مهر گزارش می‌دهد؛ مرگ هایی که زندگی می‌بخشند/ روایت اهداء عضو در خراسان‌جنوبی

مرگ هایی که زندگی می‌بخشند/ روایت اهداء عضو در خراسان‌جنوبی

بیرجند- پیوند اعضای بیماران مرگ مغزی تنها یک واقعه پزشکی ساده نیست، بلکه این افراد در حالی به ملاقات معبود می روند که با این کار شایسته به دیگران زندگی بخشیده‌اند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: از موقعی که به دنیا می‌آییم تا آخرین لحظه زندگی نزدیک‌تر از هر لباسی و عزیزتر از هر موجودی همراه ما است. برای سلامتیش هزینه، به تنومندیش افتخار و از اینکه کوچکترین آسیبی به آن وارد شود، دوری می‌کنیم.

مقصود همین جسم و جان شیرین است، همین بزرگترین امانت خداوند در دست انسان، که روزی ناخواسته باید از این رفیق همیشگی علی رغم همه الفت‌ها جدا شویم، روزی که مردم عادی آن را مرگ و نیستی و عرفا و اهل معرفت روز وصل به معبود می‌دانند.

اما بسیاری از افراد زیرک و باهوشند، به جای آنکه اعضای تن خود یا عزیزشان را در روز موعودی که بالاخره برای همه فرا می‌رسد، مهمان خاک کنند، با رضایتی از روی انسانیت و در شرایطی چون مرگ مغزی تقدیم هم وطنی می‌کنند که سلامتیش در گرو همین فداکاری است.

وقتی اعضای بدن یک جوان به ۶ نفر سلامتی می‌بخشد

از این افراد فداکار و ایثارگر در خراسان‌جنوبی کم نیستند، نمونه‌اش را همین دو- سه روز قبل در ماجرای مرگ مغزی جوان ۲۴ ساله خوسفی دیدیم که خانواده‌اش با اهداء اعضای او به بیماران نیازمند موافقت کردند.

این عمل در بیمارستان  منتصریه مشهد صورت گرفت و با این عمل خیرخواهانه سلامتی به ۶ بیمار برگشت.

به نظر می‌رسد اگر نیاز به دریافت عضو را از زبان کسانی که سلامتی‌شان با این موضوع در ارتباط بوده، بشنویم ضرورت کار را بیش از گذشته حس کنیم.

علیرضا رضایی جوان اهل خراسان جنوبی که سال ۹۰ عمل پیوند کلیه انجام داده است در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: افراد نیازمند به پیوند کلیه از دو طریق می‌توانند برای دریافت کلیه اقدام کنند که یک مسیر از راه انجمن حمایت از بیماران کلیوی و تکمیل پرونده در آن انجمن است.

وی با بیان اینکه در زمان ما پرونده به انجمن حمایت از بیماران کلیوی خراسان رضوی ارسال می شد، بیان کرد: بعد از تکمیل پرونده در انجمن حمایت از بیماران کلیوی نیز باید پیگیری مستمر و آزمایشات به روز داشته باشیم.

رضایی بیان کرد: انجمن حمایت از بیماران کلیوی از طریق روال قانونی و پیگیری‌های مستمر مسیر خرید کلیه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: راه دوم برای بیماران کلیوی در خراسان‌جنوبی مراجعه به بیمارستان منتصریه مشهد و بخش فراورده‌های پیوند اعضا و دریافت عضو از بیماران مرگ مغزی است که در این شیوه نیز در نوبت قرار می‌گیریم.

از زمان تشکیل پرونده تا اهداء عضو ۱۴ ماه طول کشید

این جوان اهل خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از زمان تکمیل پرونده تا زمان عمل پیوند برای من ۱۴ ماه طول کشید، گفت: روال این است که افراد دریافت کننده عضو، فرد اهداء کننده را نمی‌شناسند ولی با پیگیری های پدر و مادرم دریافتم فردی که کلیه او به من پیونده زده شد فردی از خراسان شمالی و شهر اسفراین بود.

رضایی اظهار کرد: در زمینه خرید کلیه اگر کسی از مسیر قانونی انجمن راه را طی‌کند گرفتار افراد شیاد و کلاهبردار نشده و مجبور نیست هزینه اضافه تری پرداخت کند.

وی بیان کرد: بعد از اینکه من کلیه خودم را از دست دادم همه اعضای خانواده‌ام، پدر، مادر، خواهر، برادر و همسرم کارت اهداء عضو را پر کردند و هر دفعه که برای آزمایش به مشهد می رفتم یک نفر از اعضای خانواده را با خودم می‌بردم تا مسائل را از نزدیک لمس کنند.

