آخرین خبر :

هلال از پشت پارکینگ بالا می آید؟ مجتمع هلال بهمن ۹۸ به بهره برداری می رسد

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / گویا حرف و حدیث های مربوط به پروژه مجتمع تجاری اداری هلال در خیابان طالقانی شهر بیرجند تمامی ندارد و اخیراً بار دیگر مباحث و کشمکش ها در خصوص مواردی از جمله تامین پارکینگ، تایید یا رد احداث واحد آب درمانی و فیزیوتراپی در طبقه منفی ۲ مجتمع، سود و… زیان هلال احمر استان در ازای واگذاری زمین پروژه و از سر گرفته شده و حتی شهرداری تامین پارکینگ را خط قرمز پروژه ذکر کرده و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز ‌در هفتم دی‌ماه جاری احداث مجتمع آب درمانی و فیزیوتراپی در طبقه منفی ۲ مجتمع هلال را خلاف ضوابط و مقررات دانسته است.
روند پروژه
عضو شورای اسلامی شهر بیرجند و رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری این شورا در این باره گفت: در سال ۱۳۸۷ حدود ۲ هزار متر مربع زمین ساختمان هلال احمر بیرجند در اختیار شرکت سرمایه گذاری هلال قرار گرفت و قرار بود که مبلغ معامله در طی ۵ سال و سالیانه ۲۰% به هلال احمر پرداخت شود. دکتر رضا حسنی صفت افزود: در خرداد ماه سال ۹۰ برابر مصوبه شورای اسلامی بیرجند توافق می‌شود که این پروژه در ۱۴ هزار متر مربع ساخته شود به این شرط که ۲۵ درصد پارکینگ در محل و ۷۵ درصد در بلوک یعنی به فاصله ۱۰۰ متر تامین گردد و ۵۰ درصد هزینه پروانه رایگان محاسبه شود. وی اضافه کرد: مدت زمان ساخت مجتمع سه سال تعیین گردید و تصریح شد در صورت عدم تکمیل پروژه طی مدت مقرر توافق لغو می گردد و لذا از نیمه سال ۹۲ با عدم انجام تعهدات توسط شرکت سرمایه گذاری هلال، این پروژه بدون تمدید پروانه به ساخت و ساز در قلب شهر بیرجند ادامه می دهد و ساختمانی که با احتساب ۱۶۳۴ متر مازاد بر پروانه، اکنون بالغ بر ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد فاقد حتی یک واحد پارکینگ چه در بلوک و چه در محل می باشد.
برجی بزرگ در شلوغ ترین خیابان شهر
دکتر حسنی صفت ادامه داد: مذاکرات و مکاتبات متعددی از سوی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هلال، شهرداری و شورای اسلامی شهر بیرجند صورت گرفت اما اکنون برجی بزرگ در شلوغ ترین خیابان شهر بیرجند و در مجاورت تنها مرکزترومایی شهر بدون پارکینگ قد برافراشته است و سوالات متعددی ایجاد نموده که پاسخی برای آنها یافت نمی شود. وی همچنین گفت: مجریان پروژه بخشی از طبقات منفی یک و دو را که می بایست پارکینگ باشد به انبار واحدهای تجاری اختصاص داده و بخش دیگری در طبقات منفی ۱ و ۲ در ازای پرداخت ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای فیزیوتراپی و آب‌درمانی اختصاص داده اند. وی اظهار کرد: مسئولین هلال احمر و شرکت سرمایه گذاری هلال مدعی هستند که برای طبقات منفی یک و دو مجوز لازم را کسب نموده اند در حالی که تأسیس آب درمانی و فیزیوتراپی بر اساس ضوابط و مقررات یک خلاف مسلم است‌. وی افزود: علاوه بر این کارشناسان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در تاریخ۷/۱۰/۹۷ مخالفت خود را با تاسیس آب درمانی و فیزیوتراپی در طبقات مذکور به صراحت اعلام نموده اند. دکتر حسنی صفت با طرح این سوال که از ۱۵ هزار متر مربع مجتمع هلال چقدر به هلال احمر بیرجند رسیده است، گفت: بر اساس گزارشات رسیده به نظر می رسد که آنچه قرار است به هلال احمر بیرجند برسد کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود که امیدواریم این موضوع صحت نداشته باشد.
بر دارایی مردم چوب حراج زدند
وی در پایان گفت: از مسئولین جمعیت هلال احمر استان انتظار می رود که از حقوق مردم بیرجند در بحث چوب حراجی که بر دارایی‌های مردم رنج کشیده زده شده دفاع نمایند. شهرداری بیرجند نیز که بابت پروانه این پروژه ریالی دریافت نکرده حقوق شهروندان مظلوم بیرجند را هر چه سریعتر دریافت نموده و بابت ۱۶۳۴ متر تخلف این پروژه برابر ضوابط اقدام نماید و از تجاوز به معبر اصلی و فرعی از سوی این پروژه نیز جلوگیری شود و به این سوال پاسخ داده شود که آیا چنانچه ملک شهروندی به معبر تجاوز می کرد با همین سعه صدر با وی رفتار می شد؟!
