۶۵ درصد متوفیان درون شهری بیرجند عابرین پیاده اند / خطوطی منتهی به مـرگ/ اجرای مطالعات جامع طرح حمل و نقل ترافیک بیرجند با صرف ۴۸۰ میلیون تومان

امروز خراسان جنوبی – حمیدی hamidi@birjandtoday.ir / سالانه تعداد قابل توجهی از شهروندان در سطح شهرها بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند که درصد بالایی از آنها عابرین پیاده هستند و علاوه بر این جمعیت زیادی هم بر اثر تصادفات رانندگی مجروح و برخی دچار معلولیت و ناتوانی های دائمی می شوند که اثرات جبران ناپذیر روانی و اقتصادی را برای خود و خانواده شان ایجاد می کنند. به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۷ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در بیرجند فوت کرده اند که ۱۱ نفرشان عابر پیاده بوده اند یعنی ۶۵ درصد متوفیان در این حوادث عابرین پیاده بوده اند که اجرای روش های ایمن سازی عابرین پیاده در نقاط مختلف شهر و استاندارد سازی خطوط عابر پیاده می تواند نقش مهمی در پیشگیری از این تصادفات داشته باشد و درواقع مرگ و میر و جراحات عابرین پیاده اغلب قابل اجتناب است و می توان با اقدامات مختلف ایمنی آنها را بهبود بخشید اقدامی که مسئولان شهرداری بیرجند از آن به عنوان یک نهضت در سال جاری یاد می کنند که امید می رود نقش بسزایی در کاهش تصادفات و تلفات درون شهری داشته باشد .
عابرین پیاده ۶۵ درصد متوفیان تصادفات درون شهری
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند در گفت وگو با امروز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری بیرجند در سال جاری را عابرین پیاده تشکیل داده اند ، گفت : از ۱۷ نفر فوتی این تصادفات ۱۱ نفر عابرپیاده بوده اند که ۹ نفرشان بالای ۷۰ سال سن داشته اند. سرهنگ خسروی با بیان اینکه ۶ درصد تصادفات درون شهری را سرنشین موتور سیکلت ، ۱۸ درصد را راننده خودرو و ۱۱ درصد را سرنشین خودرو تشکیل می دهد ، علت ۷۶ درصد تصادفات را عدم توجه به جلو اعلام کرد و افزود: با توجه به اقدامات خوبی که در حوزه ترافیکی در ماه های اخیر در سطح شهر بیرجند صورت گرفته خوشبختانه در سه ماه آبان ، آذر و دی تاکنون در حوزه عابر پیاده تصادف فوتی نداشته ایم .
جانمایی خطوط عابر پیاده در خیابان های مختلف سطح شهر
وی از رفع نقاط حادثه خیز ، اصلاح هندسی معابر ، نصب تابلوی راهنمایی و خط کشی عابر پیاده در نقاط مورد نیاز به عنوان گوشه ای از اقدامات ترافیکی که نقش بسزایی در کاهش تصادفات دارد ، یاد کرد و ادامه داد: برای رسیدن به این هدف تلاش شده با مجموعه شهرداری به صورت تعاملی اقدامات مقتضی در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به شروع نهضتی که در شهرداری برای اصلاح جداول و آیلندهای خیابان های شهر صورت گرفته ، افزود : در همین راستا با شهرداری هماهنگی های لازم صورت گرفته که در این خیابان ها از جمله بهشتی ، توحید ، غفاری و معلم که عملیات زیبا سازی انجام می شود خطوط عابر پیاده هم جانمایی و مشخص شود تا دوباره کاری صورت نگیرد. وی از اجرای بیش از ۵۰ مورد خط کشی در سطح معابر و تقاطع های مختلف شهر در چند مدت اخیر توسط شهرداری خبر داد و گفت : این خط کشی ها در شهرک شهید مفتح ، پاسداران ، تقاطع معلم و جماران ، محلاتی ، سلمان فارسی ، حافظ شرقی و غربی و امام علی (ع) در مهرشهر و … انجام شده است .
رصد نکات ترافیکی و بررسی خطوط عابر پیاده بصورت مستمر
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند با بیان اینکه نکات ترافیکی و بررسی خطوط عابر پیاده بصورت مستمر توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی بیرجند رصد می شود و موارد مورد نیاز به شهرداری هم اعلام می شود ، گفت : جانمایی خطوط عابر پیاده با پلیس است و اجرای آن با شهرداری که در صورت عدم اعمال این نظریات کارشناسی در تصادفات سهم شهرداری هم لحاظ می شود .
