زنبورداران مشغول کارند / کلنی های اشتغالزا/ عسل تقلبی در تقابل با زنبورداران درمیان

در میان امروز _ دهقانی
شهرستان درمیان با دارا بودن بیش از ۶۵۰ کلنی زنبورعسل از جایگاه قابل قبولی در تولید عسل در سطح استان خراسان جنوبی برخوردار است و از نظر طعم و خواص درمانی هم بی نظیر می باشد. به گزارش در میان امروز، عسل عناب، زرشک، آویشن و گون از مهم‌ترین انواع عسل تولیدی شهرستان است که مشتریان زیادی را به خود جلب می‌کند اما در کنار همه اینها وجود عسل تقلبی که گآهی قیمت آن به هر کیلو ۲۰ هزار تومان می‌رسد، بازار فروش عسل زنبورداران منطقه را دچار مشکل نموده است. همچنین ناخن خشکی آسمان، وزش بادهای موسمی، تغییرات محیطی و بروز بیماری های ناشناخته به واسطه حضور کلنی های زنبور سایر مناطق در کنار باغ های شهرستان درمیان بر مشکلات زنبورداران منطقه افزوده و به دنبال گوش شنوایی برای شنیدن درددل های شان هستند. آنها انتظار دارند مسئولان و کارشناسان متولی در کنار زنبورداران حضور یابند و ضمن عرض خداقوت دلگرمی برای ادامه کارشان باشند.
یکی دیگر از موارد مطرح شده از سوی زنبورداران منطقه برگزار نشدن کلاس های آموزشی ویژه این حرفه می باشد. آنان مطرح می‌کنند که زنبور داری حرفه ای سودآور است و با برگزاری دوره های آموزشی می‌توان زمینه اشتغال آسان را برای بسیاری از جوانان بیکار منطقه فراهم کرد.
در این راستا باید توجه داشت که تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از مطالبات اساسی رهبر معظم انقلاب از مسئولان اجرایی است و بنا به فرموده ایشان اقتصاد مقاومتی واقعی همان کارآفرینی است که می‌توان با دوره های آموزشی و اعطای تسهیلات کم بهره راه کسب درآمد را برای مردم منطقه هموارتر کرد. وارد شدن به حرفه زنبورداری هم تنها با داشتن ۱۰ کلنی زنبور عسل که قیمت هر کدام حدود ۳۰۰ هزار تومان می باشد امکان پذیر است. وارد شدن به این حرفه علاقه می خواهد تا فرد بتواند با بهره گیری از آموزش و تجربه سایر زنبورداران پای کار بایستد و در سال‌های بعد بر تعداد کلنی هایش بیفزاید و فعالیت خود را توسعه دهد. وجود باغ های متنوع زرشک، زعفران و عناب و گیاهان مختلف در دل کوه ها این امکان را برای مردم شهرستان درمیان فراهم کرده است تا بتوانند شغل زنبورداری را به عنوان شغل اصلی و یا شغل دوم و سوم در کنار امور دامپروری و کشاورزی انتخاب کنند و خرج یک خانواده را از این محل تأمین نمایند البته باید توجه داشت این شغل هم ریسک های مربوط به خودش را دارد و درد خشکسالی، تغییر اقلیم و کاهش سطح زیر کشت باغها و هر آنچه به تولید گل برای خوراک زنبور عسل مربوط می شود شرایط را برای تولید عسل کمی سخت می‌کند. در این رابطه باید دست به دامان جابجایی کندوها شد که حمل و نقل کند و نیز پر از ریسک، نگرانی و اضطراب است چرا که ممکن است کندوها سالم به مقصد نرسد و یا مقصد محل مناسبی برای کندوها نباشد.
زنبورداران شهرستان درمیان عنوان می‌کنند که از حضور کلنی های زنبور سایر مناطق در باغات این منطقه ناراضی هستند چون احتمال بروز بیماریهای ناشناخته زنبور افزایش می یابد آنان در این زمینه از مسئولان می‌خواهند تنها در صورتی اجازه جابه‌جایی کلنی ها را بدهند که افراد مجوز مربوطه را از جهاد کشاورزی و دامپزشکی به همراه خود داشته باشند. در کنار این باید توجه داشت که در تمام کشور عسل خراسان جنوبی را به عسل عناب و زرشک می شناسند و حالا تصور کنید این قابلیت از عسل منطقه گرفته شود. در این زمینه راه اندازی شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان درمیان برای پیگیری مشکلات و احقاق حق زنبورداران منطقه امری ضروری و حائز اهمیت است. با تمام مشکلات موجود باید گفت زنبورداری در شهرستان درمیان شغلی سودآور بوده و یک معجزه است و باید متولیان امر با دستان این معجزه گران مهربانانه تر برخورد کنند.
