سرمقاله: کودکان کار، زاییده ناکارآمدی مدیران…!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / شاید حدود دو دهه قبل در گزارشی که مبتنی بر کودکان سرگردان، بدسرپرست و بی سرپرست در مرکز خراسان بزرگ آن زمان بود را با زحمات فراوان به رشته تحریر در آوردم، گزارشی تکان دهنده از کارتن خوابی کودکانی که در باندهای مخوف دزدی، قاچاق و پخش موادمخدر نقش اول این ملو درام اجتماعی را بازی می‌کردند که هر گروه یک سرپرست و چند سرپرست یک رئیس و چند رئیس زیر مجموعه مافیای مخوفی بودند، آن روزها کسی متوجه هشدارها نشد و اگر هم شدند کسی به روی خود نیاورد و آن گزارش را چون همیشه به سیاه نمایی تشبیه کردند!
چون سیستم حاکمیتی و دولتی ما عادت دارد که ابتدا حاشیه‌ها درست شود و سپس بهای سنگینی از جیب مردم بپردازد در این مورد نیز پس از سال ها و ایجاد مشکلات اساسی در روابط اجتماعی دست به کار شدند و ساماندهی این کودکانی که در تولید هرآنچه که هستند هیچ نقشی نداشتند شدند و کم کم کلمه کودکان کار در فرهنگ عامه شکل گرفت. کودکانی که معلول مدیریت های خرد و کلان کشورمان بودند و قربانی بی کفایتی‌های کسانی که بی تعقل و تفکر و تخصص فقط ریاست کردند و اقتصادی را بنا نهادند که هیچ سنخیتی با تعاریف نظام اقتصادی جهان نداشت که پس از سال ها بازخورد آن سیاست ها، تولید قشری بود که تبدیل شدند به تفاله‌های گسل های طبقاتی که منجربه تولد طبقه نوکیسه‌ای شد که یک شبه راه صدساله را پیموده بودند و میلیاردرهایی شدند که باکمترین زحمت حجم عظیمی از پول های بادآورده دلالی را بالا و پایین می‌کردند! چه کسی به آقایانی که بینی‌شان را بالا می‌گیرند و خودشیفتگی از سر و رویشان می‌ریزد اجازه داده که به کودکان کار به چشم حقارت و غیرانسانی نگاه کند، چه کسی به خود اجازه می‌دهد که آنان را زیر پای منیت و بی فرهنگی خود له کند؟ کودکان کار را کدامین بی سیاستی‌ها، باندبازی ها، ادای انقلابی گری در آوردن‌ها، بی لیاقتی‌ها و نامدیریتی ها بوجود آورد؟ مردم؟ نکند که باز دراین زمینه هم مردم گناهکارند؟!!
کودکان کار نتیجه تصمیم گیری های غلط و شتاب آلود و مغرضانه کسانی بود که با لطایف الحیل فراوان و باکمترین سواد و تخصص از نردبام مردم بالا رفتند …!!!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*