افزایش قیمت نخ بازار را کساد کرد / کلاف سردرگم بازار نخ

امروز خراسان جنوبی- قاسمی / در زمان کودکی اکثر ما مادران خود را در حال بافتنی با میل های بافتنی دیده ایم که وسایل مختلف از جوراب و لیف گرفته تا شال و کلاه می بافند و این جذابیت هنوز ادامه دارد و خانواده های ایرانی پوشاک سنتی را ترجیح می دهند و افرادی ازجمله مریم حسین پور(۲۷ ساله) از همین راه بافندگی محل درآمد خوبی برای خود ایجاد کرده اند، اما طی ماه های اخیر افزایش قیمت نخ تأثیرات منفی در چنین کسب و کارهایی داشته و باعث فروش کم و کاهش استقبال افراد شده است. در ادامه بیشتر با او آشنا می شویم.
*از چه زمانی به سمت دوخت پوشاک سنتی و بافندگی روآوردید؟
در گذشته برای خودم انجام می دادم ولی از سال ۹۲ به صورت حرفه ای و جدی برای فروش به دنبال این کار رفتم و بیمه و شغل صنایع دستی خودم را پیگیری کردم و اکنون چهارمیل، پنج میل، جوراب، کلاه و ژاکت و لباس های سنتی می بافم و می دوزم.
*بازار فروش شما چگونه است؟
بازار فروش که بیشتر در بیرجند است و در نمایشگاه هایی که شرکت کرده ام از استان های دیگر هم علاقمند زیاد وجود داشت. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که از زمانی که امسال قیمت نخ بالا رفت استقبال هم کم شد و دیگر مشتری چندانی برای کار بافت سنتی ندارم چرا که می گویند با این وضعیت قیمت پوشاک آماده شده در بازار کمتر در می آید و همین موضوع زمینه ساز مشکلات فراوانی برای من شده است.
*بازار فروش قبل ازگرانی خوب بود؟
بله قبل از این گرانی ها مشتری های زیادی داشتم و محل درآمد خیلی خوبی برای من و خانواده ام شده بود و کمک کننده به همسرم در تأمین مخارج بودم و در خیلی از مواقع همین کارم به ما کمک می کرد ولی اکنون دیگر این موضوع صدق نمی کند.
*توصیه می کنید جوانان و دیگر بانوان هم به این سمت بیایند و جای کار وجود دارد؟
اگر دوباره قیمت ها درست شود البته که جای کار دارد و خیلی ها اکنون به این سمت کشیده شده اند، هر چند اکنون جوانان دیگر کمتر به این سمت می آیند و شاید به این دلیل باشد که خانواده ها بیشتر به سمت محصولات با قیمت کمتر رفته اند توصیه می کنم که حتی اگر به صورت حرفه ای بانوان نمی خواهند این کار را انجام دهند برای خود بافندگی را یاد بگیرند چرا که ثابت شده است بافتنی باعث آرامش می شود.
*چه درخواستی از مسئولان دارید و آیا نمی خواهید کارگاهی داشته باشید؟
تنها درخواست من این است که اگر مسئولان می توانند قیمت های نخ به زمان قبل بازگردد یا به افرادی که به صورت حرفه ای کار می کنند کمک هایی شود. من به دنبال زدن کارگاه نیستم چرا که برای آن باید وام بگیرم و نیاز به ضامن دارد و من نمی توانم ضامن را تأمین کنم و به همین دلیل ترجیح می دهم در منزل کار کنم و در آینده هم این کار را ادامه خواهم داد و امیدوارم که در سال های بعد وضع بهتر شود.