حضور مسئولان برای عرض خداقوت
یکی از زنبورداران فعال شهرستان درمیان که ۲۰۰ کلنی زنبور عسل در منطقه گزیک دارد در گفتگو با درمیان امروز می گوید: در فصل زمستان که گل و گیاهی برای خوراک زنبورهای عسل وجود ندارد مجبور به استفاده از شکر هستیم که در این زمینه از جهاد کشاورزی می خواهیم ما را کمک کند. محمدناصر کریمی که به همراه برادرانش، محمد مجید و محمدرضا در این حرفه مشغول است، ادامه می‌دهد: در گذشته کارشناسان جهاد کشاورزی طبس مسینا به صورت تلفنی ما را مشاوره می‌دادند اما می‌خواهیم مدیران و کارشناسان در محل فعالیت زنبورداران حضور یابند و خدا قوتی بگویند تا دلگرمی برای ما باشد.
خرید تضمینی عسل در دستور کار دولت باشد
او که در مجتمعی در حد یک هکتار به صورت مکانیزه و صددرصد اتومات به تولید عسل مشغول است، اظهار می دارد: از دولت می‌خواهیم تولیدات ما را هم مثل گندم کاران بخرند و خرید تضمینی عسل در دستور کار دولت قرار گیرد. به گفته او عسل تولیدی گزیک یکی از بهترین عسل های منطقه و حتی استان است و سالانه بیش از ۴تن در این مجتمع عسل تولید می شود که قسمت اعظم آن در زاهدان به فروش می‌رسد چرا که وجود عسل های تقلبی در بازار استان، بازار فروش عسل درمیان را با مشکل مواجه کرده است.
او که انواع عسل های عناب، زرشک، زعفران، آویشن، گون و… را تولید می کند، می گوید: عسل تقلبی در بازار زیاد وجود دارد که بازار عسل های زنبورداران شهرستان را با مشکل مواجه می کند. کریمی که به گفته خودش عسل های تولیدی با برند خاصی دارد و زیر نظر دامپزشکی و جهاد کشاورزی فعالیت می‌کند، ادامه می‌دهد: سرمایه‌گذاری زیادی برای راه‌اندازی این مجتمع انجام شده و قبلا در چابهار و ایرانشهر بودیم ولی طی دو سالی که کندوها را به گزیک انتقال داده ایم هنوز هیچ مسئولی از مجتمع ما بازدیدی نداشته است که حداقل انتظار ما از متولیان امر می باشد.

عسل تقلبی کیفیت عسل طبیعی
را زیر سؤال می‌برد
یکی دیگر از زنبورداران شهرستان درمیان که از سال ۸۴ کلنی های زنبور عسل را در روستای آبگرم دارد در گفتگو با در میان امروز می‌گوید: وجود عسل تقلبی در بازار استان باعث می‌شود که کیفیت و خواص درمانی عسل طبیعی زیر سؤال برود. سید عبدالحکیم دادار در این زمینه به فروش عسل تقلبی در اسدیه اشاره می کند که خودش از کیلویی ۷۰ هزار تومان توانسته کیلویی ۱۲هزار تومان از فروشنده آن به عنوان خوراک زنبورعسل خریداری کند.
آزمایشگاه تخصصی در استان راه‌اندازی شود
او خواستار راه اندازی آزمایشگاه تخصصی در استان می‌شود که کیفیت و نمونه عسل مرغوب را مشخص کند و اظهار می‌دارد: ایجاد این آزمایشگاه کمک بزرگی به تولید کننده و مصرف کننده خواهد بود چراکه عسل مرغوب بسیاری از بیماریها را درمان می کند.
