سهمیه استان در بازآفرینی شهری احداث ۱۷۶۲ واحد مسکونی در محلات هدف/ جای نگرانی در کیفیت سازه و استحکام بنا در استان نیست

امروز جنوبی _ حسین زاده / نشست خبری مدیر کل راه و شهرسازی استان و معاونین وی همزمان با هفته حمل و نقل برگزار شد. مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه در خصوص اقدامات حوزه بازآفرینی بافت های فرسوده گفت: برابر انعقاد تفاهم نامه سه جانبه میان سازمان مدیریت و برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و صندوق توسعه ملی و در چارچوب آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار مقرر شده که در ۲۷۰ محله هدف در سطح کشور در سال ۹۷ تعداد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث گردد و در مباحث زیربنایی و روبنایی محلات مذکور هم اقدام شود که سهمیه استان ۱۷۶۲ واحد در این محلات برای کسانی که اقدام به ساخت و ساز نمایند با اولویت مالکین می باشد.
پروژه های مهم اجرا شده و در دست اجرا
در محلات هدف بازآفرینی شهری استان
مهندس جعفری مجموع مساحت محلات هدف شناسایی شده بازآفرینی شهری استان را ۴/۱۲۸۳ هکتار ذکر کرد و افزود: احداث سالن ورزشی موسی بن جعفر(ع) با اعتبار سه میلیارد ریال، خانه محله کارگران بیرجند با اعتبار ۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون ریال، اجرای فازهای یک و دو احیا و بازآفرینی محور تاریخی بهارستان با اعتبار ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال، اصلاح شبکه و انشعابات آب محله کارگران و موسی بن جعفر(ع) بیرجند و محلات قدی و خونیکی های قاین(در حال اجرا)، زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت محله های قاین، بیرجند و بشرویه (در حال اجرا)، احداث مسیر فرزان تا انتهای بلوار موسی بن جعفر(ع) با اعتبار ۱۲ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصدی (در حال اجرا) و احداث خانه محله قاین با اعتبار ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال و پیشرفت ۷۵ درصدی از جمله پروژه های مهم انجام شده یا در حال اجرای بازآفرینی شهری در استان می باشد. وی از احداث کتابخانه موسی بن جعفر(ع) با اعتبار ۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیون ریال و پیشرفت ۸۵درصدی، احداث پارک محله موسی بن جعفر(ع) با اعتبار یک میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال و ۸۰درصد پیشرفت، احداث سالن ورزشی و سرایداری مدرسه ۱۰ کلاسه با اعتبار ۸ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال و پیشرفت ۸۵ درصدی و احداث خانه محله موسی بن جعفر(ع) با اعتبار ۸میلیارد و ۱۵۰ میلیون ریال و پیشرفت ۸۵ درصدی به عنوان دیگر پروژه های مهم در دست اجرای بازآفرینی شهری در استان نام برد.
طرح ناحیه خراسان جنوبی با ۶۰ درصد پیشرفت
در دست مطالعه است
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان نیز گفت: از مجموع ۳۰ شهر استان ۲۸ شهر دارای طرح جامع مصوب و ۱۷ شهر دارای طرح تفصیلی مصوب می باشد و طرح تفصیلی ۱۱شهر دیگر نیز با پیشرفت ۶۵ درصدی در حال انجام است.
مهندس داعی افزود: برای دو شهر که اخیراً به شهر تبدیل شده نیز طرح هادی شهری توسط استانداری محترم در حال تهیه است علاوه بر اینها طرح ناحیه خراسان جنوبی نیز که کل پهنه استان را با نگاه آمایشی بررسی می‌کند با پیشرفت ۶۰ درصدی در دست مطالعه می باشد. وی از بازنگری طرح جامع شهرهای بیرجند، قاین و سربیشه، طراحی شهری محورهای ورودی شهر فردوس و طرح ترافیک اراضی ۶۰ هکتاری طبس که ۵۰ هکتار آن اخیراً مصوب گردیده به عنوان اولویت های کاری معاونت شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان نام برد.
