ادامه فعالیت تلگرامهای فارسی؛ مهلت هاتگرام و طلاگرام تمام شد/ اظهار بی اطلاعی مسئولان

مهلت هاتگرام و طلاگرام تمام شد/ اظهار بی اطلاعی مسئولان

با اتمام مهلت نسخه‌های فارسی تلگرام برای مستقل شدن از این پیام رسان خارجی، آخرین وضعیت ادامه فعالیت این پیام رسانها مشخص نیست و مسئولان درباره آن اظهار بی اطلاعی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام حکم فیلترینگ شبکه اجتماعی تلگرام در کشور در اردیبهشت ۹۷ و حمایت از پیام رسانهای بومی، مرکز ملی فضای مجازی برای یک دوره گذار با فعالیت موقت کلاینت های فارسی تلگرام (نسخه های فارسی) موافقت کرد چرا که کوچ یکباره بیش از ۴۰ میلیون کاربر ایرانی از تلگرام به سمت شبکه‌های بومی، امکانات فنی وسیعی می‌خواست و این امکانات در آن مقطع زمانی در دسترس نبود.

در این زمینه ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که «برای دوران گذر، به دو کلاینت فارسی تلگرام که از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، ویژگی بهتری داشتند تا شهریور ماه فرصت فعالیت داده شد تا پس از آن به صورت مستقل از تلگرام، فعالیت خود را ادامه دهند.»

پس از شهریورماه نیز به دلایل تحریم، فرصت داده شده برای فعالیت به این دو پیام رسان تا پایان آذرماه تمدید شد.

هم اکنون با پایان یافتن مهلت داده شده به نسخه های فارسی تلگرام (هاتگرام و تلگرام طلایی)، تکلیف فعالیت این شبکه ها و وضعیت فنی آنها با توجه به درخواستی که برای مستقل شدن از تلگرام به آنها داده شده بود، مشخص نیست و مسئولان در این زمینه اظهار بی‌اطلاعی می کنند.

پیگیری خبرنگار مهر از اعضای شورای عالی فضای مجازی از آخرین وضعیت فعالیت پیام رسانهای هاتگرام و طلاگرام حاکی از آن است که هنوز تصمیم جدیدی درباره ادامه فعالیت آنها گرفته نشده است. در این باره سایر مسئولان مربوطه نیز اظهار بی اطلاعی می کنند و مسئولان این پیام رسان نیز در این باره بی اطلاع هستند.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره برگزاری جلسه پیرامون این موضوع و تصمیم گیری نهایی درباره آن، اظهار بی اطلاعی کرد  و گفت: چیزی در رابطه با برگزاری جلسه نشنیدم و در رابطه با روند ادامه فعالیت این دو پیام رسان اطلاعی ندارم.

جمال هادیان سخنگوی وزارت ارتباطات نیز با اظهار بی اطلاعی از این موضوع به خبرنگار مهر گفت: هیچ ابلاغیه، دستورالعمل و بخشنامه ای درباره فعالیت نسخه های فارسی تلگرام و یا مسدودسازی آن به وزارت ارتباطات داده نشده و تصمیم گیری درباره این موضوع نیز برعهده وزارت ارتباطات نبوده. این وزارتخانه مسئولیتی در قبال تصمیم گیری در این خصوص ندارد.

وی تاکید کرد: حتی درباره مسائل فنی، زیرساختی و تغییر در پلتفرم حمایتی مرتبط با فعالیت این پیام رسانها نیز ابلاغیه ای نداشتیم.

این درحالی است که دبیر شورای عالی فضای مجازی در آخرین اظهارنظر خود که مربوط به یک ماه پیش می شود، درباره فعالیت این پیام رسانها گفته بود: «هم‌اکنون بر مبنای گزارش اعلام شده از سوی این دو شبکه، استقلال از تلگرام حاصل شده اما این استقلال به صورت آزمایشگاهی بوده و پیاده‌سازی کامل آن، نیازمند سخت‌افزارها و تجهیزات مانند دیتاسنتر و سرور است که امیدواریم در مهلت تعیین شده، کاملا اجرایی شود.»

به گفته فیروزآبادی، تصمیم برای فعالیت دو شبکه هاتگرام و طلاگرام، از سمت مقام قضایی انجام شده و ادامه فعالیت آنها نیز با تصمیم‌گیری قضایی انجام می‌شود؛ در این زمینه نظر مرکز ملی فضای مجازی نیز پرسیده شده است.

گفته می شود بیش از ۲۵ میلیون کاربر ایرانی عضو هاتگرام و طلاگرام هستند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*