اخبار علمی/خواص درمانی روغن کندر برای پوست/ یبوست را با این ۳ داروی گیاهی درمان کنید/خواص بی نظیر شیر شتر/خواص سیر برای مو/استفاده از صابون آنتی باکتریال ممنوع/ارتباط برخی آنتی بیوتیک ها با پارگی مرگبار عروق قلبی/استفاده از غلات حجیم شده موجب اختلال در رشد کودکان

 

درمان یبوست با داروهای گیاهی

ریواس‌ یکی از بهترین گیاهان برای درمان یبوست است؛ ریواس یک گیاه شیرین خوشمزه است که فواید زیادی دارد، این گیاه  به صورت طبیعی و دیمی رشد می‌کند و در مناطقی که گل لاله وجود دارد این گیاه نیز رشد می‌کند؛ ریواس به‌ دلیل وجود ماده تانِن دارای خواص ضداسهال است به‌همین‌خاطر برای رفع یبوست باید از آن فقط در کوتاه‌مدت بهره گرفت.

///

چای نعنا فلفلی، یکی از درمان‌های معروف برای مشکلات دستگاه گوارش است؛ بسیاری از دارو‌های بدون نسخه برای مشکلات دستگاه گوارشی دارای ترکیباتی حاوی عصاره نعنافلفلی هستند، وجود ماده‌ای موسوم به مِنتول در چای نعنا فلفلی باعث تسکین درد‌های معده می‌شود و به تحرک روده هم کمک می‌کند، نوشیدن چای نعنا فلفلی بعد از هر وعده غذایی به رفع مشکلات معده و یبوست کمک می‌کند.

///

قاصدک هم می‌تواند به مشکلات نه‌چندان جدی دستگاه گوارش مانند نفخ و یبوست کمک کند؛ مصرف چای قاصدک به کبد کمک می‌کند تا صفرا تولید کند، در نتیجه به‌صورت غیرمستقیم در رفع یبوست هم نقش دارد، این چای با افزایش آب بدن در نقش یک ماده ادرارآور هم ظاهر می‌شود و یبوست خفیف را از بین می‌برد، برای تسهیل فرایند هاضمه، بهتر است بعد از هر وعده غذایی از چای قاصدک استفاده کنید.

 

خواص بی نظیر شیر شتر

شیر شتر یک ماده ضد التهابی موثر است، که آن را برای درمان شرایط التهابی مانند سرفه و برونشیت تقریبا مفید می‌کند؛ شیر شتر همچنین ورم مفاصل و رماتیسم را نیز بهتر می‌کند؛ شیر شتر ضد پیری پوست و جوان کننده است این شیر حاوی ترکیبی به نام اسید آلفا هیدروکسیل است که کمک می‌کند تا خطوط روی پوست و چروک‌ها بهتر شوند، بنابراین فرایند پیری را به تاخیر می‌اندازد.

///

محققان طب سنتی معتقد هستند که شیر شتر یک ماده ضد دیابت موثر است؛ این شیر حاوی عوامل زیادی است که به خاصیت آن در کنترل و جلوگیری از دیابت مرتبط هستند، شیر شتر حاوی پروتیئنی شبیه انسولین است که اثرات دیابت را کاهش می‌دهد، انسولین موجود در شیر شتر، جذب مواد غذایی خون را راحت‌تر می‌کند.

شیر شتر برای درمان بواسیر مفید است؛ به طور خلاصه در این مورد باید گفت شیر شتر علاوه بر کلیه موارد فوق برای بیماری‌های طحال، بواسیر، جاری شدن ادرار مفید است.

///

خواص کندر و روغن کندر برای پوست

روغن کندر به عنوان یک ماده مفید برای نرم کردن پوست است؛ استفاده منظم و مداوم از این روغن، پوست را نرم و صاف می‌کند،  کندر برای کاهش و از بین بردن جای زخم‌ها نیز کاربرد فراوانی دارد، یک پوست عاری از جوش، مورد علاقه همه است، این روغن می‌تواند آکنه، جای عمل‌های جراحی، جای زخم‌ها و حتی ترک‌های پوستی را از بین ببرد و پوستی صاف ایجاد کند.

