خزان در ارگ بهارستان

امروز خراسان جنوبی – حسین زاده hoseinzade@birjandtoday.ir / شهر بیرجند اماکن و ابنیه های تاریخی بسیار ارزشمندی دارد که بعضا بنا به دلایلی به حال خود رها شده و حتی در معرض تخریب قرار گرفتند. قطعاً اگر چنین آثار بکری در شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، یزد و … قرار داشت خیلی خوب می دانستند که چطور از این ظرفیت‌ها بهترین استفاده را ببرند اما متاسفانه این سرمایه های استانی و ملی در بیرجند حال و روز خوبی ندارند و در حال نابودی هستند.
ارگان متولی ارگ بهارستان اقدامی در راستای
احیای آن انجام نمی‌دهد
یکی از این ابنیه تاریخی و بسیار ارزشمند در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد و متاسفانه این ارگان نه‌تنها هیچ اقدامی برای مرمت و جلوگیری از تخریب آن انجام نمی‌دهد بلکه تاکنون نسبت به واگذاری این بنای تاریخی ارزشمند به شهرداری و یا میراث فرهنگی و راه و شهرسازی که می توانند برای احیای آن گامی بردارند نیز چراغ سبزی نشان نداده است و این اثر تاریخی ارزشمند و زیبا را تا مرز تخریب و نابودی پیش برده اند. البته مدتی است می‌شنویم که بنیاد مستضعفان قصد فروش این بنای تاریخی را به راه و شهرسازی دارد که در هر صورت امیدواریم این اتفاق خوب هر چه زودتر و قبل از تخریب کامل ارگ بهارستان رخ دهد.
ارگ بهارستان معروف به باغ زرشکی در ابتدای مسیر بافت تاریخی بیرجند (مدرسه شوکتیه تا مسجد جامع چهار درخت) واقع است که در ضلع جنوبی از طریق باغ شوکتی (درشکه خانه قدیم) به بیمارستان امام رضا(ع) متصل می باشد. البته کلینیک درمانی نیز در حد فاصل ارگ و باغ احداث شده است. این بنای تاریخی ارزشمند در دوره افشاریه (۱۲۰۵ تا ۱۲۰۶ هجری قمری) احداث شده و در اسفند سال ۷۹ نیز ثبت آثار ملی کشورمان گردیده است.
پناه گرفتن لطفعلی خان زند در ارگ بهارستان
گفته می‌شود که لطفعلی خان زند و جمعی از همراهانش در مقطعی طی جنگی که با آقا محمد خان قاجار داشته در ارگ بهارستان بیرجند پناه گرفته و مدتی را در آن سپری کرده است. به هر حال این بنای تاریخی ۸ ضلعی و زیبا مورد بی‌مهری مسئولان امر قرار گرفته و ارگان متولی نیز تاکنون عزم و اراده ای برای احیا یا واگذاری آن از خود نشان نداده و در حال حاضر به انباری از ضایعات و محل نگهداری برخی لوازم و تجهیزات تبدیل شده و وضعیت بسیار اسف باری دارد.
مجاز به پاسخگویی نیستیم
البته موضوع را از طریق اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان استان پیگیر شدیم که عنوان شد مجاز به مصاحبه و دادن اطلاعات نیستند و باید موضوع را از طریق روابط عمومی مرکز پیگیر شویم.
امیدواریم ارگ بهارستان هر چه سریعتر در اختیار دستگاهی پاسخگو قرار گیرد
رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه ارگ بهارستان باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود، گفت: امیدواریم این بنای تاریخی با ارزش هر چه سریع تر در اختیار دستگاهی قرار گیرد که در قبال آن پاسخگو باشد زیرا متأسفانه بنیاد برای حفظ و احیای این اثر پاسخگو نیست.
آمادگی شهرداری برای احیای ارگ
معاون فنی و عمرانی شهرداری بیرجند نیز گفت: اگرچه امکان تملک ارگ بهارستان برای شهرداری بیرجند وجود ندارد اما شهرداری آمادگی دارد چنانچه ملک توسط میراث فرهنگی یا راه و شهرسازی تملک شود در راستای بازسازی و احیای آن کمک کند عدل افزود شهرداری بیرجند با تخصیص ۶۰۰ میلیون تومان نسبت به احیای مجموعه باغ شوکتی (درشکه خانه قدیم) که به ارگ بهارستان متصل است اقدام نموده تا آن را به موزه شهر تبدیل نماید که قطعا با الحاق ارگ بهارستان به باغ، این مجموعه به مسیر ورودی و کریدور اصلی بافت تاریخی که ادامه آن به مدرسه شوکتیه و در نهایت مسجد جامع چهار درخت منتهی می‌شود تبدیل خواهد شد.
شرکت بازآفرینی شهری ایران خریدار ارگ بهارستان
معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان نیز در این باره با تائید قصد ورود راه و شهرسازی به موضوع ارگ بهارستان گفت: پیشنهاد تملک ارگ بهارستان را داده‌ایم و با شهرداری بیرجند هم توافقاتی در این راستا داشته‌ایم و مقرر شده تا این بنای تاریخی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی خریداری شود.
ولی پور افزود: در راستای سیاست های ستاد بازآفرینی شهری به دنبال مرمت و احیای ارگ بهارستان زیر نظر میراث فرهنگی هستیم تا در ادامه به منظور رونق گردشگری، زیباسازی و نشاط اجتماعی از این بنای تاریخی ارزشمند استفاده شود.
خانه آیت ا… هادوی، خانه گفتمان شهر بیرجند می شود
وی اضافه کرد: در همین راستا خانه آیت ا… هادوی را نیز خریداری کرده ایم که به عنوان خانه گفتمان شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا مسئولان تصمیم گیرنده در کنار صاحب نظران و سازمان‌های مردم نهاد در این مکان گرد هم آمده، در خصوص مسائل شهر تصمیم گیری کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*