آخرین تحولات خاورمیانه؛ سفر مخفیانه سیزده هیأت عربی به اسرائیل/جزئیاتی از حمله به سفارت ایران در لاهه+فیلم/ تأسیس چهار پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار عراق/ دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در مسکو

جزئیاتی از حمله به سفارت ایران در لاهه، دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در مسکو، جزئیات دیدارهای پامپئو با سران عراق و تأسیس چهار پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار عراق، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به سفر مخفیانه سیزده هیأت عربی به اسرائیل نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ حسن کعیبه، سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی مدعی شد سیزده هیأت از کشور‌های عربی شامل کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس، اردن، یمن، مراکش، الجزایر، تونس، عراق، سوریه و لبنان مخفیانه به اراضی اشغالی سفر کرده‌اند.

وی گفت: سیزده هیأتی که به اسرائیل سفر کرده‌اند، از جمله کشور‌هایی هستند که روابط دیپلماتیک با تل آویو ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی افزود: این هیأت‌ها متشکل از قشرهای مختلف بودند، به ویژه افرادی که در عرصه رسانه در کشور‌های خود تأثیرگذار هستند.

وی در اظهاراتش مدعی شد، این رژیم منافع مشترکی شامل مبارزه با تروریسم با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس دارد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی چندی پیش نیز مدعی سفر سه هیأت از عراق به اراضی اشغالی در سال گذشته میلادی شد که این ادعا از سوی سفیر فلسطین در بغداد تکذیب شد.

جزئیاتی از حمله به سفارت ایران در لاهه

یک روزنامه هلندی با انتشار فیلمی از حمله به سفارت ایران در شهر «لاهه» هلند خبر داده است.

حساب رسمی پرتیراژترین روزنامه هلند «De Telegraaf» در توئیتر و «یوتیوب» فیلمی منتشر کرده که عده‌ای را در حال حمله به سفارت ایران و بالا رفتن از نرده‌های آن نشان می‌دهد. یکی از افرادی که در این فیلم دیده می‌شود، پرچمی به دست دارد که ظاهراً مربوط به گروهک تروریستی «الاحوازیه» است.

«راف سانچز»، خبرنگار روزنامه انگلیسی «دیلی‌تلگراف» نیز هنگام بازنشر این فیلم عناصر الاحوازیه را عامل این حمله معرفی کرده است. با این حال، هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

یکی از صحنه‌های فیلم منتشر شده نشان می‌دهد، عاملان تعرض به سفارت به سمت نیروهای پلیس که قصد مقابله با آنها دارند هم حمله‌ور می‌شوند. به طور مستقل نمی‌توان صحت این فیلم یا عوامل دخیل در حمله ادعایی را تأیید کند.

این فیلم یک روز پس از آن منتشر شده که اتحادیه اروپا بر پایه ادعاهای دانمارک، اولین دور تحریم‌ها علیه ایران بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای برجام را اعمال کرد.

پلیس دانمارک آبان‌ماه سال جاری بدون ارائه هیچ مستنداتی عوامل منتسب به ایران را به حمله به یک فرد در خاک این کشور متهم کرد. ایران قویاً این ادعا را تکذیب کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به این تحریم‌ها واکنش نشان داده و از اینکه کشورهای اروپایی به پناهگاهی برای تروریست‌های ضدایرانی تبدیل شده‌اند انتقاد کرده است.

ظریف روز سه‌شنبه در توئیترش نوشت: «اروپایی‌ها از جمله دانمارک، هلند و فرانسه به منافقین ـ گروهی که ۱۲۰۰۰ ایرانی را به قتل رساند و به صدام برای جنایت علیه کردهای عراق کمک کرد ـ و تروریست‌های دیگری پناه می‌دهند که قتل ایرانی‌های بی‌گناه را از اروپا صحنه گردانی می‌کنند. اتهام‌پراکنی علیه ایران، اروپا را از مسئولیت پناه دادن به تروریست‌ها مبرا نمی‌کند.»

دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در مسکو

«حسین جابری انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی که به مسکو سفر کرده گفت که به زودی نشست سه جانبه رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در مسکو برگزار می شود.

وی در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما در مسکو گفت: اهتمام ایران و روسیه به حل مسائل مختلف منطقه ای سبب شده است که سیاست ها و اقدامات خود را با هم هماهنگ کنیم.

دستیار ارشد ظریف که در یک ماه گذشته برای دومین بار به مسکو سفر کرده است، افزود: سرعت تحولات و همکاری های ایران و روسیه به گونه ای است که آمد و رفت ها و تبادل هیأت ها بین دو کشور به امری ضروری تبدیل شده است.

سفر مخفیانه 13 هیئت عربی به اسرائیل/جزئیاتی از حمله به سفارت ایران در لاهه/ تاسیس ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار عراق/ دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در مسکو

جابری انصاری خاطرنشان کرد: در این سفر با «سرگئی ورشینین» و «میخائیل بوگدانوف» معاونان وزیر امور خارجه روسیه و همچنین «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس جمهوری روسیه در امور سوریه دیدارهایی خواهد داشت، ضمن اینکه ممکن است در جریان این سفر دیدارهایی نیز با دیگر مقام های امنیتی و نظامی روسیه داشته باشد.