روغن کندر برای بازسازی و ترمیم پوست بسیار مفید است؛ این روغن با ترمیم سلول‌های مرده پوست و کاهش خطوط و چین و چروک آن، پوست را ترمیم و جوان می‌کند، این یکی از بهترین خواص کندر است.

///

 تقویت ناخن‌ها از خواص روغن کندر است؛ این روغن، ناخن‌های ضعیف یا شکننده و ظریف را تقویت می‌کند، روغن کندر ضد عفونت است و برای از بین بردن زخم‌ها و بریدگی‌ها کاربرد دارد و روند بهبود زخم‌ها را تسریع می‌بخشد.

 درمان زگیل از خواص روغن کندر است، این روغن را ۲ بار در روز و به مدت چندین هفته روی زگیل بزنید و درمان آن‌را نظاره‌گر باشید؛ با روغن کندر می‌توان گزش حشرات را درمان کرد، یک قطره روغن کندر را برای کاهش ورم ناشی از گزش حشرات استفاده کنید، این روغن به درمان سریع‌تر آنها کمک می‌کند.

///

خواص سیر برای مو

برخی مواد مغذی موجود در سیر می‌تواند به رشد مو‌ها کمک کند، سیر خام دارای مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مثل ویتامین B۶ و ویتامین C، منگنز و سلنیم است که از مواد مفید برای داشتن مو‌هایی سالم به‌حساب می‌آیند؛ سیر خاصیت ضدمیکروبی و ضدقارچی دارد که می‌تواند برای مو‌ها مفید باشد، چرا که این مواد با از بین‌بردن باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌توانند به داشتن پوست سر سالم کمک کنند.

برای تهیه‌ ماسک سیر به ۸ حبه سیر تازه، ۲ قاشق غذاخوری روغن پایه یا روغن سبزیجات به‌ازای هر حبه، چنگال، مخلوط کن یا دستگاه پرس سیر، ماهیتابه کوچک، صافی نیاز دارید.

برای تهیه ماسک، سیر‌ها را با چنگال، مخلوط‌کن یا پرس سیر له کنید، روغن را در ماهیتابه با شعله‌ی کم گرم کنید و سیر را به آن اضافه کنید (مراقب باشید که روغن داغ نشود).

سیر را در ماهیتابه هم بزنید تا عطر آن به مشام برسد،  مراقب باشید که سیر را نپزید، ماهیتابه را از روی شعله بردارید و اجازه دهید محتویات آن خنک شود، این مخلوط را در صافی بریزید و آن را صاف کنید، این روغن را در یک بطری یا لیوان شیشه‌ای بریزید به‌منظور ماندگاری بیشتر بهتر است از شیشه‌های تیره استفاده کنید.

///

استفاده از صابون آنتی باکتریال ممنوع

تهران – ایرنا – در حالی که اکثر افراد بر این باورند که صابون های آنتی باکتریال اثر بهتری در پاکسازی دست ها دارد، سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از ۱۹ ماده آنتی باکتریال را در صابون ها ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمی ایرنا، شستن دست ها با صابون یک روش موثر برای کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت ها و حفظ سلامتی است. معمولا تصور می شود صابون های حاوی مواد آنتی باکتریال اثر بهتری در پاکسازی دست ها دارند و در نتیجه بهتر از صابون های معمولی هستند. اما سازمان غذا و داروی آمریکا دیدگاه متفاوتی دارد. در واقع این سازمان در سال ۲۰۱۶ میلادی استفاده از ۱۹ ماده آنتی باکتریال را در صابون ها ممنوع اعلام کرد.

