«افضل آباد» نهبندان چشم انتظار نگاه مسئولان/ تامین آب افضل آباد نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار

مردمان کویرنشین روستای افضل آباد نهبندان حدود ۵ سال است که با تنش های آبی درگیر هستند و چشم به دست مسئولان خراسان جنوبی دارند تا با احداث مجتمع آبرسانی در این روستا مشکل آب آشامیدنی و بهداشتی آن ها حل شود.

خبرگزاری شبستان – خراسان جنوبی: آب، منابع آبی، کمبود آب و خشکسالی از مواردی هستند که در خراسان جنوبی از اهمیت بسیاری برخوردار است و متاسفانه حدود دو دهه می گذرد که خراسان جنوبی استان کویری شرق کشور با بحران خشکسالی رو به رو شده و اکنون آژیر خطر آن به صدا در آمده است.

خراسان جنوبی اقلیمی خشک و نیمه خشک دارد و لب های خشکیده این استان چشم به راه ابرهای باران زا است تا لبخند را به لب مردمان این سرزمین باز گرداند و بسیاری از روستاهای خراسان جنوبی با بحران کم آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم می کنند.

در زمستان اکثر استان‌های کشور از باران و برف بهره می‌برند اما متاسفانه این استان کویری همچنان با وجود ابرهای باران زا نتوانسته از پدیده خشکسالی بیرون آید و با آمدن فصل زمستان مشکلات روستاهای خراسان جنوبی برای تامین آب افزایش پیدا می کند.

خشکسالی علت خالی شدن روستاهای مرزی

۲۰ سال خشکسالی در خراسان جنوبی امان مردمان روستایی استان را بریده و روز به روز تعداد روستاهای درگیر با بحران خشکسالی در استان درحال افزایش است و مردم روستاهای این استان کویری چشم انتظار تدابیر مسئولین هستند.

بحران خشکسالی و نبود آب مورد نیاز در روستاهای استان سبب شده تا بیشتر جونان به شهرها مهاجرت کنند و بحران خشکسالی در روستاهای مرزی استان نیز سبب مهاجرت جمعیت شده است و این یک تهدیدی برای مرزهای کشور محسوب می شود چرا که مرزنشینان ما محافظین مرزهای کشور هستند و امنیت مرزهای استان را تامین می کنند.

آبرسانی به ۵۰۰ روستا در خراسان جنوبی با تانکر

در حال حاضر یک هزار و ۷۵۳ روستا در خراسان جنوبی وجود دارد که حدود ۵۰۰ روستا در به وسیله تانکرها آبرسانی می شوند و یکی از مشکلات اصلی روستاهای استان نبود آب شرب است و برخی از اوقات در این روستاها مشاهده می کنیم که تانکرها بنا به دلایلی آب رسانی را انجام نمی دهند.

در این راستا مردم این روستاها مجبور هستند برای تامین آب مورد نیاز خود به روستاها و یا شهرهای همجوار بروند و برخی اوقات مردم روستاهای کویری استان برای استحمام نیز مجبور به سفر کردن به شهرها هستند.

خشکسالی تهدیدی برای محصولات استراتژیک خراسان جنوبی

کمبود آب و خشکسالی های اخیر نه تنها زندگی مردم در روستاها را مخل کرده است بلکه تهدیدی برای محصولات کشاورزی و استراتژیک استان از جمله زرشک، زعفران، عناب، پنبه، پسته و گل نرگس به حساب می آید.

خراسان جنوبی دارای ۱۳۱ هزار و ۷۵۱ هکتار اراضی زیرکشت محصولات زراعی آبی و دیم با تولید ۶۸۴ هزار و ۶۳۱ تن و ۵۷ هزار و ۴۶۸ هکتار سطح زیرکشت محصولات باغی آبی و دیم با تولید ۱۰۶ هزار و ۷۸۴ تن است.

موضوع آب و مدیریت بهینه بر منابع آبی از جمله چالش‌هایی است که غلبه بر آن به عزم ملی و همراهی تمام دستگاه های اجرایی نیاز دارد و روستاییان این استان در دهگردشی های انجام شده توسط مسئولان بارها موضوع کم آبی را مطرح کرده اند.

آب افضل آباد نیازمند توجه مسئولان خراسان جنوبی

روستای افضل آباد یکی از روستاهای بخش نهبندان خراسان جنوبی که پنج سال مشکل کم آبی دارد و خشکسالی در این روستا سبب شده تا جوانان و خانواده ها به شهرهای مجاور مهاجرت کنند.