وضعیت ایده آل نیست اما شهرداری قول ساماندهی داده است
سرهنگ خسروی به آمار مجروحان تصادفات سال جاری در بیرجند اشاره کرد و با بیان اینکه بیشترین تصادفات سال جاری را عابرین پیاده به خود اختصاص داده اند ، افزود : ۱۸۹ مرد و ۱۵۰ زن در تصادفات درون شهری بیرجند مجروح شده اند که ۲۵ درصد آنها عابرین پیاده بوده اند. وی در پاسخ به این سوال که وضعیت خطوط عابر پیاده در شهر بیرجند را چگونه ارزیابی می کنید با بکار بردن این عبارت که وضعیت ایده آل نیست اما شهرداری قول داده به این شرایط سروسامان بدهد و از ابتدای بهمن ماه بخش قابل توجهی از جانمایی ها را عملیاتی کند ، ادامه داد: هم پلیس و هم شهرداری تمام توان خود را بکار بسته اند تا آمار تصادفات عابرین پیاده کاهش پیدا کند .
ایمن سازی بین سواره رو و پیاده رو
در دستور کار شهرداری قرار گیرد
وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ما در مورد عدم استاندارد سازی برخی از خطوط عابر پیاده در سطح شهر که منتهی به یک نقطه ایمن برای عبور نمی شود اینگونه پاسخ داد که در برخی از موارد شاهد هستیم که خطوط عابر پیاده به نقطه امنی برای عبور منتهی نمی شود که در این زمینه به شهرداری درخواست هایی داده ایم ولی در برخی موارد هم بدلیل حفظ امنیت عابر پیاده چاره ای جز اجرای این خطوط نیست. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان بیرجند تاکید کرد: بعد از خط کشی، ایمن سازی معبر عبور عابر پیاده هم باید مورد توجه قرار گیرد تا عابرین برای عبور از این خطوط رغبت بیشتری داشته باشند.
ایمن سازی خطوط عابر پیاده و کم کردن نقاط حادثه خیز
در اولویت های شورا و شهرداری
به گفته کارشناس برنامه ریزی و حمل و نقل شهری شهرداری بیرجند در سال جاری و سال آینده کم کردن نقاط حادثه خیز، ایمن سازی خطوط عابر پیاده و توجه ویژه به نکات ترافیکی جزو اولویت های شورا و شهرداری بیرجند است .
خط کشی سه جزئی با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومانی از بهمن ماه
الهه نجاری از اجرای عملیات خط کشی سه جزئی با اعتبار ۲۵۰ میلیون تومانی از ابتدای بهمن و حداکثر ۱۰ بهمن ماه با توجه به رفع سرمای هوا خبر داد و افزود : این نوع خط کشی ۱۸ ماه گارانتی دارد و از استقامت بیشتری برخوردار است.
اجرای ۶ مورد گذرگاه برجسته عابر پیاده
وی از نصب تابلوی انتظامی با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومانی و خط کشی عابر پیاده در محدوده ۵۰ مدرسه با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان از ابتدای سال جاری خبر داد و بیان کرد : اجرای ۶ مورد گذرگاه برجسته عابر پیاده که مصوب شورای ترافیک بوده از دیگر اقدامات است که تا پایان سال مابقی مصوبات شورای ترافیک هم اجرایی خواهد شد. نجار به نصب سه سامانه ثبت تخلف در بیرجند اشاره کرد و با بیان اینکه هر سامانه ۳۵۰ میلیون تومان هزینه داشته، افزود: برای نصب و اجرای تجهیزات ترافیکی بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرده ایم.
اصلاح نقطه به نقطه ایرادات خطوط عابر پیاده
وی به اصلاح نقطه به نقطه ایرادات خطوط عابر پیاده اشاره کرد و با بیان اینکه در گذشته این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته ، ادامه داد : پیمان کارانی که با شهرداری کار می کنند خبره هستند و سعی می شود صفر تا ۱۰۰ کار مهندسی سازی باشد. وی هم چنین به انجام مطالعات جامع طرح حمل و نقل ترافیک شهر بیرجند برای اولین بار با اعتبار ۴۸۰ میلیون تومان اشاره کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*