وی افزود: دستورکار گفت وگوها در این سفر به بررسی آخرین تحولات سوریه، جهان عرب و تحولات بین المللی مرتبط با این مسایل ارتباط دارد.

جابری انصاری گفت: ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات دیگری نیز در قالب نشست آستانه در یکی دو ماه آینده خواهند داشت.

وی افزود: دور بعدی مذاکرات سران سه کشور، ضامن روند آستانه قرار است به زودی با حضور «ولادیمیر پوتین»، «حسن روحانی» و «رجب طیب اردوغان» در روسیه برگزار شود، هرچند تاکنون زمان دقیق این نشست تعیین نشده است.

جزئیات دیدارهای پامپئو با سران عراق

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در نخستین برنامه حضور خود در بغداد با محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق دیدار کرد.

دیدار با برهم صالح رئیس جمهوری و عادل عبدالمهدی نخست وزیر و محمد الحکیم وزیر خارجه عراق از دیگر برنامه‌های پامپئو بود.

پامپئو در دیدار با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق مدعی شد، آمریکا بر اجرای تصمیم عقب‌نشینی نظامیانش از سوریه به شکل تدریجی و از طریق همکاری و هماهنگی با عراق مصمم است.

دفتر عبدالمهدی در بیانیه‌ای آورده است، عبدالمهدی، مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا را به حضور پذیرفت و به پامپئو و هیأت همراه وی خوشامد گفت و بر اهمیت روابط آمریکا و عراق به ویژه در زمینه جنگ با باندهای تروریستی داعشی در کنار همکاری در زمینه انرژی و اقتصاد تأکید کرد.

سفر مخفیانه 13 هیئت عربی به اسرائیل/جزئیاتی از حمله به سفارت ایران در لاهه/ تاسیس ۴ پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار عراق/ دیدار پوتین، روحانی و اردوغان در مسکو

این بیانیه افزود عبدالمهدی همچنین اظهار داشت، عراق کشور دموکراتیکی است که شاهد پیشرفت قابل ملاحظه است و به ثبات منطقه پایبند است و به برقراری روابط عادی با کشورهای عربی و دوست و تمام کشورهای همسایه علاقه دارد.

این بیانیه آورده است، در این دیدار، موضوع عقب‌نشینی آمریکا از سوریه بررسی شد و وزیر خارجه آمریکا هم اعلام کرد که کشورش ممصم به اجرای این تصمیم تدریجی و از طریق همکاری و هماهنگی با عراق است. پامپئو بر حمایت ایالات متحده آمریکا از دولت عراق و تلاش‌هایش در گسترش امنیت و فعال سازی اقتصاد عراق تأکید دارد.

پامپئو وزیر خارجه آمریکا در دیدار با برهم صالح، رئیس جمهوری عراق نیز گفت آمریکا، عراق را شریک مهم و استراتژیک در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی می‌داند و برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در بازسازی عراق به ویژه شهرهای آزاد ‌شده(از اشغال تروریسم) آمادگی دارد.

تاسیس چهار پایگاه نظامی جدید آمریکا در الانبار عراق

یک منبع آگاه امنیتی در استان «الانبار» عراق، از قصد نیروهای آمریکایی برای احداث چهار پایگاه نظامی ثابت و جدید در مناطق مختلف شهرهای این استان خبر داد و تأکید کرد، این پایگاه‌ها به تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای مجهز خواهند بود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تاکید کرد که نیروهای آمریکایی هنوز انگیزه و هدف اصلی از احداث این پایگاه‌ها را اعلام نکرده‌اند. در صورت احداث این چهار پایگاه جدید، شمار پایگاه‌های نظامی آمریکایی در الانبار به ۹ عدد می‌رسد.

این منبع تأکید کرد، پیشنهاد شده این پایگاه‌ها در «پادگان طارق» در فلوجه، پایگاه «سن الذیب» در شمال ناحیه «البغدادی»، «الخسفه» در شهرستان «حدیثه» و فرودگاه «ژنو» واقع در مرزهای شهرستان «رواه» و «بیجی» در غرب شهر الرمادی احداث شود.

وی افزود: فرماندهان ناظر بر پرونده امنیتی در الانبار نیز این مسأله را رد یا تأیید نکرده‌اند، زیرا کلیه توافق‌های مربوط به احداث این پایگاه‌ها با دولت مرکزی عراق صورت گرفته است. در حالی که بغداد از توانمندی امنیتی لازم برای تأمین امنیت و حفظ مناطق آزادشده از دست داعش، برخوردار است؛ اما نیروهای آمریکایی همچنان در نوار مرزی مشترک میان سوریه و عراق مستقرند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*