آخرین خبر :

سرمایه گذاران بخش معدن خراسان جنوبی به صورت ویژه حمایت می شوند/ قول های شیرین یک مسئول/ آغاز عملیات اجرایی کارخانه فرآوری معدن طلای هیرد تا پایان سال

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور عنوان کرد: تا پایان سال در صورت حضور سرمایه گذار عملیات اجرایی کارخانه فرآوری معدنی هیرد آغاز خواهد شد.
جعفری در کارگروه شورای معادن استان تصریح کرد: طی یک هفته آینده آگهی فراخوان در روزنامه جهت دریافت درخواست های سرمایه گذارانی که تمایل دارند درج خواهد شد و فرصت یک ماهه دارد. وی افزود: تاکنون که شرکت های قدر و توانمندی در این زمینه بازدید داشته اند و اگر آنها وارد این مزایده شوند و درخواست دهند تا پایان سال کلنگ عملیات اجرایی کارخانه فرآوری معدن طلای هیرد را خواهیم زد و حتی به این گونه خواهد بود که معدن در اختیار ما باشد ولی استخراج و فرآوری آن با شرکت بخش خصوصی باشد تا نگرانی در زمینه ریسک هم نداشته باشند و مشوقی برای اتمام کار باشد. به گفتۀ وی البته برای راه اندازی کارخانه فرآوری نیاز به زیرساخت هایی می باشد که از استان تقاضا داریم در این زمینه حتما همراهی لازم را داشته باشند.
امضای تفاهم نامه با دانشگاه بیرجند
مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی کشور عنوان کرد: در خصوص حوزه اکتشاف معادن که در اولویت ما و برای تشویق بخش خصوصی است هر مقدار که لازم باشد اعتبار در نظر خواهیم گرفت و مشکلی در این زمینه نداریم. جعفری دلیل حضور شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان را بکر بودن این منطقه و محروم بودن آن دانست و افزود: تمام کارهایی که انجام می دهیم در راستای تشویق بخش خصوصی برای ورود به این حوزه و استان می باشد چرا که بخش معدن دارای ریسک بالایی است و باید نگرانی های بخش خصوصی را مرتفع کرد. وی ادامه داد: همچنین در برخی مواقع دیده شده است که بخش خصوصی در بخش استخراج به دلایلی مانند ضعف مالی تا به اندکی پول رسیده است دیگر ادامه نداده و ما با حضور خود تضمین ادامه دار بودن این کار را می دهیم. جعفری همچنین درباره همکاری با بخش پژوهشی و بومی استان نیز گفت: آمادگی کامل برای همکاری با دانشگاه بیرجند داریم تا با امضای تفاهم نامه ای با دانشگاه هم در زمینه طرح های پژوهشی و هم در بخش معرفی نیروهای بومی برای کارهای پروژه ای باعث پیشرفت این استان شویم.
تا پایان سال حتما کارخانه فرآوری کلنگ بخورد
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه پتانسیل های استان بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: برای اینکه خراسان جنوبی عسلویه معدنی کشور شود باید به قسمت فرآوری معادن توجه ویژه ای شود. عابدی تصریح کرد: در همین راستا حتی اگر برای معدن طلای هیرد پیمانکار و بخش خصوصی نیامد خود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی این کار را بر عهده بگیرد و حتما تا پایان سال کلنگ کارخانه فرآوری این معدن زده شود.
وی اضافه کرد: تمام دستگاه های اجرایی نیز برای تسریع کارها هر کاری که می توانند انجام دهند و همکاری کامل را داشته باشند. به گفتۀ وی همچنین از بخش دانشگاهی و بومی استان نیز بیشتر استفاده شود تا هم در زمینه اشتغال و اقتصاد مقاومتی داخلی قدمی برداریم و هم باعث ارتقای استان شویم.
۱۱ هزار اشتغال معدنی در استان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم در این کارگروه با بیان اینکه ۵۷۸ معدن در استان داریم، گفت: ۱۶ هزار و ۹۰۰ میلیون تن استخراج اسمی و حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داشته ایم.
شهرکی افزود: همچنین در معادن ۱۱ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است و ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن دخیره کشف شده داریم. وی خاطر نشان کرد: رتبه کلی ما در معادن کشور ۴، صدور پروانه ۲، اشتغال ۴، برداشت ۶ و ذخایر قطعی ۷ می باشد. به گفتۀ وی در سال ۹۷ هم ۳۹پروانه اکتشاف صادر شده است و پیش بینی ۸ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.
۷۰ درصد زغال سنگ در طبس
معاون اکتشاف شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران هم در این جلسه با اشاره به اینکه تا قبل از سال۹۲ که ما وارد این استان نشده بودیم هیچ فعالیت معدنی انجام نشده بود، عنوان کرد: با ورود ما ۳ پهنه اکتشافی به ما معرفی شد که در مطالعات اولیه به ۲۵ محدوده رسیدیم و در فازهای بعدی با اطلاعات بیشتری که به دست آوردیم محدوده های قوی به ۱۳ مورد رسید. مقدم علی اضافه کرد: در طبس ظرفیت زغال سنگ بالایی وجود دارد به نوعی که ۷۰ درصد زغال سنگ کک شوی کل کشور در خراسان جنوبی وجود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*