فواید برنج قهوه ای
از نظر کارشناسان تغذیه، برنج قهوه ای یکی از منابع خوب تامین منیزیم، فسفر، سلنیوم، ویتامین بی ۱، بی ۳ و بی ۶ ، منگنز و فیبر است که نقش زیادی در سلامتی بدن دارد.
در حالی که پزشکان به افراد دارای فشار خون بالا توصیه می کنند تا برنج سفید کمتری مصرف کنند، برنج قهوه ای به عنوان یکی از منابع مهم تامین منیزیم است که نقش تنظیم کننده فشار خون را دارد.
این نوع برنج به خاطر این که دارای فیبر فراوان است، باعث کاهش کلسترول ال دی ال یا ‘ چربی بد ‘ می شود. کلسترول ال دی ال یکی از عوامل مهم بیماری قلبی و عروقی است.
فیبر بالای برنج قهوه ای همچنین سبب تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش بهتر مواد غذایی می شود.
وجود منگنز در برنج قهوه ای هم سبب سوخت و ساز بهتر چربی ها می شود.
برنج قهوه می تواند ماده غذایی ‘ گمشده ‘ افرادی باشد نسبت به هرگونه اضافه وزنی نگرانی دارند و به همین علت مصرف برنج را یا کنار می گذارند و یا با دلهره و اضطراب و شمردن تعداد دانه های برنج داخل بشقاب، آن را می خورند.

ارتباط برخی آنتی بیوتیک ها با پارگی مرگبار عروق قلبی

طبق گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، بیماران باید از مصرف گروهی از آنتی بیوتیک های موسوم به فلوروکینولون ها به دلیل افزایش ریسک پارگی عروق قلب خودداری کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته مقامات مسئول این سازمان، این نوع پارگی ها موسوم به “پارگی آئورت” می تواند منجر به خونریزی خطرناک یا حتی مرگ شود.

به گفته کارشناسان، افزایش این ریسک پارگی با استفاده از آنتی بیوتیک فلوروکینولون، چه به صورت تزریقی و چه به شکل قرص، افزایش می یابد و بیماران در معرض ریسک بالا نباید از این داروها استفاده کنند، مگر آنکه هیچ گزینه درمانی دیگری وجود نداشته باشد.

فلوروکینولون ها از جمله آنتی بیوتیک های مورداستفاده در درمان مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی هستند که بیش از سه دهه استفاده می شوند. این گروه از داروها شامل Cipro (سایپروفلوکساسین)، Levaquin (لووفلوکساسین)، Factive (gemifloxacin)، و Avelox (moxifloxacin) هستند.

طبق گزارش سازمان غذا و دارو آمریکا، افراد در معرض خطر شامل افراد دارای سابقه انسداد عروق خونی، فشارخون بالا، برخی اختلالات ژنتیکی که شامل تغییرات عروق خونی می شوند، و افراد مسن هستند.

استفاده از غلات حجیم شده موجب اختلال در رشد کودکان

یک متخصص تغذیه گفت: چیپس و غلات حجیم شده با پر کردن حجم معده و محروم کردن فرد از مصرف غذاهای مفید، موجب اختلال در رشد کودکان می ‌شود.

سید علی کشاورز متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص عوارض استفاده چیپس و اسنک های پف شده گفت: این دسته از خوراکی ها ارزش غذایی بسیار پایینی دارند و باید از مصرف زیاد آن ها پرهیز شود.

کشاورز با بیان اینکه استفاده از این خوراکی ها به ویژه برای کودکان توصیه نمی شود، تصریح کرد: چیپس و غلات حجیم شده حجم معده را پر کرده و فرد را از استفاده مواد غذایی مفید محروم می‌کند.

وی افزود: به همین دلیل مصرف آن ها موجب اختلال در رشد کودکان می ‌شود.

این متخصص تغذیه بر عدم مصرف این تنقلات برای بزرگسالان نیز به دلیل تاثیر منفی بر روی سیستم گوارش تاکید کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*