آخرین خبر :

در سومین جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان مطرح شد: مردم و دولت پای کار تالاب کجی نمکزار نهبندان/ چرای شتر تهدیدی جدی برای بهترین تالاب طبیعی استان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / سومین جلسه کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار استان روز گذشته به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این جلسه با تاکید بر اینکه برای کاهش آلاینده‌ها مردم باید پای کار بیایند و مسئولان ذیربط هم در برخی روش ها و برنامه ها تجدید نظر کنند، گفت: خوشبختانه تعامل و همکاری مردم و دستگاه‌های اجرایی در استان خیلی خوب است. اکبری از پیگیری تدوین برنامه ظرفیت سازی، مشارکت و آگاهی رسانی جوامع محلی(CEPA) برای پناهگاه حیات وحش و تالاب کجی نمکزار نهبندان به عنوان دستور کار این جلسه نام برد و افزود: این تالاب جزو تالاب های رسمی کشور است که سالانه میزبان ۵۰۰ قطعه پرنده مهاجر است، ۲۰ درصد این تالاب دارای آب است و منابع طبیعی نیز اقدامات خوبی از قبیل جنگل کاری و کشت طاق در محدوده این تالاب انجام داده است اما چرای شتر تهدیدی جدی برای این تالاب است.
بهترین تالاب طبیعی استان به سرنوشت سایر تالاب‌ ها دچار نشود
وی افزود: تجربه ما در تالاب‌های کشور تجربه خوبی نیست و ما نمی خواهیم بهترین تالاب طبیعی استان نیز به سرنوشت تالاب‌های دیگر دچار شود. وی اضافه کرد: البته علاوه بر چرای شتر ، خشکسالی ها و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی نیز تأثیر منفی خود را بر تالاب گذاشته است که یک زنگ خطر است و لذا به فکر مدیریت یکپارچه زیست محیطی برای حفظ این تالاب افتادیم تا هم جوامع محلی و هم دولت پای کار بیایند.
اعتبار ۸۵۰ میلیونی برای تدوین برنامه سیپای تالاب
هدف از تدوین برنامهCEPA ظرفیت سازی، مشارکت و آگاه سازی جوامع محلی است که امسال ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار دارد و طرح های متعددی برای آن تعریف شده از جمله ۱۰۰ میلیون تومان به تدوین برنامهCEPA(سیپا)، ۲۰۰ میلیون تومان به لایروبی و باز کردن مسیرهای منتهی به تالاب با همکاری آب منطقه‌ای و بخشی از اعتبار نیز به ایجاد مرکز مدیریت پالایش و مشخص نمودن حق آبه و… اختصاص یافته است. به گفته وی در حال حاضر طرح مذکور تدوین شده و تصویب آن در مرکز دو ماه به طول خواهد انجامید و پس از آن برای اجرا ابلاغ خواهد شد.
مدیریت چرای شتر ها
اکبری تصریح کرد: در بحث چرای شتر نیز نظر ما حذف چرا نیست بلکه مدیریت آن است. در ادامه این جلسه نمایندگان شرکت مشاوره این طرح در خصوص آن توضیحاتی ارائه دادند و به برخی سوالات مطروحه از سوی مدیران پاسخ گفتند. در این میان هدف از اجرای برنامه سیپا حرکت به سوی مدیریت یکپارچه در منطقه با محوریت حفاظت از منابع آبی مبتنی بر رویکردهای مشارکتی، بسترسازی برای حفاظت از تنوع زیستی تالاب کجی نمکزار نهبندان، معرفی این تالاب و اهمیت و کارکردهای آن و راهکارهای حفاظت و نجات آن و ایجاد و توسعه ظرفیت‌های گردشگری ذکر گردید و از انجام ۴ اقدام شامل برگزاری کارگاه های ظرفیت سازی در خصوص معرفی تالاب (که تاکنون ۱۱ کارگروه در این راستا برگزار شده)، برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها و فستیوال فیلم کوتاه (که در حال پیگیری است)، ساخت فیلم مستند با موضوع تالاب و ایجاد مقدمات مربوط به استقرار بوم گردی به عنوان اقدامات اولویت دار در این خصوص نام برده شد. همچنین تشکیل دبیرخانه سیپای تالاب و کارگروه گفتگو و تعامل بین دستگاه ها در رابطه با مدیریت یکپارچه منطقه و ایجاد شبکه علاقمندان تالاب در جوامع محلی به عنوان اقدامات لازم پیشنهاد شد.
انتقاد از نبود فرماندار در جلسه
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با بیان اینکه فرمانداری شهرستان نهبندان در این طرح نقش مهمی دارد و فرماندار حتما باید در این جلسه حاضر می‌شد، گفت: تالاب کجی نمکزار نهبندان با توجه به اقلیم خشک این شهرستان حتما باید مورد توجه قرار گیرد اما این اقدامات باید در قالب مباحث علمی انجام شود.
با توجه به بحران خشکسالی در استان نیازمند اجرا هستیم
علوی مقدم با اشاره به اینکه در این طرح ها باید نقش مردم و دستگاه‌های اجرایی مشخص شود و ضمانت اجرایی برای همراهی دستگاه‌ها وجود داشته باشد، افزود: اقدامات صورت گرفته قابل تقدیر است اما نیاز به تکمیل و به روز شدن برای اجرا دارد و دوستان باید نظرات دستگاه‌ها را بگیرند و طرح را کامل کنند و دستگاه‌های اجرایی نیز مساعدت نمایند و مصوبه کارگروه هم مورد نیاز است و کار باید ساده و روان اجرا شود زیرا امروز در بحث خشکسالی به مرحله بحران رسیده ایم و نیازمند اجرا هستیم البته باید راه‌های بهتر را برای مشارکت مردم انتخاب کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*