حمایت عاطفی از کودکان در خانه بعد از بازگشت از مدرسه

چند ماهی از بازگشایی مدارس می‌گذرد. نزدیک امتحانات، یا زمانی که فشار مدرسه بیشتر می‌شود، مطمئنا کودک شما بی‌حوصله‌تر خواهد شد. ممکن است حال خوبی نداشته باشد و تحمل زیادی زیر فشار مدرسه نداشته باشد. اینجا زمانی است که باید به فکر حمایت عاطفی از کودک باشید. با کودکت همراه باشید تا راه‌حل‌هایی برای حل کردن این گونه مشکلات روانشناسی به شما ارائه دهیم.
حمایت عاطفی، کودکان، مدارس، مشکلات، احساسات، شبکه اجتماعی، کودک، خانواده ایرانی، تربیت کودک

کودکان باید متوجه تغییرات اجتماعی شوند و باید شرایط اجتماعی را فرابگیرند. فرزند شما در مدرسه با فشار معلم‌ها، بچه‌هایی که او را اذیت می‌کنند یا مسخره شدن باید کنار بیاید. عموما هم کودک این فشار را بروز نمی‌دهد، به همین خاطر همه چیز درون او جمع می‌شود تا روزی به شکل یک طوفان بیرون بزند. خانه تنها جایی است که کودک امکان بروز خود را دارد. خانه جایی است که همه کودک را دوست دارند و کودک شما می‌تواند شخصیت اصلی خود باشد.
علاوه بر مشکلات اجتماعی، کودک شما در مدرسه باید سر کلاس ساکت باشد و برای مدت طولانی به درس توجه کند. همچنین باید وظایف خود را در زمان مشخصی کامل کنند. کودک شما وارد یک دوره جدید شده و ممکن است معلم او هم تغییر کرده باشد. برخی بچه‌های کم‌سن‌تر هم در حال عادت کردن به دوری از خانواده و کمبود حمایت عاطفی از کودک هستند.
پس از تمام این‌ها، مشکل مشق شب وجود دارد. هنگامی که تمامی این مشکلات را دور هم جمع کنیم، یک فشار زیاد روی بچه ایجاد خواهد شد. اما چه کارهایی را باید انجام داد؟ چگونه می‌توان به کودک کمک کرد؟ حمایت عاطفی از کودک چه کمکی خواهد کرد؟

۱. خانه شما باید جایی مناسب برای ابراز احساسات باشد

یکی از قدم‌های حمایت عاطفی از کودک ایجاد فضایی مناسب برای بروز احساسات است. کودک شما باید راه‌های سالم بروز احساسات را یاد بگیرد. کودک نباید از ترس مجازات احساسات خود را سرکوب کند. بروز احساسات سخت است و گاها همراه با خشم و گریه است، اما باید این احساسات خالی شوند و به عنوان والدین باید با کودکان خود همدردی کنید.
البته که نباید مرزهای مشخص رفتاری را فراموش کنید. باید اجازه بروز احساسات را بدهید، اما اجازه ندهید که احساسات از حد خارج شود و کودک شما به دیگران توهین کند یا به وسایل خانه خسارت وارد کند. شما باید به حرف‌های کودک خود گوش کنید و با او همدردی کنید. این یک شروع خوب برای حمایت عاطفی از کودک است.

۲. زمان استفاده از گوشی را محدود کنید

کودکان نیازمند سپری کردن زمان دور از دوستان، فشار مدرسه و شبکه‌های اجتماعی هستند. ممکن است چنین چیزی را نخواهند، اما مشخصا به آن نیاز دارند. تحقیقات نشان داده که هر چقدر کودکان بیشتر به صفحات گوشی خود نگاه کنند، بیشتر افسرده و مضطرب خواهند شد. این زمان را محدود کنید.

۳. فعالیت‌های فوق برنامه را به درستی انتخاب کنید

فعالیت‌های فوق برنامه کمک فراوانی به دانش و یادگیری کودک خواهد کرد. فعالیت‌هایی مانند کلاس زبان، یا کلاس آموزش ساز همگی مزایای خوبی دارند. اما اگر این فعالیت‌ها برنامه کودک را سنگین کند، او فشار بیشتری را حس خواهد کرد. تنها فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که کودک شما واقعا از آن‌ها لذت می‌برد. یکی دیگر از قدم‌ها برای حمایت عاطفی از کودک ایجاد برنامه‌ای مناسب با زمان استراحت است.

۴. با کودک خود زمان صرف کنید

این بخش از حمایت عاطفی از کودک مربوط به شما است. البته که با وضع کاری و ساعات کاری، ممکن است زمان کافی را نداشته باشید. اما همیشه باید به روابط اهمیت دهید تا رشد کنند و جوانه بزنند. لحظاتی که مشخصا برای خود شما است را کمتر کنید و زمان بیشتری را با کودک صرف کنید. هر چقدر بیشتر کنار کودک خود باشید، او حس بهتری خواهد داشت و رفتار بهتری را بروز می‌دهد.

۵. کودکان را تشویق و تمجید کنید

کودک شما در طول روز مورد قضاوت و انتقاد قرار می‌گیرد. هر روز معلم‌ها یا بقیه افراد به او می‌گویند که کار او کافی نیست و باید بیشتری تلاش کند. حفظ اعتماد به نفس در چنین شرایطی واقعا سخت است. خانه جایی است که کودک شما دوباره شارژ خواهد شد. خانه جایی است که کودک از نظر عاطفی حس بهتری خواهد داشت. فعالیت آن‌ها را تمجید کنید و به آن‌ها حس خوبی بدهید.
باید سلامت روان کودک خود را مهم‌تر از هر چیزی قرار دهیم. حمایت عاطفی از کودک یک بخش مهم در زمینه تربیت کودک است. کودکان زمانی شروع به رشد می‌کنند که سلامت روان خوبی داشته باشند. خودتان را از کودک دور نکنید و سعی کنید که احساسات را بروز دهید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*