اجرای پروژه هلال با هزینه شرکت سرمایه گذاری هلال احمر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان نیز در خصوص این پروژه و حرفه و حدیث های مربوط به آن گفت: پروژه هلال در بیرجند در کنار ۲۰ پروژه مصوب دیگر با کاربری بهداشتی و درمانی در کشور به شرکت سرمایه‌گذاری هلال احمر که ۱۰۰ درصد به هلال احمر ایران تعلق دارد واگذار و اجرایی شده است. دکتر شهریاری با بیان اینکه ملک تعلق به هلال احمر استان در حاشیه خیابان طالقانی نیز با حضور سه کارشناس درجه یک و رسمی دادگستری قیمت گذاری شده و در حقیقت هلال احمر کشور این ملک را خریداری کرده و در ازای پول آن نیز توافقاتی میان هلال احمر استان و شرکت سرمایه‌گذاری هلال صورت گرفت که این توافقات در سه مرحله انجام شد و در توافق اولیه که در زمان مدیریت دکتر خامسان صورت گرفت، مقرر شد دو واحد اداری حدوداً ۱۱۰ متر مربعی و ۲۰۰ مترمربع تجاری به هلال احمر استان واگذار شود. وی اضافه کرد: در توافق بعدی، ملک معاونت درمان هلال احمر استان در میلان جنب محل احداث مجتمع هلال برای تامین پارکینگ با نرخ کارشناسی به شرکت سرمایه‌گذاری هلال واگذار و مقرر شد در ازای آن طبقه منفی ۲ پروژه با کاربری درمانی در اختیار هلال احمر استان قرار گیرد.
طبقه آخر مجتمع با کاربری رستوران در اختیار هلال احمر استان
دکتر شهریاری تصریح کرد: در توافق سوم نیز مقرر شد طبقه آخر مجتمع با کاربری رستوران که بین ۸ تا ۹ میلیارد تومان قیمت دارد به صورت مازاد و علاوه بر توافقات قبلی در اختیار هلال احمر استان قرار گیرد در حقیقت هر سه توافق مذکور مبنای کارشناسی رسمی داشته و با رضایت طرفین صورت گرفته است ضمن اینکه کل سود شرکت سرمایه گذاری هلال نیز به هلال احمر کشور تعلق دارد. وی در خصوص مجوز احداث مرکز آب درمانی و فیزیوتراپی در طبقه منفی ۲ مجتمع هلال نیز گفت: در زمان ریاست دکتر خامسان در دانشگاه علوم پزشکی از طریق حوزه فنی معاونت پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی مجوز لازم برای این منظور با لحاظ اصلاحاتی اخذ شده و کلیه طرح های آن به تایید دانشگاه علوم‌پزشکی رسیده است.
اخذ مجوز مرکز آب درمانی و فیزیوتراپی از دانشگاه علوم پزشکی
وی افزود: با توجه به ابهاماتی که ممکن است دانشگاه علوم پزشکی تایید نکند دوباره با ریاست دانشگاه مکاتبه کردیم که معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی احداث مرکز آب درمانی و فیزیوتراپی را مجاز ندانسته است. وی اضافه کرد: مجوز مربوطه در ابتدای کار از مرجع خودش در دانشگاه علوم پزشکی اخذ گردیده و بر اساس این مجوز برای انجام تغییرات در کاربری طبقه منفی ۲ از پارکینگ به درمانی حدود ۲ میلیارد تومان هزینه شده است و حال معاونت درمان دانشگاه که حوزه کاری آن به ساختمان سازی مربوط نمی‌شود نظر دیگری داده و به نوعی دانشگاه علوم پزشکی، خودش را محکوم کرده است و لذا شرکت سرمایه گذاری هلال پیگیر موضوع شده و اگر قرار بود لغو مجوز اولیه باشد دانشگاه علوم پزشکی باید خسارت وارده را بپردازد.
سازه ای بی نظیر در کشور با صرف ۳۰ میلیارد ریال
به گفته وی پروژه مجتمع هلال زمینه منافع زیادی برای استان و شهر بیرجند از جمله در حوزه اقتصادی و اشتغالزایی فراهم کرده و این ساختمان با سازه ای بی نظیر در سطح کشور در دست تکمیل است و تاکنون ۳۰ میلیارد تومان توسط شرکت سرمایه گذار در این پروژه هزینه شده در حالی که حتی یک ریال از منابع مالی استان صرف نگردیده است و لذا باید هم حمایت کنیم تا این پروژه عظیم هرچه سریعتر به نفع استان و شهرستان بیرجند به بهره برداری برسد. مهندس فرهادی مدیر کل دفتر فنی استانداری نیز در این باره گفت: پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و با هماهنگی شورای شهر بیرجند، شهرداری، شرکت توزیع برق و سایر دستگاه‌های ذیربط مشکلات فراروی پروژه مجتمع هلال مرتفع خواهد شد و طبق وعده شرکت سرمایه گذاری هلال احمر کشور که مجری پروژه است این پروژه ۲۲ بهمن ماه سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
مشکل پارکینگ پروژه با همکاری شهرداری حل می شود
کارشناس فنی شرکت سرمایه‌گذاری هلال به عنوان مجری پروژه مجتمع هلال بیرجند نیز گفت: مشکلات را در جلساتی با استانداری، شهرداری و سایر دستگاه‌های ذیربط مورد بررسی قرار دادیم و تمامی آنها برای رفع مشکلات قول مساعد دادند. مهندس سنجرانی افزود: البته مهمترین مشکل پروژه اجرای پارکینگ بود که ما تعهد دادیم این مشکل را با همکاری شهرداری مرتفع نماییم. وی اضافه کرد: کار تکمیل پروژه از امروز شروع شده و از شنبه سرعت خواهد گرفت و تجهیزات نیز ظرف دو ماه آینده وارد خواهد شد و متعهد شدیم در صورت رفع مشکلات و بر اساس وعده مساعدی که داده شده پروژه مجتمع هلال را در بیرجند تا ۲۲ بهمن سال ۹۸ تحویل خواهیم داد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*