قاچاق چالش عمده گیاهان دارویی خراسان جنوبی است

بیرجند – ایرنا – مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: یکی از چالش های موجود در مسیر توسعه گیاهان دارویی استان برداشت غیر اصولی و قاچاق این محصولات است.

به گزارش ایرنا علیرضا نصرآبادی روز شنبه در کارگاه آموزشی کاشت و بهره برداری گیاهان دارویی افزود: در این زمینه برنامه ها و درخواست هایی داشته ایم که با همکاری قوه قضاییه و نیروی انتظامی درصدد کاهش و رفع این چالش ها هستیم.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ دارا بودن گیاهان دارویی نسبت به سایر نقاط کشور ویژه و ارزشمند است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس آزمایش ها و تحقیقات انجام شده عیار گیاهان دارویی این منطقه بالا بوده و این موضوع سبب شده استان خواستگاه خاص گیاهان دارویی کشور معرفی شود.
وی فرآوری گیاهان دارویی را مهمترین دغدغه این حوزه اعلام کرد و گفت: به عنوان مثال با وجود برداشت حدود ۴۰ تن آنغوزه از عرصه های منابع طبیعی که در سال های پر باران بیشتر از این میزان نیز می شود اما این محصول به صورت خام از استان خارج و در هندوستان با چند برابر ارزش افزوده بیشتر فرآوری می شود.
نصرآبادی یادآور شد: یکی از رویکردهای منابع طبیعی در بحث گیاهان دارویی، کشت محصولات استراتژیک است که در این زمینه با آماده کردن طرح های مناسب توانسته زمینه کاشت گیاهان دارویی را در سطح وسیع فراهم کند.
وی اضافه کرد: این موضوع علاوه بر اشتغال زایی برای استان به لحاظ رشد و توسعه گیاهان دارویی مفید بوده است.
در حال حاضر ۸۰۰ نوع گونه گیاهی در استان خراسان جنوبی وجود دارد و سه هزار و ۸۵۰ هکتار از اراضی استان به کشت این گیاهان اختصاص یافته است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*