خراسان جنوبی به لحاظ کیفیت سازه و استحکام بنا
جزو استان های برتر کشور است
وی زلزله را به لحاظ حجم خسارات و تلفات مالی و جانی مهمترین حادثه در استان دانست و با ذکر اینکه رکورد زلزله های بالای ۷ ریشتر کشور متعلق به خراسان جنوبی است، اظهار کرد: یکی از مهمترین گسل های دنیا یعنی گسل خضری و دشت بیاض در خراسان جنوبی واقع است و ۵۰ درصد استان در پهنه خطر پذیری زیاد و بسیار زیاد قرار دارد و لذا در راستای پهنه بندی گسل های فعال و تعیین حریم آنها، پیگیر انجام مطالعات در قالب اقدامی مشترک و بین دستگاهی هستیم که در واگذاری اراضی برای ساختمان ها و جانمایی آنها و نیز برنامه‌ریزی شهری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
مهندس داعی با اشاره به اینکه از سال ۹۷ هیچ شرکت فاقد صلاحیت آزمایشگاهی نمی‌تواند در حوزه ساختمان در استان فعالیت کند، افزود: با انجام بررسی‌ها و نظارت های مستمر می توان این اطمینان را داد که به لحاظ کیفیت سازه و استحکام بنا در رتبه‌های اول کشور هستیم و جای هیچگونه نگرانی نیست و از سال ۹۱ از دو میلیون متر مربع ساختمان در قالب ۲۰۶۳ پروژه بازدید به عمل آمده و ۳۵۰۰مورد مکاتبه در این رابطه داشته‌ایم.
ایجاد ظرفیت استقرار جمعیت و احداث مسکن در محمدشهر
وی به تصویب و ابلاغ طرح های تفصیلی اسفدن، ارسک، دیهوک، سه قلعه و آیسک طی دو سه ماه اخیر اشاره کرد و افزود: بازنگری در طرح تفصیلی ۴۵۰ هکتار اراضی پادگان ۰۴ با جمعیت پذیری حدود ۴۶ هزار نفر انجام و ابلاغ شده و آماده سازی این اراضی به صورت مشارکتی توسط شرکت توسعه و عمران آستان قدس رضوی در حال اجرا است و حدود یک سال و نیم به طول خواهد انجامید و پس از انجام آماده سازی و تفکیک در قالب تعاونی های مسکن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. مهندس داعی از برگزاری جلسه رفع مشکلات طرح تفصیلی عشق آباد، اخذ مصوبه طرح تفکیکی ۹ هزار هکتاری سجادشهر، انطباق وضع موجود اراضی موسوی در محل با نقشه و تصویب آن در کمیسیون ماده ۵ استان و پیگیری و ابلاغ تهیه طرح توسعه روستای دولت آباد طبس خبر داد و تصریح کرد: همچنین با الحاق سیوجان به محمدشهر ظرفیت و پتانسیل خوبی در محمدشهر برای واگذاری اراضی و استقرار جمعیت و تولید مسکن ایجاد خواهد شد.
بهره برداری از باقیمانده واحدهای مسکن مهر استان
تا پایان سال جاری
معاون شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان در بحث مسکن مهر نیز گفت: سهمیه استان در طرح مسکن مهر ۳۱ هزار و ۲۴۷ واحد بود که ۳۰ هزار و ۱۴۹ واحد به بهره برداری رسیده و ۸۳۱ واحد نیز هنوز افتتاح نشده که ۷۹۸ واحد آن مربوط به تعاونی مسکن ارتش می باشد و محوطه سازی آن در حین اجرا است و مراحل پایانی خود را می گذراند و به زودی افتتاح خواهد شد ضمن اینکه ۳۳ واحد باقی مانده دیگر نیز رفع مشکل گردیده و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.
مشکل خدمات زیربنایی در سایت‌های مسکن مهر استان نداریم
وی با اشاره به اینکه ۳۵۱۰ تن قیر به سایت‌های مسکن مهر استان کمک کرده ایم و از این حیث جزو استان‌های برتر هستیم، اظهار کرد: مشکل فاضلاب مسکن مهر مهرشهر بیرجند با کمک ۵/۵میلیارد تومانی وزارت راه و شهرسازی به آب و فاضلاب استان رفع شده و خراسان جنوبی از معدود استان هایی است که در سایت های مسکن مهر مشکل خدمات زیربنایی ندارد. ضمن اینکه در خدمات روبنایی نیز ۱۷ مدرسه مشارکتی، ۱۴ باب مسجد، ۲باب کلانتری در بیرجند و نهبندان و ۲مرکز بهداشت در سایت‌های مسکن مهر استان احداث کرده‌ایم.
