افزایش هزار و ۱۰۰ درصدی کشفیات فرآورده های نفتی در استان/ قطـب قاچـاق بنـزینیم !

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / رشد بیش از هزار درصدی قاچاق سوخت هر کجای دنیا می تواند نوعی شوخی باشد اما در استان خراسان جنوبی حقیقتی تلخ است. استانی که در بسیاری از جهات و در شاخص های توسعه دچار عقب ماندگی است و تنها به فرهنگی بودنمان می بالیم. حالا با اشاره به آمار و ارقام ارائه شده از سوی مراجع ذی صلاح می توانیم ادعا کنیم اگر در همه چیز عقب ماندگی داریم اما در قاچاق بنزین، از قطب های این معضل در کشور هستیم.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی گفت: فرآورده های نفتی در ۹ ماهه سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل یک هزار و ۱۳۷ درصد رشد داشته است. محمدرضا حسنی مقدم روز گذشته در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان تصریح کرد: در ماه های اخیر به دلیل افزایش قیمت ارز شاهد قاچاق فراوان سوخت از مرزهای استان هستیم به طوری که تنها در سه ماه گذشته مقادیر قابل توجهی سوخت از کشور خارج شده است که نشان می دهد باید تصمیم جدی و اساسی در برخورد با این پدیده شوم اتخاذ کرد. وی به آمار کشفیات استان در ۹ ماهه سال جاری اشاره کرد و افزود: از مجموع ۲۳ قلم کالای قاچاق در ۶ قلم رشد داشته ایم، این در حالیست که در ۱۷ مورد دیگر شاهد کاهش میزان قاچاق بوده ایم. وی به برخی از این موارد اشاره کرد و ادامه داد: در پارچه های مکشوفه شاهد رشد ۴۵۶ درصدی نسبت به میزان مشابه سال گذشته بوده ایم، در سیگار در ۹ ماهه سال جاری شاهد رشد ۱۰۱ درصدی بوده ایم، این در شرایطی است که در موضوع تجهیزات پزشکی نیز شاهد رشد ۳۰۱ درصدی میزان کشفیات نسبت به میزان مشابه سال قبل بوده ایم. به گفتۀ وی ارزش ریالی کشفیات در ۹ ماهه سال گذشته ۶ میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان می باشد که این میزان در مدت مشابه سال جاری به ۱۴ میلیارد و ۶۱۲ میلیون تومان رسیده که رشد ۱۲۳ درصدی را نشان می دهد.
با تفکر ایجاد قاچاق باید مبارزه کرد
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه هر زمان که از قاچاق سخن به میان می آید اذهان به سمت مرز و خروجی های مرزی متمرکز می شود، افزود: این در حالی است که قاچاق صرفاً در مرز نیست بلکه باید با تفکری که موجب ایجاد قاچاق می شود در بخش های مختلف برخورد کرد. محمدرضا حسنی مقدم پیشگیری را مقدم بر درمان و مقابله دانست و تصریح کرد: هرچه در موضوع پیشگیری از وقوع قاچاق کار شده و اقدامات و برنامه ریزی های اساسی انجام شود، قطعاً از هزینه های مادی، معنوی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی که در زمان مقابله با این پدیده شوم صرف می شود، کاسته خواهد شد. وی خاطر نشان کرد: تا هر زمان که محصولات داخلی ما ناچیز شمرده شده و اجناس بی کیفیت تلقی شوند، مردم به سمت استفاده از کالای خارجی سوق داده خواهند شد و این مهمترین و مهلک ترین ضربه ای است که در این زمینه به تولیدکنندگان خواهد خورد. به گفتۀ وی تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی در این زمینه تعصبی است که باید نسبت به کالای ایرانی نشان دهیم ؛ از این رو رسانه ها می توانند محصولات با کیفیتی که شاهد تولید آن در داخل هستیم را به جامعه و شهروندان معرفی کنند تا مردم با افتخار به فروشگاه ها و مراکز فروش مراجعه کرده و کالای ایرانی را خریداری کنند. رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان با بیان اینکه امروزه همه دستگاه های نظام در برخورد و مبارزه با قاچاق کالا هم دل و یک صدا هستند، گفت: در حال حاضر ۲۰ دستگاه اجرایی در قوه مجریه و قضائیه در حال برخورد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستند.
