آخرین خبر :

وضعیت بودجه استان از زبان نمایندگان مجلس/ رشد ۵۰۰ میلیاردی بودجه خراسان جنوبی در سال ۹۸/ ۱۴ دی ماه؛ آخرین مهلت برای ارائه پیشنهادات مدیران و نمایندگان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / رئیس جمهور لایحه بودجه ۹۸ کشور را روز سه شنبه تقدیم مجلس کرد، لایحه ای که سهم هر استان را به لحاظ اعتباری در سال آتی مشخص می کند و به نمایندگان هم مهلت داده شده تا پیشنهادات و نظریات خود را پیرامون این بودجه در یک بازه زمانی مشخص اعلام کنند تا بعد از بررسی نهایی در کمیسیون های مربوطه و طرح در صحن علنی مجلس نهایی شود. در همین راستا با تعدادی از نمایندگان استان در مورد وضعیت خراسان جنوبی به لحاظ بودجه ای در سال ۹۸ گفتگو کرده ایم.
نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی سهم خراسان جنوبی را از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای در بودجه ۹۸، ۲/۹۰ میلیارد تومان ، از محل درآمد حاصل از صادرات نفت خام و گاز طبیعی ۲/۱۱۵ میلیارد تومان و از محل مالیات بر ارزش افزوده ۲/۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در مجموع از این سه محل سهم اعتبارات خراسان جنوبی در بودجه ۹۸، ۷/۲۳۵ میلیارد تومان می باشد.
دکتر نظر افضلی به سهم خراسان جنوبی از محل قانون استفاده متوازن از امکانات کشور اشاره کرد و افزود : این سهم از محل اعتبارات استانی ۶/۲۴۰ میلیارد تومان و از محل ملی ویژه استان ها ۱۰۳ میلیارد تومان می باشد که در مجموع از این دو محل سهم خراسان جنوبی ۳۴۳ میلیارد تومان می باشد.
رشد ۵۰ میلیارد تومانی بودجه خراسان جنوبی
وی ادامه داد: در مجموع سهم خراسان جنوبی در بودجه ۹۸، ۴/۵۷۹ میلیارد تومان پیش بینی شده که این رقم در سال گذشته ۵۳۴ میلیارد تومان بوده که حدود ۵۰ میلیارد تومان رشد داشته است.

سهم ناچیزراه آهن خراسان جنوبی در بودجه ۹۸
وی سهم راه آهن خراسان جنوبی را در بودجه ۹۸، ۲/۷ میلیارد تومان و سهم راه آهن زاهدان- کالشور را ۱۶ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت : درآمد استان هم در بودجه سال ۹۸، ۳۲۳میلیارد تومان تعیین شده که رقم بالایی است و سال گذشته با رایزنی که انجام شد رقم ۲۸۰ میلیارد درآمد استان را که معمولا از محل مالیات است به ۲۳۹ میلیارد کاهش دادیم و امسال هم تلاش می کنیم این رقم را کاهش دهیم.
رتبه ۱۹ خراسان جنوبی در اعتبارات تملک دارایی
افضلی رتبه خراسان جنوبی را در اعتبارات تملک دارایی ۱۹ کشور عنوان کرد و افزود : این اعتبارات در سطح کلان کشور نسبت به بودجه ۹۷ رشد ۶ درصدی و در خراسان جنوبی رشد ۹ تا ۱۰ درصدی داشته است .
وی با بیان اینکه ۶۳ میلیارد تومان به پروژه های عمرانی استان در بودجه ۹۸ تخصیص یافته است، ادامه داد: به پروژه راه درح سربیشه ۶/۳ میلیارد تومان تخصیص یافته که رقم ناچیزی است.
مدیران تا ۱۴ دی ماه فرصت دارند
وی اعتبارات پیش بینی شده در حوزه گازرسانی و گردشگری را هم خوب ارزیابی کرد و افزود : مدیران دستگاه های اجرایی جزئیات بودجه ۹۸ را در اختیار دارند که می توانند تا ۱۴ دی ماه پیشنهادات خود را به نمایندگان مجلس اعلام کنند تا در کمیسیون های مختلف مجلس مطرح و بررسی شود .
پیش بینی اعتبار ۷ هزار میلیاردی برای مبارزه با فقر مطلق
وی به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان دولت در بودجه ۹۸ و تخصیص اعتبار ۷ هزار میلیارد تومانی برای مبارزه با فقر مطلق در کشور اشاره کرد و افزود : پیشنهادات لازم در مورد بودجه ۹۸ خراسان جنوبی بعد از بررسی به مجلس ارائه خواهد شد.
تخصیص اعتبار ۱۵ هزار میلیارد ریالی به حوزه گازرسانی
نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ما در مورد کلیات لایحه بودجه و وضعیت استان در این لایحه به خبرنگار ما گفت: هنوز فرصت نکرده ام جزئیات لایحه را مطالعه کنم اما خبر خوبی که می توانم به آن اشاره کنم تخصیص ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به گازرسانی استان های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان است.
سال نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی
حجت الاسلام والمسلمین عبادی افزود : با تلاش نمایندگان استان، گازرسانی به خراسان جنوبی سال گذشته توانست در بودجه ۹۷ ردیف اعتباری ویژه دریافت کند که خوشبختانه در بودجه ۹۸ هم این اتفاق تکرار شد. وی ادامه داد: رقم تخصیص یافته به اجرای این پروژه ها قابل توجه است و این اجازه به شرکت گاز داده شده که با این اعتبار در حوزه گازرسانی روستایی و شهری سرمایه گذاری کند . وی تأکید کرد: سال ۹۸ سال نهضت گازرسانی در خراسان جنوبی خواهد بود .
مهلت ۱۰ روزه نمایندگان برای ارائه پیشنهادات بودجه ۹۸
لازم به ذکر است پس از چاپ و تکثیر لایحه بودجه ، مهلت مجلس برای بررسی آن آغاز می شود و نمایندگان از زمان چاپ و توزیع لایحه، پیوست‌ها و سوابق آن تا ۱۰ روز می‌توانند پیشنهادات خود را به کمیسیون‌های تخصصی بدهند و کمیسیون‌های تخصصی نیز موظف هستند تا ۱۵ روز بعد از چاپ و توزیع گزارش خود را به کمیسیون تلفیق ارائه کنند. البته این فرصت ۱۰ روزه نمایندگان با فرصت ۱۵ روزه کمیسیون تلفیق همپوشانی دارد.
علاوه بر این کمیسیون تلفیق موظف است ظرف ۱۵ روز بعد از مهلت ۱۵ روزه کمیسیون‌ها و نمایندگان، گزارش خود را به صحن علنی مجلس بدهد که البته این فرصت تا ۱۵ روز بعد هم با موافقت هیئت رئیسه مجلس قابل تمدید است.
بر اساس روال پیش بینی شده در آیین نامه داخلی مجلس احتمالا لایحه بودجه هفته آخر بهمن در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد و بررسی آن در صحن مجلس نیز حدود دو هفته به طول می انجامد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*