مدیرکل آموزش و پرورش استان اعلام کرد: تجهیز تمام مدارس استان به سیستم گرمایش مرکزی نیازمند ۶۳ میلیارد تومان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی با ذکر اینکه ۷۵ درصد از مدارس استان دارای سیستم گرمایشی ایمن و مرکزی هستند و مابقی از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده می‌کنند، گفت: تلاش می‌کنیم تا همه مدارس استان به سیستم گرمایشی ایمن و مرکزی مجهز شوند که برای این منظور به ۶۳ میلیارد تومان نیاز است و این از توان آموزش و پرورش خارج می‌باشد و جا دارد در یک حرکت جهادی همه دستگاه‌ها در این راستا کمک کنند تا ظرف ۵ سال آینده این مشکل مرتفع شود. واقعی روز گذشته در نشست خبری با اشاره به اینکه بیش از۱۷۰هزار دانش‌آموز در۲۷۵۰ آموزشگاه استان شامل ۱۷۷۲ آموزشگاه دولتی و ۹۷۸ آموزشگاه غیردولتی مشغول به تحصیل هستند، گفت: ۱۴ مرکز دارالقرآن در راستای ترویج فرهنگ دینی و قرآنی در سطح شهرستان های استان فعال هستند و در بیش از ۱۷۰۰ آموزشگاه استان اقامه نماز جماعت داریم و۱۲ پژوهشسرا نیز برای ارائه خدمات علمی دانش آموزان و معلمان فعال در امر پژوهش در استان فعالیت می‌کنند.

تحصیل رایگان دو هزار دانش آموز
تبعه خارجی استان
وی افزود: بیش از ۳۰ نفر از همکاران ما در آموزش و پرورش استان دارای مدرک دکترا و بیش از صد نفر دانشجوی دکترا هستند ضمن اینکه ۲ هزار و ۶۸۲ نفر دارای مدرک فوق لیسانس، ۲۵۴ نفر دارای مدرک لیسانس و هزار و۲۸۴ نفر دارای مدرک فوق دیپلم می باشند. وی با اشاره به فعالیت‌های خوبی که برای ارائه خدمات به دانش‌آموزان در آموزش و پرورش استان صورت گرفته اضافه کرد: زمینه تحصیل رایگان حدود دو هزار دانش آموز اتباع خارجی که عموماً تبعه افغانستان هستند را نیز در استان فراهم کرده ایم.
لزوم تجمیع مدارس دوردست و پراکنده
وی ادامه داد: انسداد مبادی بی‌سوادی را داشته‌ایم و حتی برای تعداد انگشت‌شمار دانش‌آموزان هم معلم در اختیار گذاشته ایم تا کمترین ریزش را در بحث دانش آموز داشته باشیم و معلمان هم تلاش شبانه‌روزی در این راستا داشتند و قطعاً چنانچه مردم همکاری کنند تا مدارس دوردست مجتمع شود با سرویس دهی به دانش آموزان، ارتقای کیفی سطح آموزش را نیز شاهد خواهیم بود.

