سرمه نامرغوب بودجه برای خراسان جنوبی/انتظار درآمد از محرومیت ها

سرمه نامرغوب بودجه برای خراسان جنوبی/انتظار درآمد از محرومیت ها

بیرجند- خراسان جنوبی با همه محرومیت هایش در حالی در جدول بودجه ای ۹۸ در رتبه های آخر قرار گرفته که انتظار دولت برای درآمد از استان افزایش یافته است.

خبرگزاری مهر– گروه استان‌ها: درد کشور ما امروز در اقتصاد است دردی که پادزهر آن را اقتصاددانان خوب می‌دانند اما مجریان ماجرای حلقه اقتصاد عزمی برای اجرای آن ندارند، عزمی که برعکس به‌جای هم‌افزایی حتی توان چانه‌زنی را نیز از نمایندگان در مجلس گرفته است، چراکه از گفته تا عمل در آنچه برای بودجه تعیین می‌کنند از شام تا عراق راه است.

این روزها روز بودجه است زنگ خور گوشی نمایندگان این‌قدر زیاد شده که گاهی از خبرنگار می‌پرسند من دیروز با شما مصاحبه نداشتم؟ اما در تمام پاسخ‌های شبیه به هم یک موضوع از همه جالب‌تر است و در واقعیت می‌مانی که چه چیزی را باور کنی چراکه در سفر وزرا و معاونانشان به خراسان جنوبی همه به‌به‌ می‌کنند و چنین می‌شود که فرودگاه بیرجند را ترک می‌کنند، اما زمان اعتبارات که می‌شود آش همان آش و کاسه همان کاسه است.

اینها را جدول بودجه ۹۸ به خوبی نشان می‌دهد چراکه استان در ردیف دوم بودجه البته از آخر قرارگرفته است و نشانی از گوشه چشم‌هایی که قولش را در طول سال ۹۷ گرفته بودیم نیست. این را یکی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی نیز به زبان می‌آورد.

این‌همه گفتگو و طرح موضوع کردن چه فایده؟!

وقتی از محمد رضا امیرحسنخانی نماینده مردم طبس، سرایان، فردوس و بشرویه در مجلس سؤال تکراری این روزها را می‌پرسم می‌گوید: از سازمان برنامه‌وبودجه بپرسید ما چه‌کاره‌ایم؟ ما با سند و مدرک اعتبار سنجی یک پروژه را انجام می‌دهیم مبلغ را برای آن مصوب می‌کنیم اما درنهایت آقای نوبخت است که تصمیم نهایی را می‌گیرد. گاهی با خود می‌گویم این‌همه گفت‌وگو  و طرح موضوع کردن چه فایده وقتی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اعتبار ۲۰۰ میلیونی را ۱۵۰ یا ۱۰۰ میلیون می‌کند یا برعکس ۱۵۰ میلیونی را ۲۰۰ می‌کند.

این نماینده مجلس صراحتاً اعلام می‌کند: دیگر به رقم‌های اعتباری که نمایندگان در مجلس مصوب می‌کنند اطمینانی نیست چون زمان پرداخت رقم تغییر می‌کند و این سازمان برنامه و بودجه است که پول را بر اساس تشخیص خودش پرداخت می‌کند.

داستان دلخوری صنوف مختلف به‌خصوص کشاورزان و گندم کاران که نامه اعتراضشان به رئیس‌جمهور از تصمیمات آقای نوبخت در فضای مجازی منتشر شد نیز نشان از شیوه‌های نوین در پرداخت‌های اعتباری دارد.

دل امیر حسنخانی  پراست، البته دل مردم استان هم از نمایندگان پراست، چراکه همه انتظار دارند بعد از ۱۴ سال از استان شدن خراسان جنوبی و البته همسان آن همان‌قدر سال خشکسالی‌های پیاپی و از آن‌طرف در شرایطی که خراسان جنوبی به لحاظ جغرافیایی و استراتژیکی نام کریدور شرق به غرب را یدک می‌کشد. اندکی در تخصیص‌های بودجه‌ای دیده شویم و حداقل به میانه‌ترهای جدول برسیم اما انگار فرمول اینکه بودجه را بر اساس جمعیت ببندند چنان در ذهن بودجه ریزان نفوذ کرده که نه مو را می‌بینند و نه پیچش مو را.

 به همین دلیل به نظر می‌رسد لازم است برخی چیزها را در خراسان جنوبی از نزدیک به آنها نشان داد.

وقتی تقاضای رشد درآمد از بودجه پیشی می گیرد

کاهش جمعیت در مرز، خالی از سکنه شدن بیش از نیمی از روستاهای نهبندان و سربیشه و البته رشد حاشیه‌نشینی شهرها موضوع‌هایی است که مورد تأیید نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز است و درباره بودجه‌ای که برای سال ۹۸ بسته‌شده است می‌گوید: حداقل انتظار داشتیم حالا که فقط ۹ درصد افزایش در بودجه سال آینده برای استان در نظر گرفته‌اند، انتظارات درآمدی نیز از استان کمتر شود.

