سرمقاله: تحقیق و تفحص مجلس، عقیم و بی تأثیر…!!!

امروز خراسان جنوبی – محمد راعی فرد mohammadraeifard@yahoo.com / یکی از اصولی ترین و در عین حال مهمترین وتأثیرگذارترین وظایف مجلس شورای اسلامی به غیر از تصویب قوانین، نظارت دقیق و مستمر بر عملکرد دولت ها و ادارات زیر مجموعه آن است که می تواند در چابک سازی و جلوگیری از فساد و تخلفات نقش حیاتی ایفا نماید.
هرساله و در طی حدود ۴۰سال که از عمر انقلاب می گذرد، نمایندگان مجلس طرح های گوناگونی را در زمینه تحقیق و تفحص از سازمان ها و ارگان های مختلف پس از تصویب به اجرا در می آورند.
تحقیق و تفحص معمولا از سازمان ها و ارگان هایی کلید می خورد که دچار مشکلات عدیده مدیریتی و مالی هستند که طی پروسه ای تقریبا پیچیده و مشخص شدن نمایندگانی که قرار است تحقیق و تفحص را انجام دهند به سامان می رسد.
از مجلس اول تاکنون و بر مبنای آمار موجود ۳۶۵مورد تحقیق و تفحص انجام شده است که ۲۸مورد آن به نتیجه رسیده است و فقط به اندازه انگشتان دست به قوه قضائیه ورود پیدا کرده که آن هم بی نتیجه بوده است.
هر تحقیق و تفحص حداقل بین شش ماه تا یکسال زمان می برد آن هم با هزینه ای معادل ۲۵۰ میلیون تومان که با این حساب تاکنون چیزی حدود ۳۶میلیارد تومان و از جیب ملت خرج روی دست مجلس گذاشته، جالب اینجاست که از کل تحقیق و تفحصات مجلس تاکنون فقط ۷درصد آن به نتیجه رسیده که آن هم رها شده است.
سؤال اساسی اینجاست که چرا مجلسی که باید رأس امور باشد توانایی به ثمررسیدن تحقیق و تفحصات اش را ندارد و دهها میلیاردها تومان را نیز چنین به باد فنا میدهد ؟!!
کجای کار می لنگد، چه قدرت هایی با لابی گری دهشتناک وپرخرج چنین اصل مهم وجودی مجلس را ابتر می کنند؟!
چرا نتایج تحقیق و تفحصات مجلس بطور شفاف و بی سانسور در اختیار افکار عمومی قرار نمی گیرد، مگر آقایان، نماینده این مردم رنج کشیده و محنت دیده و اعتماد از دست داده نیستند؟
اگر قرار است تحقیق و تفحص صورت گیرد و گروهی نگذارند که به نتیجه برسد تا با شفاف سازی غول، بختک و هزاردستان ریا، دغل، دزدی، فحشا، اختلاس و فسادهای مردم کش اداری و مالی نابود، منکوب و سرکوب شوند چه دلیل و آزاری برای انجام امری چنین مهم و حیاتی؟ بهتراست سهم ۲۵۰میلیون تومان هزینه آن بر حقوق اندک نمایندگان سرشکن شود اما تحقیق و تفحصی انجام نپذیرد!!!
مردم چگونه باید اعتماد ازدست رفته شان را بازسازی کنند؟ به کجا پناه ببرند؟ فریاد بر سر که زنند؟ چرا هیچکس صدای خرد شدن استخوان های تحمل مردم را نمی شنود؟!!!
تحقیق وتفحص از نوع مجلس همانند مبارزه با فساد، ارز قاچاق، رانت خواری و اختلاس می ماند، باید همه چیزمان به هم بیاید تا جنس مان جور شود…!

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*