رضایی یادآور شد: خاطرم هست یک بار همراه پدرم با صحنه تصادفی مواجه شدیم که در آن فردی دچار مرگ مغزی شد و از پدرم پرسیدم اگر من جای آن جوان بر روی تخت بودم چه می‌کردید؟ آیا حاضر به پیوند اعضای من می‌شدید؟

این دریافت کننده عضو اظهار کرد: وقتی مرگ مغزی فردی توسط تیم پزشکی تأیید می شود، با اهداء عضو حدأقل سلامتی را به ۶، ۷ نفر هدیه می‌کند، هر چند تصمیم گیری برای خانواده‌ها در این زمینه سهل و آسان نیست.

حمیده الهیاری که با تحقیق و بررسی کامل کارت اهداء عضو را تکمیل کرده و اکنون سفیر  تبلیغ اهداء عضو در خراسان‌جنوبی است، نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: بی شک تبلیغات و فرهنگ‌سازی در افزایش تمایل خانواده‌ها برای اهداء عضو عزیزشان که دچار مرگ مغزی شده تأثیرگذار است.

وی بیان کرد: می‌توان با ساخت فیلم، سخنرانی‌های منطقی و بسیاری از روش‌های جذاب دیگر در گرایش افراد به این امر مهم نقش آفرین بود.

نقش رضایت خانواده در اهداء عضو

سفیر تبلیغ اهداء عضو در خراسان‌جنوبی و کارشناس حقوق  با بیان اینکه در بحث اهداء عضو یک نکته مهم رضایت خانواده است، ادامه داد: حتی اگر فرم مربوط به اهداء عضو را پر کرده باشیم در صورت مرگ مغزی باید برای اهداء عضو رضایت خانواده وجود داشته باشد.

الهیاری افزود: برای همین در کارت‌های اهداء عضو این جمله بیان شده که خانواده خود را از رضایت قلبی مبنی بر اهداء عضو به بیماران نیازمند در صورت مرگ مغزی آگاه کنید.

وی گفت: شاید منطقی‌تر و بهتر این باشد، در صورتی که فرد قبل از مرگ مغزی با رفتارهایی چون پر کردن کارت اهداء، رضایت خود را در زمینه اهداء عضو اعلام کرده نیازی به رضایت خانواده نباشد که البته این مهم اصلاحات قانونی را می‌طلبد.

از ابتدای سال اعضای بدن ۶ بیمار مرگ مغزی اهداء شده است

هادی دهقان مسئول مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به تأثیر اهداء عضو در سلامت بیماران نیازمند اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون اعضای شش بیمار مرگ مغزی در خراسان جنوبی به بیماران نیازمند اهداء شده است.

وی بیان کرد: وقتی مرگ مغزی یک نفر توسط کادر پزشکی تأیید می‌شود تا هشت عضو او چون چشم، قرنیه، قلب، کبد، پوست و برخی دیگر از اعضا امکان پیوند وجود دارد که البته در این زمینه سرعت و زمان برای اهداء حائز اهمیت است.

مسئول مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی ادامه داد: با توجه به اینکه همه مراحل شناسایی اهداء کنندگان و بیماران نیازمند توسط دو تیم مجزا در سیستم دولتی صورت می‌گیرد، شاهد دلال بازی در این قضیه مهم سلامت محور نیستیم.

دهقان با بیان نقش رضایت خانواده در اهداء اعضا و برخی از بافت‌های فردی که دچار مرگ مغزی شده است، گفت: در گذشته شاید برخی خانواده‌ها مقاومت می‌کردند ولی امروز به واسطه فرهنگ‌سازی حدود ۷۰ درصد خانواده‌ها بعد از گفت‌وگو این امر را می‌پذیرند.

وی اظهار کرد: پیگیری روند کار مهم و حساس پیوند اعضاء توسط دو تیم، شامل تیم شناسایی و تیم پیوند صورت می‌گیرد و از این منظر ممکن است برخی از  بیماران و خانواده‌هایشان اصلا ندانند از چه کسی عضو دریافت کرده‌اند.

مسئول مرکز بیماری‌های خاص خراسان‌جنوبی بیان کرد: در خراسان‌جنوبی معمولا فرد دچار مرگ مغری برای اهداء عضو به مشهد اعزام می‌شود.

دهقان یادآور شد: در حال حاضر در کشور  ۲۵ مرکز کار شناسایی و ۳۰ مرکز نیز بحث پیوند اعضا را پیگیری می‌کنند.

خوش به سعادت آنانی که با غلبه بر احساسات و با رفتارهایی از روی عقلانیت راضی به اهداء عضو عزیزشان می‌شوند و یا  در شرایط صحت و سلامتی رضایت خود را برای این امر مهم به خانواده اعلام می‌کنند.

بی‌شک در پیشگاه خدایی که می فرماید هر کس یک تن را نجات دهد گویی همه انسان‌ها را نجات داده کاری بزرگتر و برتر از این وجود ندارد و لبخند فرشتگان شایسته نگاه همه این انسان‌های ایثاگر و فداکار است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*