نظر افضلی در گفتگو با مهر می‌گوید: مهم‌ترین نکته‌ای که در ورق‌های بودجه ۹۸ برای استان ذهن بنده را بیشتر مشوش می‌کند انتظار درآمدی است که رقم آن به ۳۲۳ میلیارد تومان می‌رسد.

این نماینده با اشاره به مشکلات معیشتی که مردم استان و به‌خصوص کشاورزان با آن دست‌به‌گریبان هستند، می‌گوید: درحالی‌که بودجه استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۵۰ میلیارد تومان رشد داشته است، درآمدی که البته بیشتر آن باید از سهم مالیاتی تأمین شود برای استان ۳۲۳ میلیارد تعیین‌شده درحالی‌که برای سال جاری ۲۳۹ میلیارد تومان بود.

وی به چانه‌زنی کمیسیون تلفیق امیدوار است و ادامه می‌دهد: درآمدی که برای استان در بودجه ۹۷ در نظر گرفته‌شده بود ابتدا ۲۸۰ میلیارد بوده که با چوب کاری نمایندگان به ۲۳۹ میلیارد تومان کاهش یافت.

وی ادامه داد: جمع اعتبارات تملک دارایی استان در بودجه سال آینده ۵۷۹ میلیارد و ۴۲۶ میلیون تومان است که برای سال ۹۷ حدود ۵۳۴ میلیارد تومان مشخص‌شده بود.

به گفته وی پروژه‌ها ملی در بودجه ۹۸ برای استان بسیار کم است.

امیدهایی که استاندار می دهد

جالب است درحالی‌که نماینده مردم طبس، بشرویه، فردوس و سرایان سازمان برنامه‌وبودجه را همه‌کاره تخصیص‌های اعتباری می‌داند، آرین رئیس این سازمان در خراسان جنوبی پاسخ‌گویی به سؤالات بودجه‌ای را به زمان دیگری موکول می‌کند و تماس‌ها خبرنگار ما برای دریافت پاسخ  بی‌نتیجه می‌ماند.

در حاشیه همه این ناامیدی‌ها از سرمه نامرغوب بودجه استان که چشممان را روشن نکرد، استاندار تازه‌نفس خراسان جنوبی پیشنهادهای جالبی دارد.

محمدصادق معتمدیان از توجیه داشتن طرح‌ها می‌گوید و اینکه تا از نزدیک مشکلات را به مسئولان نشان ندهیم نمی‌توانیم محرومیت‌زدایی کنیم.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از بودجه فقط  ۱۲ درصد اعتبارات استانی است و برای ۸۸ درصد دیگر باید گزینه‌هایی درخور روی میز بودجه ریزان بگذاریم تا اعتبار جذب کنیم.

وی معتقد است با داشتن مرز ماهیرود و البته بهره‌مندی از توانمندی‌هایی که در این مرز برای استان محیا است می‌توان طرح‌هایی به مسئولان پایتخت ارائه داد که تمام طرح‌های توسعه‌ای در این استان از جمله راه و راه آهن توجیح اقتصادی داشته باشد. آن وقت است که در اعتبارات خراسان جنوبی نیز دیده می‌شود.

جهش‌های بودجه‌ای استان

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی جنوبی نیز که قرار است با این بودجه؛ استان را بااین‌همه چالش عمرانی کند اولویت‌های استان را به ترتیب آب، راه، زیرساخت‌های مناطق ویژه اقتصادی به‌ویژه مرز و بازارچه‌های مرزی استان می‌داند.

علوی مقدم در گفتگو با مهر از حذف ردیف اعتباری ارتقاء شاخص‌ها در بودجه ۹۸ خبر می‌دهد و در ادامه اعلام می‌کند: اعتبارات توازن استانی از ۲۱۰ به ۲۴۰ و توازن ملی از ۸۸ به ۱۰۳ میلیارد تومان رسیده و اعتبارت هزینه‌ای از ۲۳۴ میلیارد تومان به ۲۸۰ میلیارد تغییر صعودی پیداکرده است.

آنچه از بودجه ۹۸ برای استان معلوم است انگار اگر همان پروژه‌های نیمه تمام استان را به پایان برسانیم بسیار هنر کرده‌ایم.

چه معلوم شاید هم هنر استاندار جدید برای ارائه برنامه‌های اقتصادی حساب‌شده و توجیه دار قفل استان را باز کند  و پیش‌بینی چینی‌ها برای سال ۹۸ بر اساس نامی که برای آن انتخاب کرده‌اند خوب باشد!! و آقای نوبخت در نمره دادن به این استان دست و دل‌باز تر شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*