آخرین خبر :

رونق آنتی بیوتیک طبیعی

فروش شلغم به عنوان میوه ای مقوی در درمان سرماخوردگی و آنتی بیوتیک طبیعی، این روزها رونق گرفته است.

به گزارش ایرنا، هر منطقه یا روستایی دارای محصولی خاص و ویژه است و روستای «مَرَک» بیرجند هم از قدیم با شلغمش معروف و تندیس شلغم در ورودی این روستا نصب شده است.
هر از گاهی که از جاده بیرجند به سمت اسدیه طی مسیر می کنیم در ۲ راهی روستای مرک در سمت چپ جاده همیشه چند نفری با وانت در حال فروش شلغم هستند.
شب از حدود ساعت ۲۱ گذشته اما فروشنده ها همچنان در سوز سرما در حال فروش شلغم هستند، آتش روشن کرده اند، دور آن حلقه زده اند و با یکدیگر گرم صحبت هستند؛ انگار که سوز سرما را حس نمی کنند و با توقف هر خودرو سریع به سمتش می روند تا زودتر شلغم های خود را به فروش برسانند.
آنها شلغم ها را در وزن های ۲ تا ۱۰ کیلوگرم جدا و در نایلون بسته بندی کرده اند و بقیه شلغم ها داخل چند کیسه کنار شانه خاکی جاده یا داخل وانت ها است.
یکی از فروشندگان شلغم بدون اینکه سوالی از او بپرسم گفت: کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان اما برای شما ۲ هزار تومان، شلغم شیرین عسل مرک رو نبردی ضرر کردی.
از علی مرکی در خصوص نحوه تولید این محصول پرسیدم، وی افزود: در گذشته شلغم را فقط برای مصرف دام کشت می کردیم و به عنوان آذوقه زمستانی به دام می دادیم و در حال حاضر بیشتر اهالی این محصول را برای فروش می کارند.
وی ادامه داد: شلغم مرک به خاطر شیرینی اش در منطقه معروف است و تاکنون هر کسی خریده دوباره مشتری شده، قبلا در تمام روستاها به دلیل آب فراوان شلغم کشت می شد ولی چند سالی است این محصول در تعداد محدودی از روستاهای منطقه تولید می شود.
مرکی درباره درآمدزایی این محصول اظهار داشت: ما فروشنده هستیم و شلغم را از بقیه اهالی خریداری و به فروش می رسانیم ولی نسبت به زحمتی که برای محصول می کشیم درآمد خوبی نداریم.
وی با اشاره به فصل کاشت و برداشت و ماندگاری این محصول هم گفت: شلغم بعد از برداشت گندم و جو کشت می شود و در اوایل پاییز برداشت می شود، برای ماندگاری و تازگی بیشتر، شلغم ها را چاله هایی در مزارع و باغات دفن می کنیم تا آخر زمستان سالم و تازه است.
این فروشنده شلغم افزود: هر سال با شیوع فصل سرما مردم منطقه برای درمان سرماخوردگی شلغم می خرند و افراد محلی از گذشته با خواص شلغم آشنا هستند.
مرکی یادآور شد: شلغم هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرماخوردگی تاثیر زیادی دارد و گلو درد را درمان می کند.

** داروی کامل سرماخوردگی
کارشناس تغذیه و متخصص طب سنتی هم درباره خواص شلغم به خبرنگار ایرنا گفت: شلغم به عنوان داروی کامل سرماخوردگی بهتر است در فصل پاییز و زمستان مصرف شود.
عالیه نجفی بیان کرد: طبع شلغم از دیدگاه طب سنتی گرم و تر است، مصرف شلغم پخته بهترین صبحانه است به طوری که مواد سمی را از بدن خارج می‌کند.
وی با بیان اینکه مصرف شلغم در فصل زمستان انسان را در برابر سرماخوردگی بیمه می کند، اضافه کرد: این گیاه سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی و ویتامین های E، A و C و انسولین طبیعی است.
نجفی، خاصیت میکروب کشی، ضد ویروسی، درمان سرفه های خشک، خلط آوری و افزایش مقاومت بدن را از دیگر مزایای شلغم ذکر کرد.
این کارشناس طب سنتی یادآور شد: شلغم اثر مفید و مؤثری در درمان بیماری های دستگاه تنفسی دارد و برای این منظور از آش و سوپ آن نیز استفاده می شود.
نجفی افزود: از برگ شلغم در سوپ یا سالاد و یا خوراکی های دیگر استفاده می شود، زیرا در برگ شلغم مقدار زیادی کلسیم وجود دارد.
وی عنوان کرد: با وجود خواص متنوع و متعدد شلغم، میزان مصرف این گیاه خوراکی در جامعه بالا نیست که بخش زیادی به دلیل آگاهی نداشتن مردم از خواص گوناگون شلغم است.
گزارش: حکیمه مصطفایی

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*