هشدار به شهروندان در خصوص سوء استفاده افراد سودجو
مهندس داعی در پایان با اشاره به خرید و فروش اراضی در حاشیه شهر بیرجند گفت‌: حریم شهر مشخص است و راه و شهرسازی با هیچ ارگان، سازمان و مجموعه‌ای توافق نداشته و نخواهد داشت و لذا خرید و فروش توسط برخی افراد سودجو و فرصت طلب با ادعای قرار گرفتن آنها در حریم شهر با هدف سوء استفاده صورت می‌گیرد و شهروندان قبل از هرگونه خرید و فروش در حاشیه شهر مراتب را از طریق راه و شهرسازی پیگیری کنند.
رفع تجاوز آنی از ۲۰ هکتار اراضی در سال جاری
معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان نیز با بیان اینکه ۲۶ هزار هکتار اراضی محدوده و حریم شهر های استان در اختیار فرماندهی یگان حفاظت اراضی ما قرار دارد، گفت: بیش از ۱۵هزار هکتار از این اراضی دارای سند مالکیت می باشد و حفاظت از مجموعه این اراضی به صورت شبانه روزی با گشت های مربوطه در حال انجام است. محمد قربانی راد از اخذ ۳۸۰۰ سند تک برگی طی سال جاری در راستای تثبیت مالکیت دولت بر اراضی مربوطه خبر داد و افزود: در سال جاری نسبت به رفع تجاوز آنی ۲۰ هکتار اراضی اقدام کردیم و حدود ۲۲ هکتار نیز رفع تصرف اراضی داشته‌ایم. وی اضافه کرد: از آنجا که اراضی واگذاری از سوی راه و شهرسازی دارای ضوابط، شرایط و مدت زمان خاص می‌باشد در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی واگذار شوندگان تکلیف قانونی این است تا نسبت به فسخ قرارداد و اعاده اراضی برای دولت اقدام شود که در این راستا ضمن پالایش تمامی قراردادها، اخطاریه ها و اظهار نامه های رسمی در این خصوص به مرور در حال صدور بعد از صدور اخطاریه نیز دادخواست رفع تصرف از طریق مرجع قضایی پیگیری می‌شود. وی ادامه داد: تعیین تکلیف اراضی تصرفی از سوی اشخاص در بافت های مسکونی بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته و اشخاص متصرف با ارائه مدارک و دلایل ادعایی خود مراجعه و طرح درخواست نمایند و سپس اقدامات اداری و ثبتی با توجه به کاربری مرتبط انجام گیرد و در نهایت در راستای دستورالعمل سازمان ملی زمین و مسکن نسبت به انتقال اسناد آنها اقدام شود.
واگذاری ۳۰ هزار مترمربع به شرکت تعاونی صنوف آلاینده
قربانی راد در بحث صنوف آلاینده نیز گفت: در خصوص واگذاری اراضی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن در طرح انتقال صنوف آلاینده نیز با توجه به اینکه طرح نهایی صنوف در ۱۹ بهمن ماه۹۶ به تصویب کارگروه امور زیربنایی استان رسیده و سپس در یکم اردیبهشت ۹۷ در شورای برنامه ریزی استان تصویب و ابلاغ شده مطابق طرح مصوب از طریق اداره ثبت اسناد پیگیر تحصیل اسناد اراضی بوده و سپس با جمع آوری مدارک و مساعدت های لازم، موضوع به سازمان ملی زمین و مسکن منعکس شد تا نسبت به اخذ مجوز هیئت مدیره سازمان اقدام شود.
وی اظهار کرد: بدیهی است پس از ابلاغ مجوز، اقدامات لازم وفق مفاد آن صورت خواهد گرفت. وی تصریح کرد: لازم به ذکر است که در نزدیک به یک سال گذشته حسب اختیارات استانی اراضی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع در طرح مذکور به شرکت تعاونی صنوف آلاینده واگذار شده که انتظار می‌رفت تاکنون اقدامات لازم برای آغاز عملیات اجرایی احداث بنا صورت گیرد.
اخذ رتبه هفتم کشوری در حوزه املاک
و حقوقی راه و شهرسازی استان
قربانی راد در پایان با قدردانی از زحمات همکارانش در بخش املاک و حقوقی گفت: با توجه به تلاش های همکارانم و رهنمودهای مدیر کل محترم در سال گذشته رتبه هفتم کشور را در حوزه املاک و حقوقی اخذ نمودیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*