاران و بدنسازان بسیار مفید است.

وی اظهار کرد: جوانه ماش موجب سم‌زدایی از کبد می‌شود و کبدچرب را رفع می‌کند؛ همچنین کلیه و مجاری ادرار را پاکسازی می‌کند.

کبدچرب را با «جوانه ماش» درمان کنید/ زنان یائسه از مصرف این جوانه غافل نشوند

عظمایی افزود: فیبر موجود در جوانه ماش موجب بهبود عملکرد روده، هضم آسان غذا و رفع یبوست می‌شود و برای افراد مبتلا به بواسیر مفید است.



این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: این جوانه به علت داشتن ویتامین B۱۲، آهن و اسیدفولیک، موجب افزایش گلبول‌های قرمز خون و رفعکم‌خونی می‌شود؛ لذا برای زنان باردار و جنین بسیار مفید و سودمند است.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*