فعالیت ۱۵۱ آموزشگاه شبانه روزی
با ۱۸ هزار دانش آموز
واقعی با ذکر اینکه ۱۵۱ آموزشگاه شبانه روزی با حدود ۱۸ هزار دانش آموز در استان فعال است که امکان استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت این آموزشگاه ها وجود دارد به رویکرد مهارت آموزی در آموزش و پرورش و تأکید مقام معظم رهبری در این راستا اشاره و اظهار کرد: ۴۳ درصد دانش آموزان متوسطه استان در فنی و حرفه ای و کارودانش شاغل هستند و با فرهنگ‌سازی مناسب می توانیم این آمار را افزایش دهیم هر چند که در حال حاضر نیز از میانگین کشوری که ۳۸ درصد است بالاتر هستیم.
تولیدی کردن هنرستان های استان دنبال می شود
به گفته وی گام های خوبی در راستای تولیدی کردن هنرستان ها در استان برداشته شده و به سمت نهادینه شدن مهارت آموزی به دانش آموزان پیش می‌رویم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با ذکر اینکه شاهد رشد شاخص های علمی در استان هستیم از کسب بیش از ۱۵۰۰ رتبه برتر کشوری و استانی در مسابقات قرآن و عترت، فرهنگی و هنری، ورزشی، المپیادهای علمی و جشنواره‌های خوارزمی توسط دانش آموزان استان خبر داد و کمبود امکانات را مانع کسب رتبه های برتر توسط دانش آموزان مستعد در برخی نقاط استان دانست و گفت: در این راستا مردم، خیرین و فنی و حرفه ای می توانند کمک کنند تا امکانات خوب در اختیار دانش آموزان استان قرار گیرد.
دانش آموزان طرح مهارت آموزی را جدی بگیرند
واقعی همچنین گفت: طرح ایران مهارت در پایه های هفتم، هشتم و نهم متوسطه را با هدف کسب مهارت دانش آموزان با همکاری فنی و حرفه ای اجرایی کرده ایم که شاید خیلی در استان ما جدی گرفته نشده و توصیه ما این است که دانش آموزان در این طرح که ۲۰ ساعت در طول سال است و کشورهای پیشرفته آن را اجرا می‌کنند، شرکت نمایند.
کمبود فضای آموزشی مهمترین دغدغه استان
وی از کمبود فضای آموزشی به عنوان مهمترین دغدغه در استان نام برد و با بیان اینکه ۳۸۰ فضای آموزشی در سطح استان کم داریم، تصریح کرد: بیشترین کمبود کلاس درس را در مرکز استان شاهد هستیم و بیش از ۶۰ واحد آموزشی را در شهرستان بیرجند دو نوبته کرده‌ایم. وی افزود: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی نیز با توجه به اینکه جذب نیروی ما نمی‌تواند تعداد بازنشستگان را جبران کند باید سهمیه استان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان افزایش یابد که پیگیر موضوع هستیم ضمن اینکه ۳۶۰۰ دانش آموز را با استفاده از همکاران خرید خدمتی پوشش آموزشی می‌دهیم و در خصوص حق و حقوق همکاران خرید خدمتی نیز به محض ابلاغ اعتبارات، آن را در اختیار شرکت های مربوطه قرار می دهیم و آنها هم موظف به پرداخت حداقل حقوق هستند.
زیبنده نیست خود را به ناحق، محق بدانیم
وی اضافه کرد: همچنین اعلام کرده ایم که افرادی که تا قبل از سال ۹۱ در پیش دبستانی ها فعالیت داشته اند می توانند در آزمون شرکت کنند و اگر قبول شدند استخدام می‌شوند اما متأسفانه تخلفاتی را در ارائه برخی مدارک شاهد بودیم و باید بگوییم که زیبنده نیست خود را به ناحق، محق بدانیم.
واقعی در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به رشته ریاضی نیز گفت: در این خصوص از برنامه ریزان کلان کشور گلایه داریم که در مقطعی به جذب حداکثری فارغ‌التحصیلان علوم تجربی در استخدامی ها روی آوردند ضمن اینکه عدم فعالیت بخش های ساخت و ساز و صنعت نیز در این گرایش بی‌تأثیر نبوده است.

هنرستان هنرهای زیبا مراحل نهایی راه اندازی
را طی می کند
وی اظهارکرد: مدارس تعطیل شده مناطقی را که در آن افزایش جمعیت دانش آموزی نداریم به فروش می رسانیم و در سایر مناطق روستایی ساختمان را در اختیار دهیاری ها قرار می دهیم تا از آن استفاده کنند و هرگاه افزایش تعداد دانش آموز داشتیم مجدداً آنها را راه اندازی خواهیم کرد. به گفته وی هنرستان هنرهای زیبا نیز مراحل نهایی راه اندازی را طی می کند و مشکل تأمین مکان آن با در نظر گرفتن دو فضا رفع شده که باید ناظران از مرکز برای تأیید فضا و نوع رشته‌ها بیایند و پیش‌بینی ما راه اندازی این هنرستان با ۵ یا ۶رشته برای دختران و پسران است.

دسته‌بندی‌های سیاسی را در آموزش و پرورش
نمی پسندم
مدیرکل آموزش و پرورش استان به مشکل سیاست زدگی در آموزش و پرورش اشاره کرد و آن را یک آسیب دانست و گفت: برخی سیاسیون از بدنه آموزش و پرورش سوءاستفاده کردند حال آنکه ما معلم هستیم و من دسته‌بندی‌های سیاسی را به این سبک در آموزش و پرورش نمی‌پسندم.
واقعی افزود: داشتن شور انتخاباتی برای تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید باشد اما پس از انتخابات باید رفاقت داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*