آخرین خبر :

اخبار علمی/شناسایی منبع جدید آنتی بیوتیک/نگه داشتن عطسه چه خطراتی دارد؟/توصیه محققان؛ دویدن روزانه منجر به کاهش استرس می شود/پژوهشگر طب سنتی:برای افزایش قد «پای مرغ» و «پاچه گوسفند» بخورید

شناسایی منبع جدید آنتی بیوتیک

تهران– ایرنا- محققان دریافتند که حشرات و میکروب های همراه آن ها یک منبع غنی و ناشناخته برای تولید انواع آنتی بیوتیک هستند.

به گزارش روز یکشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، تا کنون محققان برای تولید انواع آنتی بیوتیک ها، عمدتا از باکتری های موجود در خاک استفاده می کردند. اما به نظر می رسد ظرفیت این منبع مهم آنتی بیوتیک به پایان رسیده و هر روز بر تعداد پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک های موجود افزوده می شود.
اکنون محققان دانشگاه ویسکانسین مدیسون با آزمایش روی ۱۴۰۰ حشره که از مناطق مختلف آمریکای شمالی و جنوبی گردآوری شدند، توانستند میکروب هایی را شناسایی کنند که در بدن حشرات زندگی می کنند و توانایی آن ها در مقابله با برخی از متداولترین و خطرناک ترین پاتوژن های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک بسیار بهتر از عملکرد باکتری های موجود در خاک است.
محققان برای این منظور آزمایشات خود را حدود ۵۰ هزار بار تکرار کردند تا قابلیت های هر میکروب را در جلوگیری از رشد ۲۴ نوع قارچ و باکتری مختلف بررسی کنند.
محققان در نوعی مورچه موسوم به قارچکار نوعی آنتی بیوتیک یافتند که ان را سیفومایسین نامیدند. این آنتی بیوتیک در آزمایشات اولیه روی قارچ هایی که در برابر سایر انواع آنتی بیوتیک ها مقاوم بودند، به خوبی عمل کرد و در موش ها بدون ایجاد هرگونه عوارض جانبی سمی، توانستند عفونت قارچی را درمان کند.

نگه داشتن عطسه چه خطراتی دارد؟

بسیاری از افراد عطسه خود را در سینه خفه کرده و سعی می‌کنند با صدایی خیلی آرام عطسه کنند که در این حالت خطرات زیادی را برای افراد به همراه دارد؛ صدمه به ساختار‌های ظریف گوش داخلی، پارگی پرده گوش، ترکیدن رگ‌های خونی کوچک چشم، بینی و پرده گوش تنها بخشی از عوارض احتمالی نگه داشتن عطسه است از این رو توصیه می‌شود به هیچ عنوان عطسه را در سینه خفه نکنید.

بروز مشکلات پوستی از عوارض دیابت/چگونه می‌توان نفخ شکم نوزاد را تشخیص داد؟/تغییر ظاهر موها، علامت کدام بیماریست؟

دویدن روزانه منجر به کاهش استرس می شود

مطالعه جدید نشان می دهد دویدن تاثیرات منفی استرس حاد را بر هیپوکامپ مغز که بخش مربوط به یادگیری و حافظه است کاهش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، مطالعات قبلی نشان داده اند که چقدر ورزش منظم به هر شکل و نوعی می تواند در درمان مجموعه ای از مشکلات سلامت نقش داشته باشد.

حال مطالعه جدید نشان می دهد دویدن روزانه با میانگین مسافت ۵ کیلومتر می تواند فرد را از استرس نجات داده و همچنین از حافظه محافظت کند.

در مطالعات قبلی ارتباط ورزش منظم با تقویت قدرت مغز و سلامت عمومی ذهن و روان اثبات شده است.

در درون هیپوکامپ مغز، ایجاد خاطره و یادآوری آن زمانی روی می دهد که سیناپس ها یا اتصالات بین نورون ها به مرور زمان تحکیم شوند. این فرآیند تقویت و استحکام سیناپسی LTP (تقویت درازمدت) نامیده می شود.