او همچنین از جهاد کشاورزی می خواهد در بحث برندسازی عسل به زنبورداران کمک کند و می افزاید: در فصل زمستان به جای شکر از کیک گرده که کمترین میزان شکر در آن وجود دارد برای خوراک زنبور عسل استفاده می کنیم.

ایجاد شرکت تعاونی زنبورداران درمیان
ضروری است
دادار ایجاد شرکت تعاونی زنبورداران شهرستان درمیان را هم ضروری می خواند و آن را در بحث گسترش حرفه ای زنبورداری و ایجاد اشتغال برای جوانان مؤثر می‌داند و می‌گوید: شهرستان درمیان در بحث زنبورداری پتانسیل بالایی دارد و عسل عناب را با بالاترین کیفیت تولید می کند. او که تاکنون در حد تامین نیاز خانواده و اطرافیان در این حرفه بوده می‌گوید که قصد دارد از این به بعد به صورت تخصصی وارد این حرفه شود و به جوانان هم اعلام می‌کند که می‌توانند با داشتن حداقل یک کلنی با حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان سرمایه وارد شوند و در ادامه با ۵ میلیون تومان سرمایه یک شغل ثابت داشته باشند.
تأکید بر برگزاری دوره های آموزشی
به گفته او می‌توان در هر مکانی که پوشش گیاهی یا باغی وجود داشته باشد حتی در حیاط یک منزل مسکونی یا پشت بام منزل در این حرفه وارد شد. دادار در ادامه خواستار برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی نسل جوان با این حرفه می شود و می افزاید: در گذشته جهاد کشاورزی دوره های آموزشی برگزار می‌کرد و خودم هم از همین طریق وارد این حرفه شدم.

زنبورداران برای جابجایی کندوها
مکلف به دریافت مجوز شوند
وی داشتن آموزش و تجربه را مهمترین اصل در زنبورداری می‌داند و می‌گوید: همچنین در مواردی دیده می‌شود که از افراد زنبوردار از سایر نقاط در باغات شهرستان درمیان به ویژه در فصل گل زرشک و عناب حضور می یابند که باید در این زمینه شرایطی فراهم شود که حتماً فرد زنبوردار مکلف به دریافت مجوز از جهاد کشاورزی و دامپزشکی باشد و نکته دیگر اینکه درست است حضور زنبورهای عسل به نفع باغدار هم است اما اگر در آینده فرزند همان باغدار بخواهد وارد حرفه زنبورداری شود نمی‌تواند چون فرد دیگری کلنی های زنبور عسل خود را سال ها در آن محل داشته و راضی به جابه جایی نمی شود.
وی البته در این زمینه به انتقال بیماری های ناشناخته بر اثر جابجایی زنبور عسل به مکان جدید اشاره و بیان می‌کند: کنترل و قرنطینه زنبورهای جدید و یا داشتن مجوز و نظارت از سوی سازمان‌های مربوطه الزامی است. وی بر ایجاد مراکز بسته بندی عسل و برندسازی آن هم تأکید می‌کند.
شغلی سود آور و پاک
مریم نظری دیگر زنبوردار گزیک با سابقه فعالیت حدود ۱۴ ساله در گفتگو با درمیان امروز می‌گوید: زنبورداری حرفه ای سودآور، پاک و تمیز است و در صورتی که فرد حساس به نیش زنبور نباشد می تواند در این حرفه فعالیت کند. او کیفیت عسل تولیدی را بسته به آب و هوا، میزان بارش ها و گل و گیاهان می داند و می افزاید: در فصل بهار و تابستان وضعیت برای زنبورداری خیلی خوب است اما در فصل زمستان نیاز به جابجایی کلونی ها می باشد. به گفته او بزرگترین مشکل زنبورداران منطقه حمله زنبورهای مهاجم زردرنگ به کندوها است که زنبورهای عسل را از بین می‌برند.
او همچنین بیان می کند: می توان در پشت بام و یا حیاط منزل ویلایی در مکانی که آفتاب باشد به حرفه زنبورداری مشغول شد البته باید رسیدگی داشت تا کندو دچار بیماری نشود. نظری اعلام می کند: قاب های کندو هم نیاز به مواظبت دارد تا پروانه نزند و اتاقکی مخصوص نگهداری قاب های کندو باید وجود داشته باشد. او وجود عسل های تقلبی را مشکل اصلی می داند و می گوید. برخی افراد در آشپزخانه با شکر و انداختن یک تکه موم عسل داخل ظرف اقدام به فروش عسل می‌کنند که این‌ها تقلبی است و می توان گفت عسل طبیعی تنها از ایمان شخص فروشنده مشخص می شود و گرنه اگر خریدار را در پای کندو هم ببرند که خودش عسل را برداشت کند اما به زنبور شکر داده شود دیگر عسل مرغوبی نخواهد بود.