کشف ۸۸ کالای قاچاق بهداشتی و آرایشی
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز در این جلسه گفت: ۸۸ قلم کالای قاچاق بهداشتی و آرایشی طی ۹ ماهه سال جاری در خراسان جنوبی کشف شده است. کبری ناصری افزود: ۵۱ قلم داروی گیاهی، شیمیایی، مخدر و روانگردان و مکمل، ۸۸ قلم کالای قاچاق آرایشی و بهداشتی و ۴۱ قلم کالای قاچاق خوراکی و آشامیدنی در ۹ ماهه سال جاری کشف شده است. وی با اشاره به موضوع فروش مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی عنوان کرد: این محصول گاه در خود باشگاه به فروش نمی‌رسد بلکه آن را در صندوق عقب ماشین و مکان‌هایی شبیه به آن نگهداری می‌کنند که کشف کالا را با مشکل رو به رو می‌کند. به گفتۀ وی از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بازرسی های متعدد میدانی از مراکز عرضه فرآورده‌های سلامت محور صورت گرفته که ۱۹۷ مورد بازرسی از داروخانه‌ها و مراکز فروش محصولات آرایشی و بهداشتی بوده و یک مورد منجر به کشف شده است. معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: بازرسی از عطاری‌ها و باشگاه‌های ورزشی ۸ مورد بوده که یک مورد منجر به کشف شده است و همچنین بازرسی از فروشگاه‌های فروش محصولات خوراکی و آشامیدنی ۱۷ مورد و بازرسی از محصولات فروش تجهیزات پزشکی ۱۳ مورد بوده است. به گفتۀ ناصری در بازرسی‌های مشترک از مراکز توزیع فرآورده‌های سلامت محور نیز ۲۰ مورد بازرسی از داروخانه‌ها، ۵۹ مورد از عطاری ها و باشگاه های ورزشی، از فروشگاه‌های عرضه محصولات آرایشی و بهداشتی ۱۳۲ مورد، ۲۲ مورد از فروشگاه‌های عرضه تجهیزات پزشکی و بازرسی از فروشگاه های عرضه محصولات خوراکی و آشامیدنی ۱۰۵ مورد صورت گرفته است. وی با اشاره به تخلف برخی از عطاری‌ها در فروش داروهای دست ساز یادآور شد: متأسفانه با این تخلفات برخورد و به مراجع قضائی نیز معرفی می‌شوند ولی در نهایت برای آنان حکم تبرئه صادر می‌شود.
افزایش ۱۰۹ درصدی بنزین در ۹ ماه سال جاری
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان‌جنوبی هم در این جلسه گفت: ۴۰ هزار لیتر بنزین قاچاق طی ۹ ماهه سال جاری کشف شده است. قربان علی مردانی با اشاره به اینکه کنترل بار از سال ۹۴ در بازارچه مرزی صورت می‌گیرد، بیان کرد: با این وجود متأسفانه گاهی در مرز در لابه لای مبادله کالا قاچاق سوخت نیز انجام می شود. وی ادامه داد: در این راستا پیشنهاد کنترل بار خودروها را در ورودی بازارچه مرزی داده‌ایم که نتایج بسیار خوبی داشت. به گفتۀ وی بیشترین مصرف بنزین را در نهبندان داریم که در هشت ماهه امسال رتبه اول مصرف بنزین کشور را در بین نواحی ما و در منطقه خراسان‌جنوبی رتبه سوم را در آبان ماه داشته است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در آبان ماه ۱۰۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، ادامه داد: در راستای کنترل این موضوع پیشنهاد دادیم در نهبندان از کارت آزاد سوخت استفاده نشود و تنها مقدار کمی برای کارت آزاد در راستای حل مشکل میهمانانی که از این منطقه تردد می‌کنند، در نظر گرفته شود. مردانی افزود: در مسیر چابهار، زاهدان و زابل به اجبار از کارت شخصی استفاده می‌کنند و از این منظر قاچاقچیان به مناطق ما آمده و از کارت آزاد استفاده می کنند و قاچاق سوخت صورت می‌گیرد، همچنین در شهر نهبندان در فروردین و اردیبهشت ماه ۶۱ درصد افزایش برداشت نفت و گاز داشتیم.
سوخت بیشترین آمار قاچاق را دارد
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز گفت: ورودی پرونده‌ها به تعزیرات استان در ۹ ماه امسال هزار و ۷۶۹ پرونده بوده است که ۸۷ فقره منجر به برائت شده است. محمد حسین اشرفی با اشاره به اینکه در مدت ذکر شده هزار و ۷۷۸ پرونده مختومه داشته‌ایم، بیان کرد: میزان محکومیت از منظر ریالی نیز ۲۴۹ میلیارد ریال بوده است. وی با تبیین اینکه متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های قاچاق در تعزیرات ۳۲ روز است، عنوان کرد: پرتکرارترین تخلفات، ارتکاب به قاچاق کالا، حمل کالای قاچاق و عرضه و فروش کالای قاچاق توسط واحدها بوده است. به گفتۀ وی بیشترین قاچاق کالا مربوط به سوخت، البسه و پوشاک، سیگار و برنج بوده است. معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم بیان کرد: از ابتدای سال هزار و ۴۶۱ انبار در سامانه به ثبت رسیده که این تعداد در حال حاضر به دو هزار و ۵۹۴ مورد رسیده است. علی تهوری افزود: از این تعداد انبار ۱۰۳ مورد مربوط به محصولات کشاورزی، ۴۷۸ انبار مربوط به معدن، ۹۲۸ انبار مربوط به اصناف، ۴۷۸ مورد صنعتی، ۴۲۲ مورد مربوط به دام و طیور و ۵۳۸ انبار نیز مرتبط با واحدهای نگهداری کالا و ۲۵۰مورد انبار کالاهای اساسی است. وی با اشاره به طرح ریجستری خاطر نشان کرد: اگر واحدی گوشی همراه را به فردی بفروشد که به دلیل قاچاق بودن امکان فعال کردن آن وجود نداشته باشد ملزم به پس گرفتن کالا است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*