استرس طولانی مدت یا حاد موجب تضعیف این سیناپس ها می شود که در نتیجه LTP کاهش یافته و در نهایت بر حافظه تاثیر می گذارد.

«جف ادواردز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریگام یانگ آمریکا، در این باره می گوید: «ورزش شیوه ای ساده و کم هزینه در حذف تاثیرات منفی بر حافظه استرس شدید و مزمن است.»

در این مطالعه، گروهی از موش ها بر روی چرخ های در حال حرکت به مدت چهار هفته قرار گرفتند که به طورمیانگین روزانه ۵ کیلومتر روی این چرخه ها می دویدند.

گروه دیگر از موش ها زندگی بی تحرک داشتند. سپس نیمی از هر گروه در معرض موقعیت های استرس زا نظیر راه رفتن بر روی سکوی مرتفع یا شنا در آب سرد قرار گرفتند.

یک ساعت بعد از ایجاد استرس، محققان آزمایش الکتروفیزیولوژی را بر روی مغز حیوانات انجام دادند تا LTPشان را اندازه گیری کنند.

نتایج نشان داد موش های پراسترس که در گروه ورزش بودند LTP بسیار بیشتر و عملکرد حافظه بیشتری در مقایسه با موش های پراسترس گروه بی تحرک داشتند.

پژوهشگر طب سنتی:برای افزایش قد «پای مرغ» و «پاچه گوسفند» بخورید

پژوهشگر طب سنتی راهکارهایی برای افزایش قد از دیدگاه طب سنتی ارائه داد.

برای افزایش قد «پای مرغ» و «پاچه گوسفند» بخورید

سیدمهدی میرغضنفری پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در ارتباط با راهکارهای طب سنتی برای افزایش قد، اظهار داشت: گاهی والدین هر دو دارای قدی بلند هستند و ممکن است فرزند آنها به بلندی قد آنها نرسد چراکه ژنتیک از نسل‌های قبل  نیز به فرد منتقل می‌شود ولی بیشتر مواقع والدین بلند قد، فرزند قد بلند دارند.

وی با اشاره به اینکه می‌توان راهکاهایی برای افزایش قد ارائه داد، افزود: افزایش قد تا قبل از سن بلوغ باید مورد توجه والدین قرار گیرد چرا که پس از آن افزایش قد بسیاری محدود خواهد بود و در زمانی متوقف می‌شود.

وی افزود: بنابر این در گام نخست ابتدا باید مزاج فرد تشخیص داده شود و در صورت نیاز اصلاح مزاج صورت گیرد و در صورتی که مزاج فرد گرم باشد و گرمی مصرف شود وضعیت فرد از لحاظ قدی تغییری نخواهد کرد و حتی بدتر خواهد شد چرا که این مسئله سبب کاهش اشتها و جذب کمتر و در نهایت قد کوتاه‌تر در فرد می‌شود.

این متخصص فیزیولژوی ادامه داد:‌افراد دارای مزاج سرد مصرف گرمیجات برای آنها جهت افزایش قد توصیه می‌شود بنابر این در گام نخست تشخیص و اصلاح مزاج حائز اهمیت است.

میرغضنفری تصریح کرد: پس از اصلاح مزاج برای رشد استخوانی مصرف پای مرغ، پاچه گوسفند، سنجد، کشک و جود برای افزایش قد توصیه می‌شود.

این پژوهشگر طب سنتی خاطرنشان کرد:‌ بادکش کردن سر استخوان‌های دراز از جمله اطراف لگن، سرشانه، ستون فقرات، کتف و … می‌تواند در کنار راهکارهای دیگر مؤثر واقع شود و شاهد افزایش یک تا دو سانتی‌متری قد باشیم.

وی گفت: ورزش‌های کششی همچون شنای کششی، والیبال، بسکتبال، و ژیمناستیک نیز در کنار سایر موارد برای افزایش قد توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*