وجود ۶۵۲ کلنی زنبور عسل فعال
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان درمیان نیز در گفتگو با درمیان امروز می گوید: براساس آخرین سرشماری زنبورستان‌های سطح شهرستان درمیان که مهرماه سال جاری انجام شده این شهرستان ۶۵۲ کلنی زنبور عسل دارد که از این تعداد، ۵۰ درصد کلنی‌ها در گزیک، ۳۵درصد در درمیان و ۱۵درصد باقیمانده در سطح شهرستان پراکنده است. مهندس وحید ضیائیان احمدی ادامه می دهد: در این زنبورستان‌ها ۳۶ نفر مشغول به کار هستند که با توجه به هزینه کم برای آغاز کار، سود زیادی برای تولیدکننده در بردارد. به گفته وی عسل تولیدی از نظر طعم و خواص درمانی بی‌نظیر بوده از این‌رو استقبال مردم از عسل تولیدی شهرستان قابل توجه است. وی اعلام می کند: هم‌اکنون عمده‌ترین مشکل زنبورداران شهرستان، وجود عسل تقلبی در بازار، تغییرات محیطی، وزش بادهای موسمی و بروز بیماری‌های ناشناخته است. وی ادامه می دهد: سرشماری کلنی‌های زنبورعسل سطح شهرستان از ۱۴ تا ۳۰ مهرماه انجام شده است. مدیر جهاد کشاورزی درمیان می افزاید: پیش بینی می شود تا پایان امسال ۳۷۰۰ کیلوگرم عسل در سطح شهرستان تولید شود که این میزان در سال گذشته ۲۶۰۰ کیلوگرم بوده است. وی بیان می کند: بسته های حمایتی از زنبورداران شامل شکر، خوراک زنبور عسل (اپی پاستا) و تسهیلات می باشد.
توصیه هایی برای زمستان گذرانی
وی مهمترین نوع عسل تولیدی شهرستان را عسل عناب و زرشک، آویشن و گون می داند و در ادامه توصیه هایی به زنبورداران شهرستان جهت زمستان گذرانی ارائه می کند. وی می گوید: زنبورداران در فصل زمستان باید کلنی های زنبورشان را از مناطق مرتفع به مناطق پایین دست و گرمتر کوچ دهند.
او با اشاره به اهمیت متراکم کردن فضای داخلی کندو ادامه می دهد: فضای داخل کندو را با موادی از قبیل فوم، روزنامه، برگ خشک درختان و گونی های پلاستیکی پرکنید تا فضای داخل کندو کاملاً تنگ و متراکم شود. به گفته او سوراخ پرواز کندو را درفصل زمستان جهت ممانعت از ورود جوندگان کوچک و کوران سرما باید کوچکتر کرد ولی به هیچ عنوان بسته نشود. سـوراخ پرواز نباید درمسیر و جهت وزش بـاد قرار گیرد.وی تصریح می کند: نیاز به مصرف شهد (انرژی) و گرده (پروتئین) در ماه های اسفند و فروردین افزایش می یابد لذا در تأمین آن قصور نشود. وی تأکید می کند: از کیک و جانشین گرده در طی زمستان گذرانی به همراه قاب های عسل و گرده متناسب با جمعیت کندو استفاده کنید. مهندس ضیائیان احمدی می گوید: زنبورستان باید در طول زمستان گذرانی آفتابگیر باشد تا سوراخ پرواز کندوها بیشترین ساعات تابش نور خورشید را داشته باشد. به گفته وی باید کندوهای ضعیف و کم جمعیت با کندوهای قوی ادغام شود و به هیچ عنوان دو کندوی ضعیف با هم ادغام نشوند. وی تصریح می کند: از استقرار کندو در محل هایی که در معرض آب گرفتگی و جاری شدن سیلاب و وزش باد شدید می باشد، جداً خودداری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*