به روستای افضل آباد سفر کردیم تا از نزدیک مشکلات به وجود آمده در این روستا بر اثر خشکسالی مشاهده و بررسی کنیم و پای درد دل مردمان مهمان نواز این روستا بنشینیم.

آب روستای افضل آباد مانند اکثر روستاهای استان از طریق تانکرهای آبرسانی تامین می شود و زمانی که در آن روستا حضور داشتیم تانکرهای آبرسانی به مردمان این روستا سر رسیدند و شاهد بودیم که زن و کودک و پیر و مردان این روستا با در دست داشتن دبه های آب به سمت تانکر می آمدند تا بتوانند آب مورد نیاز چند روز دیگر خود را ذخیره کنند.

چند وقت پیش گروه های جهادی با احیای قنات های این روستا توانستند کمکی به آب این روستا کنند اما نیاز این روستا به آب بیش از این حرف ها است و روستای افضل آباد نیازمند ایجاد یک مجتمع آبرسانی است که اگر این کار صورت بگیرد مشکل آب حدود ۱۲ روستای دیگر نیز حل خواهد شد.

کاش مسئولان یک لحظه خود را جای ما بگذارند…

عباس آقا یکی از اهالی این روستا در حالی که منتظر بود تا نوبت او شود تا دبه های خود را پر از آب کند در گفتگو با شبستان در بیرجند گفت: تانکرهای آبرسانی هر ۱۴ روز به روستای ما می آیند و باید برای این مدت تعداد بسیاری دبه ۲۰ لیتری را پر از آب کنیم تا با کمبود آب مواجه نشویم.

وی به خشکسالی و کمبود آب در این روستا اشاره کرد و افزود: خشکسالی باعث بیکاری جوانان ما شده است و بیشتر جوانان ما به شهرها مهاجرت کرده اند تا برای خود کار و منبع درآمدی پیدا کنند و ما هم اکثر اوقات بیکار هستیم چون کشاورزی و دامداری با مشکل رو به رو شده است.

عباس آقا از مسئولان گله کرد: کاش مسئولین یک لحظه خود را جای ما بگذارند که چگونه در این روستای کویری و بی آب زندگی می کنیم و معیشت خود را می گذرانیم و اگر به این موضوع فکر می کردند برای حل مشکل آب روستای ما کاری انجام می دادند.

دوست دارم آب بازی کنم اما…

علی دانش آموز ۱۰ ساله با دبه ای کوچک که در دست داشت در صف آب ایستاده بود و در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: من هم مثل خیلی از بچه ها دوست دارم آب بازی کنم اما در روستای ما آب نیست و همیشه حسرت بچه های شهری را می خوریم.

از علی می پرسم برای شسشوی بدن و استحمام چه می کنید، گفت: مادرم و پدرم بچه ها را برای حمام به شهر می برند؛ چون آب به مقدار کافی نداریم.

افضل آباد در انتظار تاسیس مجتمع پمپاژ آب

«ولی الله جهانشاهی» دهیار روستای افضل آباد در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: نزدیک به ۵ سال است که با مشکل بی آبی رو به رو هستیم و با تانکر آبرسانی آب شرب مورد نیاز روستا تامین می شود و کم آبی باعث افزایش مهاجرت روستاییان به شهر شده است.

وی با بیان اینکه هر ۱۴ روز تانکر به این روستا آب رسانی می کند، گفت: برای تامین آب بهداشتی و آشامیدنی مورد نیاز خود مشکل داریم و مجبور هستیم با زحمت به حفر چاه بپردازیم و برای استحمام با مشکلاتی رو به رو هستیم و آب شربی که از تانکرها ذخیره می کنیم زودتر از زمان رسیدن تانکرهای بعدی تمام می شود.

جهانشاهی با اشاره به اینکه سال گذشته گروه های جهادی با کانال کشی قنات های روستا را احیا کردند، بیان کرد: مسئولان وعده های زیادی برای تامین آب آشامیدنی و بهداشتی ما داده اند اما تا چند وقت اخیر کاری انجام نداده بودند و طی چند وقت اخیر یک امیدهایی به ما داده اند که برای آبرسانی به این روستا طرح ریخته اند ومنتظر هستیم تا اجرایی شود.

دهیار روستای افضل آباد با توجه به اینکه کم آبی سبب مهاجرت جوانان این روستا به شهرها شده است، گفت: اگر مجتمع آبرسانی این روستا تاسیس شود مشکل آب ۱۲ روستای دیگر از جمله حسین آباد، کلاته حبیب، عباس آباد، حسن آباد، چاهک و … حل خواهد شد.

خشکسالی های ۲۰ ساله علت اصلی مهاجرت روستاییان

«علیرضا صادقی» معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: ۹۰ روستا در بخش نهبندان با تانکر آبرسانی می شوند که این تعداد در فصل تابستان به بالای یکصد روستا می رسد.

وی با بیان اینکه تاسیس مجتمع های آبرسانی در روستاها نیازمند اعتبارات بسیاری هستند، افزود: ۱۴ مجتمع آبرسانی نیمه در تمام در بخش نهبندان داریم و آبرسانی به تمام روستاهای نهبندان به حداقل ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار نهبندان با اشاره به اینکه سال گذشته مقدار بارندگی بخش نهبندان ۲۴ میلی متر بود، افزود: خشکسالی های ۲۰ ساله یکی از دلایل اصلی و مهم مهاجرت مردم از روستاها است و از سال ۹۰ تاکنون ۵ هزار و ۸۰۰ جمعیت از روستاهای نهبندان مهاجرت کرده اند.

صادقی به مشکل آب روستای افضل آباد اشاره کرد و گفت: در خصوص پروژه مجتمع آبرسانی روستای افضل آباد بخش مطالعاتی آن شروع شده است و اعتبارات دولت امسال تنها به پروژه های نیمه تمام اختصاص دارد و در دو سال اخیر تامین اعتبار نشده است و امیدواریم سال ۹۸ اعتباری برای مجتمع آبرسانی روستای افضل آباد در نظر گرفته شود.

مجتمع آبرسانی افضل آباد نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار

«محمدرضا بذرافشان» معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار کرد: در استان ۹۱۸ روستای بلای ۲۰ خانوار داریم که از این تعداد ۵۶۰ روستا مشکل کمبود آب ندارند و ۳۵۸ روستا با تنش های آبی مواجه هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های ما در استان آبرسانی به روستاها از طریق ایجاد مجتمع های آبرسانی است، افزود: در این راستا در چهار شهرستان مرزی نهبندان، درمیان، سربیشه و زیرکوه پروژه مجتمع آبرسانی برای تاسیس در روستاهای این شهرستان ها داریم.

معاون مهندسی توسعه شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه منبع تامین آب روستای افضل آباد از روستای ذهاب است، ادامه داد: این روستا حدود ۱۵ کیلومتر با افضل آباد فاصله دارد و دارای اختلاف ارتفاع زیادی هستند و برای ایجاد ایستگاه پمپاژ در این مسیر نیازمند هزینه های گزافی هستیم.

بذرافشان در ادامه گفت: برای انتقال آب از روستای ذهاب به افضل آباد نیازمند ایجاد دو ایستگاه پمپاژ آب و دو ایستگاه فشارشکن هستیم و باید ۱۵ کیلومتر خط انتقال احداث شود و در فاز اول دو ایستگاه پمپاژ خواهیم کرد و تا ایستگاه اول چهار کیلومتر خط انتقال با اعتبار ۶۰۰ میلیون تومان در دست اجرا است.

وی بیان کرد: کل پروژه آبرسانی به افضل آباد حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر کل این اعتبار در سال ۹۸ تخصیص یابد این پروژه تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

تصویب پروژه انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور در مجلس

«نظر افضلی» نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: بحران آب در خراسان جنوبی بسیار جدی است و درد ما در این استان خشکسالی ها و کمبود آب کافی است.

وی با بیان اینکه پروژه انتقال آب به شرق کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است، ادامه داد: امیدواریم انتقال آب از دریای عمان به شرق کشور هر چه سریع تر صورت بگیرد و این خبر نویدبخشی به مردم خراسان جنوبی است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قنات مردم افضل آباد توسط گروه‌های جهادی راه اندازی شد و هنوز کمبود آب وجود دارد و باید دعا کنیم تا میزان بارندگی ها افزایش پیدا کند.

افضلی با اشاره به اینکه باید مرز استان را فعال‌تر کنیم تا جوانان بتوانند استفاده کنند، ادامه داد: اکثر جوانان روستاهای بخش نهبندان به دلیل نبود شغل به شهرها مهاجرت می کنند و به دنبال این هستیم تا منطقه ویژه اقتصادی نهبندان را راه اندازی کنیم و در این راستا کارخانه‌ها و سرمایه‌گذاران بیایند و یک شغل پایدار برای جوانان بخش نهبندان ایجاد کنند.

گزارش: زینب روحانی مقدم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*